مائیر بن شبات؛ پیشران روند عادی سازی مناسبات تل آویو و پایتخت های عربی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مائیر بن شبات، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در راس هیات رژیم صهیونیستی با سفر به ابوظبی فصل جدیدی از روابط میان طرفین را کلید زد. بن شبات که از روز 13 اوت 2017 از سوی نتانیاهو به این سمت برگزیده شده است، در کنار یوسی کوهن، رئیس موساد، نقش پررنگی در پرونده های عادی‌سازی روابط رژیم با کشورهای مختلف از جمله امارات متحده عربی ایفا کرده است.

             

     مائیر بن شبات

بن شبات سال‌ها به عنوان یک افسر ارشد در شین بت خدمت کرده است. وی متولد سال 1966 و در حال حاضر 54 ساله است. پیش از بن شابات، «ایتان بن داوید» از سال 2015 تا 2017 و پیش از وی نیز یوسی کوهن از سال 2013 تا 2015 این سمت را برعهده داشته‌اند. دوره خدمت بن شبات، در شین بت از ژانویه سال 1989 آغاز شد. وی در آن سال‌ها عمدتاً بر موضوع حماس و نوار غزه متمرکز بود و 20 سال از عمر خود را به مقابله با حماس اختصاص داد. گفته می‌شود او در پایان دوره خدماتش در شین بت از نظر نظامی با یک ژنرال هم‌درجه بوده است.

رابرت اوبراین، جراد کوشنر و مائیر بن شبات در حال سوار شدن به هواپیمای صلح به مقصد امارات

بن شبات شخصاً اقدامات شین بت در جریان عملیات سرب گداخته (2008 – 2009) را رهبری کرد. او همچنین در سال‌های آخر خدمتش در شین بت معاونت امور سایبری را اداره می‌کرد. وی در دسامبر 2017 با حفظ سمت به عنوان نماینده دیپلماتیک ویژه نخست وزیر جایگزین «اسحاق مولچو» شد. انتخاب او به عنوان نماینده دیپلماتیک ویژه نخست وزیر باعث شد نقش این کهنه‌سرباز صهیونیست در پروژه‌های دیپلماتیک بی بی به شدت افزایش یابد؛ به طوری که برخی از رسانه‌های عبری زبان بن شبات و یوسی کوهن را دو مخزن اسرار نتانیاهو در تلاش‌های دیپلماتیک آتی می‌دانند. این در حالی است که وزرای دفاع و خارجه رژیم یعنی بنی گانتز و گابی اشکنازی از این پرونده‌ها هیچ‌گونه اطلاعی نداشتند.

«انور قرقاش»، وزیر خارجه امارات، کوشنر و بن شبات

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟