آیا آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی پایدار خواهد ماند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اولین و مهم‌ترین هدف مجموعه حکومت اشغال‌گر رژیم صهیونیستی از دور جدید تنش‌افروزی و حمله به شهروندان فلسطینی را می‌توان تلاش تل‌آویو برای گذار از بحران و سرپوش گذاشتن بر شکست خود دردرگیری‌های 11 روزه غزه ارزیابی کرد.

با گذشت حدود دو هفته از توافق آتش‌بس در نوار غزه که در 21 می 2021 با میانجی‌گری مصر به ثمر نشسته بود، دیروز – جمعه- برخی شهرهای کرانه باختری از جمله شهرهای نابلس و قدس صحنه درگیری فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی شد. بنابر گزارش‌های موجود،  می رژیم صهیونیستی در موج جدید حملات خود، فلسطینی‌های 48 را مورد سرکوب و بازداشت قرار داده است. اصطلاح فلسطینی‌های ۴۸ یا عرب داخل سرزمین اشغالی، به آن دسته از فلسطینی‌هایی اطلاق می‌شود که در خاک اشغال شده فلسطین تا سال 1948 زندگی می‌کنند. رژیم صهیونیستی به این دسته از فلسطینی‌ها «عرب‌های اسرائیل» می‌نامد.

درگیری‌های جدید در شرایطی به وقوع پیوست که شهروندان فلسطینی حاضر در مناطق جنوب نابلس، شرق قلقیلیه و غرب رام الله، دیروز –جمعه- در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیزی خواستار توقف شهر‌ک‌سازی‌های جدید برای تغییر دموگرافی محل‌های سکونت خود شده بودند که این امر با مداخله پلیس رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد و گزارش‌های حاکی از آن هستند که ۲۹۳ فلسطینی در جریان درگیری با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری زخمی شده‌اند.  

موج جدید درگیری‌ها در میان ناظران سیاسی این فرضیه را ایجاد کرده که احتمالا موج جدید آتش‌بس در نوار غزه به شکست منتهی خواهد شد و احتمال وقوع دور جدید درگیری‌های میان نیروهای مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد. با این اوصاف، در این میان مساله محوری این است که صهیونیست‌ها از موج جدید تنش‌افروزی چه اهدافی را دنبال می‌کنند و آیا این رژیم توانایی آغاز دور جدیدی از درگیری را دارد یا خیر؟

 

تلاش صهیونیست‌ها برای سرپوش‌گذاشتن بر بحران و فرار از پذیرش بازنده بودن در میدان جنگ

اولین و مهم‌ترین هدف مجموعه حکومت اشغال‌گر رژیم صهیونیستی از دور جدید تنش‌افروزی و حمله به شهروندان فلسطینی را می‌توان تلاش تل‌آویو برای گذار از بحران و سرپوش گذاشتن بر شکست خود دردرگیری‌های 11 روزه غزه ارزیابی کرد. 

رژیم صهیونیستی در جنگ 11 روزه اخیر غزه شکستی سخت را از سوی نیروهای مقاومت متحمل شد که در صحنه داخلی این رژیم و نیز در سطح جهانی بازتابی گسترده را به همراه داشت. لذا به نظر می‌رسد، اکنون رژیم صهیونیستی در پی آن است که با بحران آفرینی این شکست را اذهان پاک کرده و کانون توجهات را از شکست این رژیم منحرف کند.

در همین راستا رژیم صهیونیستی در دو هفته اخیر موج جدیدی از فعالیت را در راستای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از محله سلوان در مرکز شهر آغاز کرده و حتی در این راستا به خشونت نیز متوسل شده و بنابر گزارش‌های منتشر شده 23 شهروند را میز مجروح کرده‌اند.

در سطحی دیگر گزارش‌ها از این امر حکایت دارند که صهیونیست‌ها در روزهای گذشته پرواز پهپادها بر حریم هوایی غزه را در دستور کار قرار داده‌اند که البته نیروهای مقاومت در ساعات پایانی پنج‌شنبه و بامداد جمعه به شکل متعدد به اسکادران پهپادهای اسرائیلی که در ارتفاع پایین در حریم هوایی غزه و شمال آن پرواز کردند، شلیک کرده‌اند. طبق گفته شاهدان، پهپادهایی با حجم کوچک و با نور مخفی بودند که بعدا مشخص شد از نوع کواد کوپتر هستند. این پهپادها در محله‌های الزیتون، الشجاعیه، التفاح (در شرق) و اردوگاه الشاطیء، تل‌الهوای و الرمال (در غرب) و در شمال اردوگاه جبالیا، بیت لاهیا، محله الکرامه پرواز کردند. گفته شده تعداد پهپادها بین ۲۰ تا ۵۰ مورد بوده و مقاومت توانسته تعدادی را ساقط کند.

همچنین صهیونیست‌ها طی چند روز گذشته روند کارشکنی در اجرایی کردن تعهدات خود در تبادل اسرا بین این رژیم و حماس تحت نظارت مصر را در دستور کار قرار داده‌اند. مجموع این روند به وضوح نشان‌گر این امر است که صهیونیست‌ها این موج از کارشکنی و بحران‌آفرینی را با هدف سرپوش‌گذاشتن بر بحران و فرار از پذیرش بازنده بودن در میدان جنگ اجرایی می‌کنند.

 

تلاش نتانیاهو برای امتیازگیری از طریق بحران آفرینی

یکی دیگر از اهداف پشت‌پرده در دور جدید بحران‌آفرینی در مرزهای فلسطین اشغالی را می‌توان در قالب واپسین تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر 12 سال گذشته رژیم صهیونیستی برای باقی ماندن در قدرت ارزیابی کرد. در واقع، انتشار اخبار نهایی شدن توافق میان «نفتالی بنت»، رهبر حزب «یامینا» و «یائیر لاپید»، رئیس حزب «یش عتید» برای تشکیل کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی، امیدهای نتایاهو به حفظ قدرت را به حداقل ممکن کاهش داده است. در چنین شرایطی او و سران حزب لیکود به وضوح نسبت به این امر واقف هستند که هر گونه ثبات در وضعیت سیاسی خدمت به تشکیل دولت ائتلافی جدید خواهد بود و هر گونه بحران‌آفرینی می‌تواند زمینه‌های شکست حکومت ائتلافی جدید را ایجاد کند. لذا این فرضیه در شرایطی کنونی مورد توجه قرار گرفته که احتمالا نتانیاهو حزب لیکود، در پی آن هستند که از آخرین کارت‌های خود برای شکست ائتلاف لاپید – بنت رونمایی کنند. حتی برخی ناظران بر این باور هستند که نتانیاهو برای حفظ قدرت حتی برنامه آغاز دور جدید از درگیری‌ها را در سر می‌پروراند.

 

ناتوانی رژیم صهیونیستی در آغاز جنگ جدید

علی‌رغم وجود انگیزه کافی از سوی نتانیاهو حزب لیکود برای آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در نوار غزه، تمامی شواهد و قراین در عرصه میدانی نشان‌گر آن هستند که به دلیل فراگیر بودن بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… رژیم صهیوینستی توانایی آغاز جنگ جدید را ندارد. در واقعف هر گونه جنگ جدید این بار می‌توان شکستی بسیار بزرگ‌تر از جنگ 11 روزه را برای تل‌آویو به همراه داشته باشد و حتی در قالب یک خودکشی برای این رژیم قابل ارزیابی و خوانش است.

در واقع، همان‌گونه که «یحیی السنوار»، رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در منطقه غزه تاکید می‌کند: «در جریان جنگ 11 روزه اخیر غزه، مقاومت به دشمن صهیونیستی ثابت کرد که مسجدالاقصی مدافعان سرسخت خود را دارد و  دفاع از این مکان مقدس یک هدف استراتژیک است و در نبرد اخیر، اهمیت فشاری که اهالی کرانه باختری و فلسطینی‌های مناطق ۱۹۴۸ با فشاری به رژیم صهیونیستی وارد کردند، بیش از موشک‌ها بود. همچنین، اگر جنگ دوباره‌ای با رژیم اشغالگر رخ دهد، چهره خاورمیانه تغییر خواهد کرد و رژیم صهیونیستی تحمل هیچ حمله واقعی را ندارد. آن‌چه رخ داد یک مانور برای ارزیابی قدرتمان بود و برای اینکه چهره‌ای ضعیف از صهیونیست‌ها را مشاهده کنیم، نیاز به جنگ نیست.

 

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟