موافقتنامه عادی سازی روابط سودان-رژیم صهیونیستی یک تغییر انقلابی است- باید از ترامپ تشکر کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی رد صریح قطعنامه خارطوم تلقی شده و تاثیری انقلابی در روابط آمریکا و خاورمیانه به وجود می آورد.

فرد فلیتز – ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰- مرکز سیاست امنیتی


توافق رژیم صهیونیستی و سودان پس از توافقات امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی سومین توافق صلح خاورمیانه در هفته های گذشته به شمار می¬رود. این فعالیت مرهون زحمات دونالد ترامپ است که شرط عادی¬سازی روابط جهان عرب و رژیم صهیونیستی که توافق صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین اعلام کرده بودند را رد کرد. رئیس جمهور برای رهبران فلسطینی روشن کرد که به دلیل امتناع از توافق با رژیم صهیونیستی، حملات مکرر به رژیم صهیونیستی و روابط نزدیک با ایران، ایالات متحده دیگر از آنها حمایت نخواهد کرد. ترامپ این حمایت از رژیم صهیونیستی را با انتقال پایتخت به اورشلیم و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان تثبیت کرد.
از نظر فلیتز اقدامات ترامپ به سه دلیل منتهی به حملات تروریستی و خشم جهان عرب نشد:
1. ترامپ روابط محکمی با کشورهای عربی ایجاد کرد که نماد آن نشست تاریخی ریاض در مه ۲۰۱۷ بود؛
2. ترامپ از توافق هسته ای ناقص با ایران خارج شد؛
3. ترامپ به درستی پیش بینی کرد که کشورهای عربی از نرسیدن به صلح با رژیم صهیونیستی به دلیل مانع فلسطین خسته شده¬اند و نگرانی¬های امنیتی آنها درباره ایران باعث می¬شود آنها توافقنامه¬های صلح را دنبال کنند.
عدم استقبال رهبران فلسطینی از توافق قرن با رژیم صهیونیستی باعث نشد تا ترامپ آن را پیگیری نکند. ترامپ با گذر از موضوع فلسطینیان، تلاش کرد تا روابط دیگر کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را عادی کند تا از این مجرا بتوان فلسطینیان را نیز ترغیب به پذیرش صلح قرن نماید. از زمان برکناری بشیر مقامات دولت ترامپ به سمت عادی سازی روابط آمریکا و سودان حرکت کرده اند، که به دلیل نقش آن در بمبگذاری القاعده در سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در لیست حامیان مالی تروریسم در لیست ایالات متحده قرار گرفت. دولت سودان همچنین در بمبگذاری القاعده در ناوشکن USS Cole در یمن در سال ۲۰۰۰ نقش داشت. دولت موقت سودان که ناامید از کمک¬های اقتصادی برای بازسازی کشور پس از ۳۰ سال جنگ داخلی و سوءمدیریت بشیر بود، مسئولیت این حملات تروریستی را برعهده گرفت و با پرداخت غرامت موافقت کرد. دولت ترامپ به کنگره اعلام کردند که سودان ۳۳۵ میلیون دلار به صندوق قربانیان تروریسم آمریکا واریز کرده و در نتیجه نام سودان از لیست تروریسم آمریکا خارج شد. دیپلمات-های آمریکایی رهبران سودان را قانع کردند که با امضای صلح با رژیم صهیونیستی، تلاش سودان برای پیوستن به جامعه بین الملل را تسریع و جلب کمک و سرمایه گذاری خارجی آن را تسریع می کنند. سودان جایی است که قطعنامه خارطوم در ۱۹۶۷ توسط اتحادیه عرب تصویب شد که پایه ای برای امتناع اکثر کشورهای عربی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و عدم مذاکره و شناسایی آن شد. عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی رد صریح قطعنامه خارطوم تلقی شده و تاثیری انقلابی در روابط آمریکا و خاورمیانه به وجود می آورد.

 

https://www.centerforsecuritypolicy.org/2020/10/26/sudan-israel-agreement-normalizing-relations-marks-a-revolutionary-change-all-thanks-to-trump/

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟