سایه ابهام بر سر برگزاری انتخابات فلسطین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 در بحبوحه فضای آمادگی جریان‌های سیاسی برای انتخابات، انجام به موقع رای گیری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. مقامات فلسطینی در رام الله گفته‌اند که رای‌گیری بدون مشارکت فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی انجام نخواهد شد

 فلسطینی‌ها قرار است پس از 16 سال در ماه مه به پای صندوق های رای برای انتخابات مجلس قانونگذاری ملی بروند.

در ژانویه سال جاری محمود عباس عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد که انتخابات عمومی 2021 شامل انتخابات قانونگذاری در 22 مه ، انتخابات ریاست جمهوری در 31 ژوئیه و انتخابات شورای ملی فلسطین ، بالاترین ارگان تصمیم گیری سازمان آزادیبخش فلسطین ، در اوت خواهد بود.

اما اکنون در بحبوحه فضای آمادگی جریان‌های سیاسی برای انتخابات، انجام به موقع رای گیری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. مقامات فلسطینی در رام الله گفته‌اند که رای‌گیری بدون مشارکت فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی انجام نخواهد شد.

در حالی که بحران سیاسی ناتوانی در تشکیل کابینه ائتلافی سرزمین‌های اشغالی را فراگرفته است، مقامات فلسطینی می‌گویند رژیم صهیونیستی هنوز به درخواست رسمی اجازه برگزاری انتخابات برای رأی دادن فلسطینی ها در بیت المقدس شرقی پاسخ نداده است. بسیاری براین اعتقادند که بعید است مقامات صهیونیستی اجازه رأی دادن در داخل شهر یا تبلیغات توسط کاندیداهای فلسطینی ، به ویژه از گروه حماس را بدهند.

حماس در بیانیه‌ای هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای امنیتی اسرائیل ناجی العاصی نامزد برجسته این گروه برای انتخابات پیش‌ رودر منطقه رام الله در کرانه غربی را با یورش به خانه او دستگیر کردند. بر اساس اعلام حماس العاصی دومین نامزد این گروه است که صهیونیست‌ها طی یک هفته دستگیر کرده‌اند. پیش از آن ارتش رژیم صهیونیستی حسن الوردیان ، دیگر نامزد لیست حماس در انتخابات قانونگذاری فلسطین را نیز در منزل خود در شهر بیت لحم در کرانه باختری دستگیر کرده بودند.

اسرائیل فعالیت های تشکیلات خودگردان فلسطین را در داخل بیت المقدس بویژه پس از به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها از سوی دولت آمریکا، جدی می‌گیرد و درنتیجه فعالیت تشکیلات خودگردان را نقض حاکمیت خود بر این شهر مهم می‌داند.

در مقابل جناح های فلسطینی در بیانیه مشترکی پس از برگزاری جلسه‌ای برای بحث در مورد این موضوع در هفته جاری اعلام کردند: “بدون بیت المقدس هیچ انتخاباتی در فلسطین انجام نمی شود و اسرائیل از هیچ حق وتو در این مورد ندارد“.

براساس توافق موقت قبلی بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی ، فلسطینی‌های مقیم قدس شرقی در انتخابات انجام شده در سال‌های 1996 ، 2005 و 2006 شرکت کردند.

توافق نامه موقت تل آویو و فلسطین در 28 سپتامبر 1995 در واشنگتن امضا شد و شامل پیوست ویژه مربوط به انتخابات فلسطین بود.

ماده ششم ضمیمه II توافق نامه 1995 – معروف به توافق دوره انتقالی – مربوط به ترتیبات انتخابات در بیت‌المقدس است که می گوید: “تعدادی از فلسطینیان بیت‌المقدس از طریق خدمات ارائه شده در دفاتر پست می‌توانند رأی می دهند. “

در سال 1996 ، به 5367 نفر از ساکنان فلسطین در بیت‌المقدس شرقی اجازه داده شد در پنج دفتر پست رای دهند.

در انتخابات 2005 و 2006 تعداد دفاتر پستی به 6 دفتر با ظرفیت 6300 رأی دهنده افزایش یافت. بقیه مردم فلسطین در مراکز نظرسنجی واقع در حومه شهر رأی دادند. جمعیت قدس شرقی بیش از 340،000 نفر تخمین زده می شود.

همچنین بر اساس توافقنامه اسلو که بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین امضا شد ، روشهای مشخصی را که بر اساس آن انتخابات فلسطین برگزار می شود ، رژیم صهیونیستی را متعهد می‌کند که به فلسطینیان بیت المقدس شرقی اجازه دهد در دفاتر پست رای دهند.

از آنجا که عدم برگزاری انتخابات در بیت المقدس شرقی به معنای احتمالاً لغو کل انتخایات باشد، بدون تردید می‌توان دلایل مختلفی را به عنوان علت‌های گرایش صهیونیست‌ها به بر هم زدن انتخابات فلسطین برشمرد بویژه به این دلیل که سران تل‌آویو نگرانند که در انتخابات پیش رو جریان مقاومت و حماس به پیروزی رسیده و علاوه بر کنترل نوار غزه اینبار کنترل کرانه باختری نیز نصیب حماس شود و در نتیجه دوگانگی موجود در میان فلسطینان جای خود را به یکپارچگی و اتحاد بدهد.

در همین راستا سخنگوی طیف نامزدهای انتخاباتی حماس ، با عنوان “مقصد ما” ، به خبرنگاران در یک کنفرانس مطبوعاتی در رام الله گفت: “واضح است که اسرائیل نگران برگزاری انتخابات است ، زیرا می‌داند که شکاف و اختلافات در فلسطین پایان خواهد یافت.”

با این حال فرمان انتخابات هنوز لغو نشده است و حدود 93٪ از فلسطینیان برای رای‌گیری ثبت نام کرده‌اند و 36 لیست پارلمانی ارائه و تأیید شده است.

حماس همچنین محمود عباس را به بهره‌گیری از کارشکنی‌های اسرائیل برای “فرار از مسیر انتخابات” متهم کرد. مقامات حماس نیز به همین ترتیب به عباس هشدار داده اند که این بار از بیت المقدس یا بهانه دیگری برای تأخیر یا لغو رای گیری فعلی استفاده نکند. موسی ابو مرزوق ، مقام ارشد حماس ، هفته گذشته در توییتر نوشت: “ما هر بهانه برای به تعویق انداختن انتخابات را رد می‌کنیم.”

گمانه‌زنی‌های گسترده آغاز شده است که عباس – از ترس باخت احتمالی به رقبای خود در جریان فتح یا جریان حماس- خواهان به تأخیر انداختن و یا حتی لغو رای گیری خواهد بود.

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟