عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا غیرممکن است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
باریش دوستر، ستون نویس سیاست خارجی روزنامه جمهوریت در یادداشت امروز خود با اشاره به جلسه هفته پیش سران اتحدیه اروپا در بروکل نوشت: این جلسه بار دیگر نشان داد که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا غیرممکن است. اتحادیه اروپا با وعده عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه ترکیه را به بازی گرفته است و تلاش میکند تا به این وسیله هزینه بیشتری را متحمل ترکیه کند. در اجلاس اخیر م هیچ پیشرفتی رقم نخورد، اظهارات همیشگی به زبان آورده شد.

دوستر در ادامه یادداشت خود در مورد دلایل وضعیت موجود مینویسد: ” اولا اساسا اتحادیه اروپا هیچ گاه به فکر عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه نبوده است. حتی سیاستمداران مدافع عضویت هم به دلیل آگاهیشان از این حقیقت هیچ گاه این خواسته را مطرح نکرده اند. آنها انتظار عضویت را در افکار عمومی داخلی ترکیه تبدیل به وسیله ای برای حمایت از خود کرده اند. از آنجا که در میان قشر لیبرال، چپ لیبرال، راست مرکز و چپ مرکز نسبت به اتحادیه اروپا سمپاتی بالایی وجود داشت مدتی هم در این سیاست موفق بودند. همچنان که حزب عدالت و توسعه هم در سالهای نخست از همین شیوه استفاده کرد.

دوما روابط ترکیه و اتحدیه اروپا به مساله 4 میلیون پناهنده موقت سوری تنزل پیدا کرده است. اتحادیه در پی آن است که با ارائه حمایت های مالی به ترکیه مانع از ارسال این پناهجویان به اروپا شود. ترکیه هم از این عامل به عنوان سلاحی که میتواند با باز کردن مرزها به جان اتحادیه اروپا بیاندازد استفاده میکند. حجم بالای تجارت بین دو طرف نیز از جمله مسائلی است که موضوع اقتصاد را در این روابط مهم میکند.

سوما در مورد معاهده اتحادیه گمرکی که تقریبا تبدیل به یک وسیله برای استثمار ترکیه شده است نیز هیچ تحرکی وجود ندارد. این معاهده که در 1995 امضا و از 1996 اجرایی شده است باعث افزایش نفوذ اتحادیه اروپا در بازار داخلی ترکیه، رژیم گمرکی این کشور و تجارت خارجی شده است. ترکیه هم بدون این که عضو اتحادیه اروپا باشد به این وسیله عملا تحکم آنها را برخود پذیرفته است. به عبارت دیگر ترکیه بدون این که عضو این اتحادیه باشد مجبور به تبعیت از تصمیماتی است که در این اتحادیه گرفته میشود.

چهارم عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه اساسا ربطی به انجام ترکیه به تعهدات خود ندارد بلکه عامل اصلی در این مساله آینده اتحادیه اروپا به مثابه یک قدرت جهانی است. اگر اتحادیه اروپا بپیذیرد که میخواهد یک قدرت جهانی باشد و هزینه این قدرت را نیز بپردازد در این صورت ترکیه را خواهد پذیرفت. اما اگر صرفا به عنوان یک سازوکار برای تامین منافع آمریکا در قالب ناتو عمل کند طبیعتا ترکیه را نخواهد پذیرفت.

پنجم؛ اتحادیه اروپا نیخواهد که با پذیرش عضویت ترکیه با مناطق مشکل دار همسایه شود. اگر ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود این اتحادیه با سوریه، عراق و ایران همسایه خواهد بود. آنا میخواهند ترکیه به عنوان یک منطقه حائل بین این مناطق و اروپا عمل کند.

ششم، اتحادیه اروپا در تمام مسائلی که ترکیه در آن وراد با مشکل مواجه است در جبهه مقابل ترکیه قرار دارد: مساله پ.ک.ک – پ.ی.د – ی.پگ، جریان گولن، مساله ادعای نسل کشی ارامنه، مساله یونان، مساله ارمسنات، در سویره، عراق، دریای اژه، مدیترانه شرقی، لیبی، مساله پاتریکخانه و مدارس مذهبی مسیحیان همگی مسائلی است که در آن با مشکل مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟