تصمیم بایدن برای حمله به گروه‌های نیابتی ایران آغاز خوبی است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

رنج علاالدین: کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز، پژوهشگر ارشد اندیشکده کارنگی

تصمیم رئیس‌جمهور جو بایدن در حمله به گروه‌های همسو با ایران در سوریه در پی حملات موشکی هفته گذشته علیه اهداف و مواضع آمریکا در عراق صورت گرفت. حمله اربیل نخستین آزمون بزرگ رئیس‌جمهور بایدن در قبال ایران بود.

در بخش زیر اهم نکات و گزاره‌های کلیدی این مقاله مطرح خواهد شد:

  • حملات ایالات‌متحده به گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران واکنش مناسب و عقلانی بود زیرا این اقدام ضمن اینکه نیاز به پاسخ‌گویی به حملات نیابتی ایران را تضمین می‌کند، به دولت عراق و اقلیم اربیل کمک می‌کند به‌جای درگیری سیاسی و نظامی با گروه‌های نیابتی ایران، تمرکز خود را بر حل بحران اقتصادی حفظ کنند.
  • راهبرد واکنش حداکثری (تهاجمی) آمریکا علیه گروه‌های همسو با ایران می‌تواند اهرم قدرت و چانه‌زنی مذاکرات دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کند. ایران بر این عقیده است که در صورت از بین بردن یا کشته شدن پرسنل آمریکا می‌توان قدرت چانه‌زنی خود را در این مذاکرات تقویت کند و معتقد است که دولت بایدن تحمل بالایی در مقابل حملات نیابتی ایران به پرسنل آمریکایی دارد.
  • حملات اخیر ممکن است تا حدی این تصور را تغییر دهد و در این روند از حملات بیشتر به ایالات‌متحده جلوگیری کند و ایران را مجبور به کنترل پراکسی‌های خود کند. اگرچه بعید است که شاهد پایان کامل حملات موشکی پراکسی‌های ایرانی باشیم، کاملاً غیرممکن نیست که تهران به دنبال تعدیل مقیاس و دامنه حملات موشکی آینده باشد.
  • هدف اصلی اقدام نظامی آمریکا علیه گروه‌های نیابتی ایران، باید محافظت از پرسنل آمریکا و نیروهای ائتلاف باشد که هم‌اکنون درگیر جنگ برای شکست داعش هستند. دولت بایدن باید در میان‌مدت بر تقویت قابلیت مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای و در بلندمدت بر ظرفیت نهادها و بازیگران محلی در عراق و سوریه برای محدودسازی فعالیت گروه‌های نیابتی تمرکز کند.
  • اقدامات نظامی به‌خودی‌خود هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد زیرا ریشه این بی‌ثباتی‌ها، فضای سیاسی محلی و نهادهای ضعیف است که از توانایی ارائه خدمات و امنیت به جوامع برخوردار نیستند و گروه‌های شبه‌نظامی مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.
  • مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران اجازه می‌دهد تا دولت عراق و اقلیم کردستان فضای سیاسی را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهند و قدرت خود را بر نظام سیاسی گسترش داده و چشم‌انداز عراق را برای حل بحران اقتصادی افزایش دهند. اقدام نظامی آمریکا به رهبران اربیل و بغداد این اجازه را می‌دهد تا در پی حملات موشکی شبه‌نظامیان، قول پاسخگویی را بدهند و تمرکز خود را بر اصلاحات اقتصادی حفظ کنند.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که واکنش نظامی ایالات‌متحده سرمایه نمادین بیشتری برای اصلاح طلبان عراق ایجاد می‌کند و به مخالفان شبه‌نظامیان نیابتی ایران در عراق؛ این قدرت را می‌دهد تا اعتبار محلی خود را برای مهار این گروه‌ها افزایش دهند. در واقع اقدامات نظامی آمریکا سرمایه نمادین شبه‌نظامیان همسو با ایران در عراق را کاهش می‌دهد و می‌تواند به ایجاد شکاف داخلی بین گروه‌های نیابتی کمک کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟