جنایت جنگی سعودی ها در یمن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اقدامات دولت سعودی در پیشگیری از رسیدن مواد غذایی و سوخت به یمن، مفاد کنوانسیون ژنو را که عربستان سعودی امضاکننده‌ی آن است، نقض کرده و بنابراین یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.
 

روز چهارشنبه ، سناتور « الیزابت وارن» با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور جو بایدن، از وی خواست تا به عربستان سعودی فشار وارد کند تا به محاصره علیه غیرنظامیان یمن پایان دهد. وی در این نامه نوشت: « ما از شما می‌خواهیم که از تمامی ابزارهای موجود ازجمله فروش تسلیحات، همکاری نظامی و روابط گسترده با عربستان سعودی استفاده کنید و خواستار آن شوید که عربستان بلافاصله و بدون قید و شرط، محاصره علیه مردم یمن را متوقف کند. بن‌بست فعلی تجاری واردات سوخت باید امروز پایان یابد و از مذاکرات فعلی مجزا شود.»


چهارده سناتور دموکرات و برنی سندرز مشترکا این نامه را امضا کردند، نامه‌ای که پیرامون ضرورت کاهش محدودیت‌های واردات سوخت از مذاکرات صادرشده است. انصار الله که خواستار لغو محاصره بدون توجه به مذاکرات آتش‌بس شده‌اند، استدلال می‌کنند که گرسنگی یمنی‌ها یک مسئله غیرقابل‌پذیرش است. اقدامات دولت سعودی در پیشگیری از رسیدن مواد غذایی و سوخت به یمن، مفاد کنوانسیون ژنو را که عربستان سعودی امضاکننده‌ی آن است، نقض کرده و بنابراین یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.


تلاش های کنگره در مورد یمن
نامه وارن، تازه‌ترین اقدام کنگره در فشار به رئیس‌جمهور بایدن برای تحقق وعده‌های انتخاباتی برای پایان دادن به حمایت ایالات‌متحده از تهاجم نظامی عربستان علیه یمن است. بایدن که دو هفته از ریاست جمهوری خود می‌گذشت، اظهار داشت که ایالات‌متحده حمایت و کمک به عملیات نظامی تهاجمی عربستان سعودی در یمن را متوقف می‌کند؛ اما بااین‌حال مشخص نکرد که این اظهارات چگونه سیاست جاری را تغییر داده است. عربستان سعودی ادعا می‌کنند که اقدامات نظامی آن‌ها دفاعی است؛ اما از آن جایی که اغلب تسلیحات را می‌توان برای اهداف تهاجمی یا دفاعی مورداستفاده قرارداد، بنابراین تبیین دقیق این مسئله همراه با تناقض است.


در 24 فوریه، 41 تن از اعضای مجلس نمایندگان با امضای نامه‌ای از دولت بایدن خواستند تا ماهیت و دامنه حمایت نظامی از عملیات عربستان سعودی در یمن را تعریف نمایند. نامه نوشته‌شده توسط رپس پیتر دفاتزیو، رو کانا و دبی دینگل نیز از دولت خواستند تا موضع خود را در مورد فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشخص کند؛ چراکه این کشور همچنان کنترل زیرساخت‌های کلیدی یمن را در دست دارد و بودجه‌ای را برای گروه‌های جدایی‌طلب که برای کنترل قلمرو مبارزه می‌کنند، اختصاص می‌دهد. در ۶ آوریل، دبی دینگل، مارک پوکان و رو کانا در نامه‌ای از دولت بایدن خواسته‌اند تا «گام‌های اضافی برای اعمال فشار بر عربستان سعودی بردارد تا این کشور محاصره را فورا، به‌صورت یک‌جانبه و جامع متوقف کند.»


در روز 21 آوریل، تیم لندرکینگ فرستاده ویژه بایدن در یمن، در مقابل هر دو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی مجلس سنا در پاسخ به پرسشی از سوی تد لیئو، نماینده کنگره، در مورد ادامه پشتیبانی از نیروی هوایی عربستان، گفت: «من کاملاً در این حلقه اطلاعات نیستم.» تام مالینوفسکی در ادامه گفت: «به‌عنوان نماینده، شما باید از این موضوع آگاه باشید که آیا وزارت دفاع از نیروی هوایی عربستان سعودی حمایت می کند یا خیر….این بخشی حیاتی از اقدامات شما در رهبری تلاش دیپلماتیک است.» لندرکینگ پاسخ داد که باید برای جزئیات به وزارت دفاع مراجعه کند. لیئو، مالینوفسکی و کانا با ارسال نامه‌ای به تونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید استین وزیر دفاع، از این‌که ایالات‌متحده هنوز از اقدامات نظامی عربستان سعودی پشتیبانی می‌کند ، ابراز نگرانی کردند.


سرانجام در ۲۸ آوریل، بایدن از کانا و سندرز دعوت کرد تا به کاخ سفید بروند تا موضع دولت را روشن سازد. بااین‌حال، بایدن هنوز در انظار عمومی اعلام نکرده که اظهارات او در روز ۴ فوریه، پشتیبانی امریکا از عربستان سعودی را تغییر داد. دولت بایدن فروش بالگردهای بلک هاوک و باتری های تاد را در ماه آوریل به پادشاهی عربستان از سر گرفت و بر ضرورت روشن شدن تعریف مدیریت فروش سلاح‌های «مرتبط» تأکید کرد.


پایان دادن به محاصره
فشار کنگره بر دولت بایدن پس از آن افزایش یافت که سی ان ان ویدیویی را در ۱۰ مارس منتشر کرد که نشانگر تداوم محاصره علیه مردم یمن می‌باشد. باوجود اینکه حوثی‌ها به‌طورکلی از ورود روزنامه‌نگاران مستقل و به‌ ویژه روزنامه‌نگاران غربی جلوگیری می‌کنند، اما نیما الباغیر، خبرنگار ارشد سی ان ان، به چندین منطقۀ تحت کنترل حوثی‌ها، ازجمله حدیده و صنعا، سفر کرده و با ثبت میزان ویرانگرانۀ گرسنگی، به‌ویژه در کودکان خردسال که به‌ویژه در معرض سوءتغذیه ناکافی قرار دارند، اقدام کرده است. درحالی‌که لغو تحریم ها ضروری است، این گام به‌خودی‌خود بحران بشردوستانه یمن را کاملاً حل نخواهد کرد. شرایط قحطی در یمن به دلیل عدم وجود مواد غذایی کمتر از این واقعیت است که قیمت مواد غذایی به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش‌یافته است. به همین دلیل، پرداخت حقوق برای کارمندان دولت یک هدف بسیار مهم است، چون سال‌ها است که حقوق پرداخت نمی‌شود و بسیاری از یمنی‌ها نمی‌توانند مواد غذایی موجود را بخرند.


از دیدگاه سناتور وارن و دیگر قانون‌گذاران آمریکایی، این محاصره بخش کلیدی را تشکیل می‌دهد که ایالات‌متحده می‌تواند بر عربستان فشار وارد آورد. اگرچه لندرکینگ در طی جلسه استماع خود در مجلس اظهار داشت که ایالات‌متحده به عربستان سعودی گفته است تا محاصره را از ماه مه ۲۰۲۰ بردارد، اما درواقع مشخص است که فشار ایالات‌متحده برای اقناع سعودی‌ها در تغییر اساسی رفتارشان ناکافی بوده است.اگرچه واشنگتن برای وادار کردن حوثی‌ها به آتش‌بس فاقد اهرم فشار است؛ اما می‌تواند از اهرم فشار بر عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پایان بخشیدن به مداخله‌ی آن‌ها در جنگ استفاده کند. پایان محاصره یک جزء ضروری اما ناکافی برای پایان دادن به جنگ است.

 

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟