بازنگری رئالیستی از روابط ایالات‌متحده و عربستان سعودی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ریچارد هاس: رئیس شورای روابط خارجی آمریکا

« ریچارد هاس» در این مقاله معتقد است که محمد بن سلمان خواهان مرگ خاشقچی بود زیرا هم خود را از شر یک منتقد سرسخت خلاص می‌کرد و هم با این اقدام باعث هراس منتقدان احتمالی حکومت وی می‌شد. این واقعیت ساده نیز وجود دارد که هیچ رخداد با بازتاب سیاسی گسترده در عربستان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان اتفاق نمی‌افتد.

در بخش زیر اهم نکات و گزاره‌های کلیدی این مقاله مطرح خواهد شد:

  • در دولت ترامپ رئیس‌جمهور پیشین نگاه متفاوت‌تری نسبت به عربستان سعودی وجود داشت و برای ممانعت از تیرگی روابط با محمد بن سلمان و تمایل آن بر خرید تسلیحات از تولیدکنندگان آمریکایی، نقض حقوق بشر را در عربستان نادیده می‌گرفت؛ اما دولت بایدن دیدگاه و نگاه متفاوت‌تری نسبت به دولت ترامپ دارد. دولت بایدن ضمن تأکید بر پایان مداخله در عملیات نظامی عربستان در یمن، بر نقش اساسی حقوق بشر در راهبرد جهانی خود تأکید کرده است. حتی جو بایدن از برقراری ارتباط مستقیم با محمد بن سلمان خودداری و در عوض بر گفتگو با ملک سلمان پادشاه بیمار تأکید کرد و این امر نمایانگر تمایل بایدن برای تفکیک روابط ایالات‌متحده با عربستان از روابط شخصی با محمد بن سلمان می‌باشد.
  • ایالات‌متحده در موقعیتی نیست که بتواند هنگام مرگ ملک سلمان از سلطنت محمد بن سلمان جلوگیری کند. هرگونه تلاش برای انجام این اقدام مطمئناً با شکست و منجر به واکنش ملی‌گرایانه و بی‌ثباتی داخلی یا هر دو خواهد شد. آمریکا خواهان یک رابطه کاری با شخصی است که برای مدت طولانی عربستان را رهبری خواهد کرد، کشوری که در مهار ایران، فرسودن تروریسم، تعیین قیمت انرژی و احتمالاً ارتقای صلح خاورمیانه، حیاتی است.
  • دولت بایدن می‌تواند در قالب دیدار با ولیعهد سعودی، از وی در کنار آزادی مدافعان حقوق بشر، بخواهد تا دیگر هرگز یک رقیب سیاسی را از این طریق مورد هدف قرار ندهد. (مشابه قتل وحشیانه خاشقچی). تعامل دیپلماتیک با عربستان سعودی می‌تواند زمینه اجرای راه‌حل دو دولتی برای خاتمه بخشی به مناقشه اسرائیل و فلسطین را تسهیل ببخشد.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که روابط پراگماتیک و مشروط با ولیعهد سعودی می‌تواند ضمن آزادی بسیاری از مخالفان داخلی، همکاری‌های احتمالی برای ممانعت از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، پایان دادن به جنگ در یمن و پیشبرد چشم‌انداز صلح اسرائیل و فلسطین را ممکن سازد. هیچ‌کدام از اینها باعث زنده شدن خاشقچی نمی‌شود، اما به مرگ وی معنای دیگری می‌بخشد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟