ترامپ یا بایدن؟ روس ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه می گویند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مهمترین مزیت ترامپ برای روسیه از نظر روسها خارج کردن روسیه از نقش کشور متقابل آمریکا و جایگزین کردن چین به جای آن است که امکان تنفس راحت تری را برای مسکو فراهم آورده است.

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، روس ها نیز توجه خود را به احتمالات ممکن پس از انتخابات جلب کرده اند. به صورت طبیعی روسها تمایل بیشتری به انتخاب دوباره ترامپ دارند. این تمایل روس ها به حدی است که عملا مسکو و پکن در مساله نتایج انتخابات 13 آبان آمریکا در یک تعارض آشکار منافع گیر افتاده اند. مسکو متمایل به ترامپ و پکن خواستار پیروزی بایدن است.

آندری کارتونوف، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی روسیه در مطلبی در این موضوع با اظهار امیدواری به این که هنوز احتمالات فراوانی می تواند باعث پیروزی ترامپ شود گفت:  بایدن دارای ویژگی های مثبتی است اما این ترامپ است که توان معجزه آفرینی دارد. یکی از معجزه های او می تواند کارت های جدیدی در بازی اوکراین باشد که می تواند با این کارتها بایدن را از میدان به در ببرد. این اطلاعات و یا اقدامات محتمل ترامپ در موضوع اوکراین توان تغییر بالانس قدرت در منطقه را فراهم می آورد. شانس ترامپ در صورت مناظره تلویزیونی با بایدن برای تخریب او بسیار بالاست چرا که او یک شخصیت تلویزیونی باتجربه و کاریزماتیک است در حالی که بایدن تا کنون صرفا یک کارمند بوده است و طبیعتا ترامپ دست برتر را در برابر او خواهد داشت. از سوی دیگر وضعیت کرونا در آمریکا رو به بهبود است و همین نیز می تواند فرصتی برای ترامپ باشد.

از نظر  کارتونوف “در رابطه با وضعیت روابط آمریکا با روسیه ترامپ گزینه بهتری برای روسیه است اما این به معنای ایدئال بودن او نیست.” او دلیل اصلی این وضعیت را چنین توضیح می دهد:  “تاریخ نشان دهنده آن است که برای یک مذاکره سازنده بین مسکو و واشنگتن همواره نیاز به یک رئیس جمهور قدرتمند است که توان بسیج کردن افکار عمومی و نیروهای دولتی در یک مسیر را داشته باشد. اما وضعیت ترامپ یا بایدن فارغ از این که کدام یک پیروز میدان شود نشان دهنده این است که آنها رئیس جمهور ضعیفی خواهند بود که از این استاندارد لازم برای تغییر بنیادین در روابط مسکو – واشنگتن به دور هستند.

وضعیت پیش رو نشان دهنده تشنج سیاسی در آمریکای پس از انتخابات است و خصوصا اقتصاد تبدیل به نقطه آسیب پذیر آمریکا خواهد بود و خصوصا اگر بایدن پیروز شود ریسک بحران اقتصادی افزایش می یابد که همه اینها مانعی برای یک اقدام قابل توجه در مورد روسیه خواهد بود.”

توجه به گفته ها و نوشته های کارشناسان و تحلیل گران دیگر روس نیز نشان دهنده آن است که روس ها بیش از ترامپ توجه خود را متوجه بایدن کرده اند. آنها ضمن مفروض گرفتن این که آمدن ترامپ مزیت بیشتری می تواند برای روسیه داشته باشد اصلی ترین مساله منفی ترامپ را غیرمترقبه بودن او ارزیابی می کنند. از دیگر مشکلات پیروزی ترامپ احتمال تداوم سیاست کاهش تعهدهای بین المللی آمریکا است که می تواند در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ با تعلیق تعهدات آمریکا در معاهدات دوجانبه با روسیه در خصوص تسلیحات باشد که در این صورت روسیه مجبور به بازتعریف تعهدات و راهبردهای خود در این حوزه خواهد شد.

مهمترین مزیت ترامپ برای روسیه از نظر روسها خارج کردن روسیه از نقش کشور متقابل آمریکا و جایگزین کردن چین به جای آن است که امکان تنفس راحت تری را برای مسکو فراهم آورده است.

 اما در مقابل در مورد بایدن نظریات متعددی ارائه می شود. به صورت خلاصه می توان گفت که از نظر روسها قطعا بایدن فردی نیست که با آمدن او کرملین خوشحال شود و این می تواند آغاز مشکلات باشد. اما از یک منظر بایدن این امتیاز را دارد که با آمدن او کارشناسان حرفه ای و سابقه دار در کاخ ریاست جمهوری و وزارت خارجه بار دیگر کارگردان خواهند شد و این هم به معنای جلوگیری از هرگونه تغییر ناگهانی در روابط و هر نوع اقدام خارج از چارچوبی است که ثبات در روابط را ممکن خواهد ساخت. از سوی دیگر این وضعیت به معنای حضور دوباره معماران تحریم های ضدروسی در کاخ سفید خواهد بود که طبیعتا خوش آیند کرملین نیست.

در واقع حضور بایدن در کاخ سفید به معنای آغاز سیاست های کلاسیک آمریکا نسبت به مسکو و پکن باشد. سیاستی که قائل به حفظ یک فاصله منطقی میان آمریکا و روسیه و تلاش برای جلوگیری از هرگونه درگیری مستقیم بین دو کشور است. چرا که در این راهبرد بر قدرت بزرگ بودن روسیه و چین اذعان شده است و طبیعتا در این حالت قواعد بازی قواعد ثابت تری خواهند بود.

از نظر روس ها آمدن بایدن به معنای تقویت روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا و خصوصا آلمان است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر مسائل روسی در اروپا بگذارد. همچنین است روابط با اروپای شرقی از جمله لهستان که تاثیراتی را برای روسیه خواهد داشت. همه اینها به معنای تبدیل شدن آمریکا و اروپا به عنوان یک تیم واحد در برابر مسکو خواهد بود که از منظر سیاستگذاری سختی هایی را برای مسکو به همراه خواهد داشت. همچنین آمدن بایدن می تواند سرآغاز مذاکرات طولانی مدت اما با نتایج و چارچوب های محدود برای دوطرف، افزایش دخالت های آمریکا در مسائل سیاست داخلی روسیه و افزایش  کمک های آمریکا به تشکل های مردم نهاد روس را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر بایدن تجربه ناموفق تلاش برای دوستی راهبردی با مسکو در دوره هیلاری کلینتون را دارد که تلاش می کرد در سال 2009 یک نقطه آغاز دوباره برای روابط مسکو واشنگتن باشد. اما همه این تلاش ها بی نتیجه ماند و همین امر می تواند  در سیاستگذاری های بایدن در خصوص روسیه تاثیرگذار باشد. به رغم تمام تلاش های پیشین دموکرات ها در دوره اوباما برای بازتعریف سیاستها با روسیه اما روسیه کنونی تحت تسلط پوتین تبدیل به یکی از مسائل اصلی سیاست های بین المللی دموکرات ها شده است. اما نباید از یاد برد که به رغم اینها بایدن اعلام کرده است که حاضر به تمدید معاهده استارت 3 با روسیه است در حالی که ترامپ در این موضوع تا کنون تعلل ورزیده است.

از سوی دیگر مساله اوکراین به عنوان موضوعی مهم در نسبت با بایدن از نظر روس ها مغفول نیست. چرا که اوکراین برای بایدن معنای خاصی دارد. او در دولت اوباما مسئولیت روابط با کییف را بر عهده داشت و طبیعتا در صحنه درگیری میان کییف و مسکو بود و همه اینها تجربیات و افکار او در موضوع روسیه را می تواند متاثر کند. بی شک او در مساله مقابله با اقدامات روسیه در اوکراین و دخالت علیه جدایی طلبان مورد حمایت مسکو مصر خواهد بود که این هم معنای ناخوشایندی برای مسکو دارد. درهم آمیختگی بایدن با مساله اوکراین تا حدی است که حتی خانواده بایدن نیز در این مساله سهیم هستند چرا که فرزند بایدن به عنوان یکی از اعضای شرکت گاز اوکراین استخدام شده و با حقوق بسیار بالایی بدون آنکه تجربه ای در این حوزه داشته باشد فعال شد که این نیز در جامعه سیاسی آمریکا انتقادهای فراوانی را علیه بایدن به همراه داشت. این وضعیت تا حدی پیش رفت که ترامپ از رئیس جمهور جدید اوکراین، زیلنسکی خواست تا در مورد فعالیت های خانواده بایدن در اوکراین تحقیق و تفحص لازم را انجام دهد. اما همه اینها می تواند به معنای رفتار محتاطانه بایدن در موضوع اوکراین نیز باشد. چرا که او با حساسیت های مسکو در این موضوع و نیز آسیب پذیری های کییف از نزدیک آشنا است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟