نگاهی به مهم‌ترین شهرک‌های یهودی‌نشین در بیت‌المقدس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل طی سالیان گذشته با تمام توان به طرح‌ها و پروژه‌های خود در بیت المقدس با هدف یهودی‌سازی این شهر و ایجاد تغییر در بافت جمعیتی آن ادامه داده است.

اسرائیل طی سالیان گذشته با تمام توان به طرح‌ها و پروژه‌های خود در بیت المقدس با هدف یهودی‌سازی این شهر و ایجاد تغییر در بافت جمعیتی آن ادامه داده است و از جمله این طرح‌ها می‌توان به ساخت شهرک‌ها در مناطق فلسطینی و گسترش آن اشاره کرد.

نیروهای اسرائیلی صدها کیلومتر از مناطق فلسطینی را مصادره کرده و در آن شهرک‌های یهودی‌نشین ایجاد کرده‌اند؛ شهرک‌هایی که شامل هزاران واحد مسکونی است.

در همین رابطه، پایگاه خبری عربی 21 همزمان با تشدید تنش‌ها در بیت‌المقدس در گزارشی به بررسی مهم‌ترین شهرک‌های واقع در این شهر پرداخته است.

شهرک جیلو

این شهرک در جنوب غرب بیت المقدس قرار گرفته و در آن حدود 40 هزار شهرک‌نشین اسرائیلی زندگی می‌کنند، شهرک جیلو یکی از شهرک‌هایی است که اسرائیل در چارچوب پروژه قدس بزرگ ساخته است.

شهرک معالیه ادومیم

این شهرک در اراضی منطقه ابودیس فلسطین ساخته شده است و در هفت کیلومتری شرق بیت المقدس قرار دارد و بیش از 39 هزار شهرک‌نشین یهودی در آن سکونت دارند و تل‌آویو آن را منطقه حاشیه قدس می‌داند.

شهرک جفعات زئیف

این شهرک در پنج کیلومتری شمال غرب بیت المقدس قرار دارد و در سال 1977 میلادی ساخته شده است، علت نامگذاری این شهرک به «زئیف ولادیمیر چابوسکی»، از رهبران جنبش صهیونیسم باز می گردد.

شهرک آدم

این شهرک در شمال شرقی بیت المقدس قرار دارد و به شکل رسمی در سال 1984 میلادی تاسیس شد و در 3 کیلومتری شهرک «عانتوت» قرار دارد و تل‌آویو در نظر دارد آن را به منطقه حاشیه‌ای قدس تبدیل کند.

شهرک جفعات شابیرا

این شهرک در اراضی لفتا در مسیر بیت المقدس و رام‌الله ومشخصا در میان دو شهرک «عناتوت» و «دانشگاه عبری» در بخش شرقی کوه اسکوپوس قرار دارد، اراضی این شهرک متعلق به فلسطینی‌ها، یک دیر لاتین و دولت اردن است و یپش‌بینی می‌شود بیش از 20 هزار شهرک‌نشین در آن سکونت دارند.

شهرک دانشگاه عبری

این شهرک یکی از شهرک‌هایی است که در چارچوب پروژه قدس بزرگ در سال 1969 میلادی در ارضی لفتا و کوه اسکوپوس ساخته شده است و دانشگاه و بیمارستان عبری نیز در همین شهرک قرار دارد و بیش از 2500 شهرک‌نشین در آن زندگی می‌کنند.

شهرک ارموت هلتیسف

این شهرک در منطقه جبل المکبر و صور باهر در مساحتی 5000 هکتاری ساخته شده است و شمار شهرک‌نشین‌ها در اوایل دهه نود میلادی به 5000 هزار خانواده می‌رسید.

شهرک جبعات هارادار

این شهرک در شمال غرب بیت المقدس در اراضی روستای قطنه قرار دارد و در سال 1985 میلادی ساخته شده و در سال 1987 میلادی به شهرکی دائمی تبدیل شده است.

شهرک جبل ابوغنیم

دولت اسرائیل در سال 1997 میلادی تصمیم به ساخت این شهرک در کوه ابوغنیم در شرق بیت المقدس گرفت، 5600 واحد مسکونی برای اقامت یهودی‌ها در این شهرک ساخته شده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟