الکاظمی: با اتصال ریلی به ایران، به چین وصل می شویم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، با تشریح چارچوب های کلی سیاست خارجی دولتش تأکید کرد که دیپلماسی تنها را خارج شدن از چرخه نزاع هاست.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق الکاظمی در بازدید از مقر وزارت خارجه این کشور از کادرهای این وزارتخانه بابت برگزاری موفقیت آمیز مراسم استقبال از پاپ فرانسیس تقدیر و تأکید کرد که باید برای دستیابی به قدرت نرم تلاش کرد «وگرنه آن همه سلاح عراق هیچ نتیجه ای جز ویرانی و جنگ های بیهوده و دشمنی نداشت».

او دیپلماسی و فاصله گرفتن از جنگ ها را تنها راه خارج شدن از چرخه پوچ نزاع ها دانست و گفت راه دیگر جنگ های دیوانه وار و ویرانی هایی است که عراق دهه ها گرفتار آن بود.

الکاظمی افزود که جامعه عراق امروز شاهد پدیده هایی است که در زمان رژیم بعث آغاز شد و هنوز ادامه دارد وآن نظامی شدن شهرها و مظاهر مسلحانه است که باید به این وضعیت پایان داد.

او گفت که عراق گرفتار بحران های پیچیده و درهم تنیده سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و باید از روابط بین المللی خود و حمایت بین المللی برای کاهش پیامدهای شرایط سختی که عراق تجربه کرده استفاده کرد.

نخست وزیر عراق افزود که عراق توانسته با تقویت دیپلماسی گفت وگوهای راهبردی با امریکا را فعال کند و تعامل با امریکا را از وضعیت نظامی به اقتصادی و فرهنگی و دیپلماتیک تبدیل کند و شمار نیروهای خارجی در خاک خود را 60 درصد کاهش دهد.

او تأکید کرد که امکانات دیپلماسی به عراق در خروج از بحران اقتصادی کمک کرد و اکنون گروه تماس اقتصادی با حضور کشورهای بزرگ جهان برای کمک به اقتصاد عراق و اجرای اصلاحات اقتصادی در کشور شکل گرفته است.

وی افزود که همکاری عراق با همه قدرت های منطقه و جهان تصویری مثبت از عراق و ثبات آن ایجاد کرده است.

الکاظمی سفر پاپ به عراق را حمایتی مهم از عراق و پیامی به همگان درباره اینکه عراق مرکز تلاقی همگان است و از سختی ها و جنگ و ویرانی عبور کرده دانست.

او گفت که عراق با جدیت ایده «مشرق جدید» را با ایجاد فضاهای مشترک تأمین منافع میان عراق و اردن و مصر که به ایجاد منطقه اقتصادی شکوفایی بینجامد که به نفع همه کشورهای منطقه باشد دنبال می کند و افزود که عراق از روابط خوب خود با عربستان و دیگر کشورهای منطقه برای توسعه در بخش های کشاورزی و صنعتی و انرژی استفاده می کند.

نخست وزیر عراق از تکمیل توافق راه آهن عراق و ایران که موجب اتصال خط ریلی عراق به چین می شود خبر داد و گفت که این طرح فرصت های اقتصادی گسترده ای پیش روی عراق قرار خواهد داد.

او با اشاره به تجربه های سخت و اسفناک جنگ و ناآرامی در رواندا و آفریقای جنوبی و سنگاپور و بالکان و تبدیل آن به فرصت های مهم اقتصادی و توسعه ای، تأکید کرد که عراق امکانات بسیاری برای ایجاد صلح و تأمین فرصت های تازه برای همه کشورهای منطقه دارد و باید نقشی مؤثر در این باره بر عهده بگیرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟