تعامل و اقناع (ترغیب): چگونه اروپا باید در مورد مسئله ایران با اسرائیل برخورد کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

هاگ لووات: کارشناس ارشد برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی در شورای روابط خارجی اروپا، کارشناس مسائل سیاست اتحادیه اروپا در قبال فرایند صلح خاورمیانه، سیاست داخلی فلسطین و سیاست منطقه‌ای اسرائیل

جو بایدن در نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود تأکید کرد: «دیپلماسی در محور سیاست خارجی ماست» این اظهارات برای سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلستان) خوشایند است زیرا آن‌ها با دولت جدید آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران همکاری می‌کنند.

آنها همچنان با موانع قابل‌توجهی روبرو خواهند شد و مهم‌ترین آن واکنش اسرائیل و متحدان عرب خلیج‌فارس می‌باشد.

  • در حالی که مقامات اسرائیلی اعتراف می‌کنند که تحریم‌های ایالات‌متحده رفتار ایران را مطابق آنچه در نظر گرفته شده تغییر نداده است، آنها به افزایش مشکلات اقتصادی و کاهش بودجه برای گروه‌های مسلح غیر دولتی خاورمیانه به‌عنوان نشانه پیشرفت اشاره می‌کنند.
  • تاکنون، نتیجه اصلی کارزار فشار حداکثری تنها تحریک ایران برای تسریع در برنامه هسته‌ای‌اش بوده است، مساله‌ای که خود اسرائیل را هم نگران کرده است. اسرائیل که با تلاش برای حفظ این کارزار و جلوگیری از آغاز یک روند دیپلماتیک، رقابتی خطرناک ایجاد می‌کند به دنبال آن است تا بلکه رهبران ایران را مجبور به تسلیم کند، آن هم قبل از آنکه نیاز به اقدامی نظامی باشد.
  • مقامات آمریکایی و اروپایی به‌درستی تعامل با اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای را ابزاری مهمی برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش و جلب حمایت کشورهای خاورمیانه از توافق هسته‌ای می‌دانند؛ بنابراین، قصد اولیه آنها این است که نتانیاهو را نرم کنند، اما آنها باید در مورد تعامل با اسرائیل چشم‌هایشان را باز کنند.

نویسنده در بخش دیگر مقاله بر مهار غرایز دولت اسرائیل تأکید می‌کند:

  • دولت بایدن باید به‌طور خصوصی آمادگی خود را برای تحویل سلاح‌های تهاجمی به اسرائیل اعلام کند.
  • مقامات آمریکایی و اروپایی باید آماده باشند تا اقدامات مخفی احتمالی آینده اسرائیل در ایران را که موجب تضعیف دیپلماسی آنها می‌شود، مهار کنند.
  • آنها باید بصورت خصوصی روشن کنند که هرگونه حمله یک جانبه اسرائیل به ایران تأثیر منفی بر روابط دو جانبه‌شان خواهد داشت ضمن اینکه آمریکا و تروئیکای اروپایی هیچ علاقه‌ای به ورود در درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل ندارند.
  • آمریکا و اروپا باید نتانیاهو را دور زده و مستقیماً با مقامات امنیتی اسرائیل به گفتگو بنشینند. این گفتگو می‌تواند شامل بحث در مورد یافتن بهترین راه حل برای تهدیدهای امنیتی منطقه‌ای اسرائیل، ازجمله تهدیدات مربوط به حضور ایران در سوریه شود.
  • یک باور در درون نهاد امنیتی اسرائیل وجود دارد که نتانیاهو سیاست را مقدم بر امنیت می‌داند، موضوعی که مقامات آمریکایی و اروپایی باید از آن بر علیه خود نتانیاهو استفاده کنند.
  • باید به مقامات اسرائیل روشن سازند که احیای توافق هسته‌ای اصلی هنوز هم بهترین وسیله برای رفع نگرانی‌های فوری اسرائیل در مورد گسترش برنامه هسته‌ای ایران است. آنها همچنین باید تعهد خود را به روندی جداگانه برای رفع سایر نگرانیهای مشترک در مورد فعالیت‌های ایران در خاورمیانه نشان دهند.
  • آمریکا و تروئیکای اروپایی همچنین باید تأکید کنند که مطرح ساختن موضوعات اضافی در مذاکرات مربوط به برجام آنطور که اسرائیل می‌خواهد فقط مذاکرات را از مسیر خارج می‌کند. باید تأکید کنند که این رویکرد تاکنون نتیجه مثبتی نداشته و تنها موجب تسریع برنامه هسته‌ای ایران شده است.
  • تلاش برای جلب نظر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که نگرانی‌هایی مشابه با اسرائیل دارند، یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم هرگونه استراتژی مهار اسرائیل خواهد بود. این تلاش باید منعکس‌کننده تمایل برای جلوگیری از ایجاد اتحاد منطقه‌ای نتانیاهو در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای باشد، عاملی که بر تمایل و توانایی وی برای به چالش کشیدن دیپلماسی بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران که مانع از رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای شود، باید مبنایی برای هرگونه تلاش دیپلماتیک بین‌المللی باشد. گفتگو و به توافق رسیدن با اسرائیل یک کار پیچیده و گاه بیهوده است، اما پایتخت‌های غربی باید هر طور که هست مقدمات این تلاش را فراهم کنند. فراتر از جنجال‌های فعلی اسرائیل، رسیدن به یک توافق هسته‌ای می‌تواند جلوی وقوع درگیری مستقیم بین اسرائیل و ایران را بگیرد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟