چگونه بایدن به دوران خوش روابط ترامپ با اسرائیل و عربستان خاتمه می‌دهد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

آرون دیوید میلر: کارشناس ارشد مرکز ویلسون، کارشناس مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا اندیشکده کارنگی

ریچارد سوکلسکی: کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اندیشکده کارنگی و تحلیلگر نشریه فارن پالیسی

نویسندگان در این مقاله معتقد هستند که ماه‌عسل در روابط آمریکا با ریاض و تل‌آویو به پایان رسیده و بایدن به دنبال بازگرداندن تعادل به روابط ایالات‌متحده با این دو شریک منطقه‌ای است. او از این دولت‌ها خواسته است که به منافع آمریکا احترام بگذارند؛ اما منافع آمریکا چیست؟ ایالات‌متحده دیگر نمی‌‌خواهد خود را وارد تنش سیاسی جدیدی در منطقه خاورمیانه کند و به‌جای آن درصدد است تمرکز خود را بر حل مسائل داخلی و مهار چین در شرق آسیا بگذارد.

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله:

  • بنابراین نادیده گرفتن این مسئله از سوی این دو بازیگر با واکنش جدی و سخت دولت بایدن مواجه خواهد شد. بر این اساس رویکرد دولت دموکرات آمریکا نسبت به ریاض و تل‌آویو بستگی دارد به اینکه آیا آنها به برقراری ثبات در منطقه کمک خواهند کرد یا منطقه را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهند؟ اگر این دو شریک با این هدف جدید واشنگتن همراه نشوند، به‌طورقطع با مجازات مواجه خواهند شد.
  • اگر ترامپ، عربستان سعودی و اسرائیل را در رأس سیاست خارجی خود قرار داد، به نظر می‌رسد برای بایدن این دو رژیم در سیاست خارجی کشورش اهمیت بالایی ندارند. در این مورد می‌توان به تأخیر یک‌ماهه تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو اشاره کرد. این در حالی است که سومین تماس تلفنی ترامپ با رهبران خارجی به بنیامین نتانیاهو تعلق گرفت
  • یک تأخیر تلفنی با اسرائیل به معنای قطع ارتباط با این رژیم نیست اما این عمل حاوی یک پیام است: من با مشکلات داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کنم و خاورمیانه برای من دارای اولویت نیست. او ممکن است بگوید من طرفدار اسرائیل هستم اما این به معنای طرفدار بنیامین نتانیاهو بودن نیست.
  • سیگنال‌های حاوی هشدار بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی لزوماً به معنای آمادگی جدی وی برای ایجاد تغییرات چشمگیر در هر یک از این روابط نیست. اگر رئیس‌جمهوری آمریکا، با تحریک رفتارهای دردسرساز تل‌آویو و ریاض، تصمیم به تغییر اساسی و نه تعدیل این روابط گرفت، باید گفت که او بسیار قاطعانه و جسورانه عمل کرده و محافظه‌کاری را کنار گذاشته است.

نویسندگان در بخش پایانی مقاله بر این نظر هستند که پس از چهار سال ارتباط یک‌طرفه، بایدن قصد دارد یک معیار واقعی را به ارتباط با عربستان و اسرائیل تزریق کند. اگر بایدن تشخیص دهد که این دو کشور شرایط را برای آمریکا جهنم کرده‌اند، آنگاه واشنگتن از اهرم‌های موجود برای پیشبرد منافع ملی آمریکا استفاده خواهد کرد و آنها را مجبور به پذیرش شرایط جدید می‌کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟