ضرورت کسب رضایت حوثی‌ها در آتش‌بس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بروس ریدل: مدیر «پروژه اطلاعات» موسسه بروکینگز آمریکا، عضو سابق سازمان سیا

بروس ریدل در این مقاله معتقد است که رئیس‌جمهور جو بایدن به‌درستی پایان دادن به جنگ هولناک یمن را در اولویت اصلی سیاست خارجی قرار داده است. وی حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی سعودی‌ها را قطع کرده، اگرچه مشخص نیست که چه چیزی را پوشش می‌دهد؛ اما شاید بزرگ‌ترین مانع برای پایان دادن به نبردها، اکنون حوثی‌های شورشی زیدی شیعه هستند که معتقدند آن‌ها پیروز جنگ می‌باشند.

نویسنده در این مقاله بر نکات و گزاره‌های زیر تأکید می‌کند:

  • زمانی که حوثی‌ها به دنبال پیروزی بزرگ علیه دولت منصور هادی تحت حمایت عربستان در صنعا هستند، دولت بایدن باید انگیزه‌هایی را به حوثی‌ها ارائه دهد تا آن‌ها با آتش‌بس موافقت کنند.
  • 20 سال تلاش مکرر رهبران یمن (علی عبدالله صالح و منصور هادی) با کمک عربستان برای فشار به حوثی؛ به یک مسئله کاملاً آشکار رسیدیم که حوثی‌ها تسلیم فشار نخواهند شد. آن‌ها اکنون در قالب مهارت‌های فنی، موشکی و پهپادی که از طریق آن به اهداف عربستان در مارب حمله می‌کردند توسط ایران و حزب‌الله حمایت و پشتیبانی می‌شوند.
  • ایرانی‌ها سالانه شاید ده‌ها میلیون دلار کمک می‌کنند، در مقایسه با آنچه سعودی‌ها برای تأمین بودجه جنگ می‌پردازند مبلغی ناچیز است. برای تهران، جنگ در یمن هدیه‌ای است که ریاض را در یک باتلاق پرهزینه گرفتار کرده است؛ اما حوثی‌ها تحت کنترل ایران نیستند.

 

  • برای پایان دادن به جنگ، دولت بایدن باید یک روند سیاسی را ایجاد کند که حوثی‌ها را به آتش‌بس سوق دهد. یک مکان خوب برای شروع، لغو محاصره سعودی است که علت فاجعه انسانی می‌باشد. واشنگتن باید خواستار پایان فوری و بی‌قیدوشرط محاصره شود و اجازه عبور و مرور غیرنظامیان به بنادر و فرودگاه‌های یمن را بدهد.
  • پیوند دادن محاصره به آتش‌بس، تلاشی برای طولانی شدن رنج مردم یمن است؛ بنابراین این دو موضوع باید از هم تفکیک شوند. ایالات‌متحده همچنین باید گفتگوی مستقیمی با حوثی‌ها داشته باشد. آنها قاتل و خشن هستند، آنها یک دولت پلیس در شمال ایجاد کرده‌اند؛ اما این یک هنجار در بیشتر خاورمیانه است. حوثی‌ها واقعیتی هستند که نمی‌توانیم نادیده بگیریم.
  • دولت بایدن باید به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در زمان دولت اوباما تصویب شده و حوثی‌ها را مسئول اصلی جنگ می‌داند و محاصره را قانونی می‌کند لغو کند. یک قطعنامه جدید و متعادل‌تر، گامی اساسی در جهت پایان دادن به جنگ است. باید محاصره را محکوم کرد و خواستار ایجاد یک دولت جدید و فراگیر شد.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که دولت همچنین باید خواستار خروج همه نیروهای خارجی از کشور باشد. ایالات‌متحده باید یک کنفرانس بین‌المللی برای بازسازی در یمن ترتیب دهد.

 سعودی‌ها، اماراتی‌ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید میلیاردها دلار برای بازسازی زیرساخت‌های خردشده یمن که آنها نابود کردند، هزینه کنند؛ اما بازسازی باید به آتش‌بس جامع وابسته باشد.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟