استعفای «شائول مریدور» از ریاست هیئت تدوین بودجه رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«شائول مریدور»، رئیس هیئت تدوین بودجه روز 30 اوت متن استعفانامه خود را را در رسانه‌ها منتشر ساخت. وی فرزند «دان مریدور» است. دان مریدور پیش از این تصدی وزارت‌خانه‌های دارایی، دادگستری و انرژی اتمی را در کارنامه دارد و از سال 2009 تا 2013 نیز همزمان با وزارت معاون نتانیاهو بود.

مریدورها در سرزمین‌های اشغالی خانواده متنفذی به حساب می‌آیند، اما با رشد «اسرائیل کاتص» در حزب لیکود رفته رفته عرصه بر آنها تنگ تر شد. شائول مریدور نیز در استعفای خود از رفتار وزیر دارایی انتقاد کرده و مدعی شده که «جو ترس و خفقان» تحت مدیریت کاتص در وزارت دارایی حاکم شده است. وی خطاب به کاتص نوشت: «متأسفانه شما به من و دیگر کارکنان حوزه عمومی در بخش‌های مختلف وزارت‌خانه اجازه نمی‌دهید آنگونه که می‌دانیم کار کنیم.» او با متهم کردن کاتص به اتخاذ همه تصمیم‌ها و مداخله در همه حوزه‌ها می‌افزاید: «تصمیمات تحت نفوذ منافع گروه‌های فشار خاص و بدون هیچگونه ملاحظه عقلانی گرفته می‌شود. همه ضوابط و قواعد و نیز ارزش‌ها زیر پا له شده است. من هرگز چنین رفتاری ندیده بودم.»

شائول مریدور

او با تأکید بر اینکه «نمی‌توانم بیشتر از این بخشی از این سیستم باشم و به تصمیمات اشتباه مشروعیت بدهم.» مدعی است شهروندان رژیم صهیونیستی هزینه گزافی بابت این تصمیمات اشتباه در سال‌های آتی خواهند پرداخت. مریدور از کاتص به‌خاطر «داده‌سازی غیرعلمی و اختصاص دادن بودجه‌های اضافی» و نیز دور زدن فرایند تصمیم‌سازی درون وزارت دارایی انتقاد کرده است. «رئوون ریولین»، رئیس رژیم نیز با ابراز تأسف از استعفای مریدور اعلام کرده که از «اقدام رادیکال مریدور و معنای آن» شدیداً نگران شده است. او تصریح کرده: «مریدور یکی از کارکنان حرفه‌ای و سطح اول بخش عمومی است که در سال‌های اخیر فرصت خدمت پیدا کرده است. اکنون اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به امثال او نیاز دارد.»

بنی گانتز وزیر دفاع رژیم نیز درباره استعفای او گفت: «مریدور را به خوبی می‌شناسم. او می‌داند چگونه به مردم از میان اعداد نگاه کند و با اعداد به نفع شهروندان کار کند.» یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون نیز ضمن مقایسه روند اوضاع با فاجعه جنگ یوم کیپور گفت: «اقتصاد اسرائیل به سوی بحرانی گسترده حرکت می‌کند.»

در این میان اسرائیل کاتص در واکنش به استعفای مریدور گفت: «استعفای او اقدام مناسبی بود. او صراحتاً و به صورتی عمومی برخلاف سیاست دولت حرکت می‌کرد، زیرا منافع سیاسیش اینگونه ایجاب می‌نمود.» مریدور نیز در پاسخ به کاتص تصریح کرده که پیامد اقدامات وزیر دارایی به زودی روشن می‌شود. او همچنین با انتقاد از طرح کمک مالی «هر شهروند یک چک بانکی» نیز گفت: «این برنامه ما را به ونزوئلا مبدل می‌کند.»

به نظر می‌رسد همانطور که مریدور نیز تهدید کرده باید منتظر پیامدهای اوضاع مالی بد کابینه باشیم. انضباط مالی کابینه وحدت ملی نسبت به کابینه‌های قبلی به شدت کاهش یافته است و هنوز وزارت‌خانه‌ها با تنخواه گردان و بودجه‌های موقت اداره می‌شوند. در چنین وضعیتی کنست نیز امکان نظارت دقیق و موثر بر روند صرف بودجه موقت را ندارد و مخارج بالای اقتصادی در دوره شیوع کرونا منجر به افزایش کسری بودجه رژیم خواهد شد.

بر طبق پیش‌بینی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، میزان کسری بودجه در پایان سال 2020، به 13 درصد بالغ خواهد شد که برابر با 7 درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم است. بدین ترتیب رژیم صهیونیستی به سوی چالش بی‌سابقه کسری بودجه در حرکت است و این وضع می‌تواند کابینه وحدت ملی را با بحران مشروعیت شدید و اعتراضات شهروندان روبه‌رو سازد. با توجه به اینکه وزارت دارایی در اختیار حزب لیکود قرار دارد، عدم مدیریت این بحران مشخصاً بیش از حزب آبی و سفید، لیکود و نتانیاهو را در معرض خطر قرار خواهد داد.

اگرچه کابینه فعلی بدون یک لایحه بودجه مدون به کار ادامه دهد، تصویب بودجه دشوارتر خواهد شد زیرا میزان کسری بودجه به شدت افزایش می‌یابد و از سوی دیگر نیز محقق کردن درآمدها نیز سخت‌تر خواهد شد. از این رو انتظار می‌رود اگر دو حزب آبی و سفید و لیکود در دوماه آینده بر سر لایحه بودجه ماه‌های باقی مانده از سال 2020 و سال 2021 به توافق نرسند، این بار بحران سیاسی بزرگ‌تری بر سرزمین‌های اشغالی سایه خواهد افکند. در چنان شرایطی باید انتظار آغاز شدن مجدد جنگ لفظی میان دو جناح کابینه و نهایتاً انتخابات زودهنگام در نیمه نخست سال 2021 باشیم.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟