چه کسی در جنگ 2021 غزه پیروز شد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده صهیونیستی «موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم» در تحلیلی به قلم «افرایم اینبار» در پاسخ به سؤال این‌که چه کسی در آخرین جنگ حماس و اسرائیل پیروز شد؟ می‌نویسد: «ازآنجاکه جنگ تحمیل درد است، پیروزی را می‌توان با دو پارامتر درد جداگانه ارزیابی کرد. اولین مورد تعادل دردی است که از یکی به‌طرف دیگری وارد می‌شود. دوم توانایی هر یک از طرفین برای تحمل درد است. بر اساس این دو پارامتر می‌توان اسرائیل را پیروز درگیری‌های نظامی اخیر اعلام کرد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • یکی از شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری درد، «آسیب‌های مادی» می‌باشد. دنیا می‌تواند شاهد ابعاد ویرانی نوار غزه در تلویزیون باشد. در مقابل 130 موشک شلیک‌شده حماس به مراکز غیرنظامی اسرائیل، تل‌آویو نزدیک 4300 حملات موشکی به نوار غزه ترتیب داده است. سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل نزدیک 90 درصد از موشک‌های حماس را منهدم و آسیب‌های مادی واردشده به اسرائیل را به‌شدت به حداقل رسانده است. علاوه بر این، اسرائیل به هدف اصلی خود یعنی تخریب قابلیت‌های نظامی حماس دست‌یافته است.
  • دومین پارامتر با توجه به توانایی هر یک از طرفین در تحمل درد مشخص می‌شود که ارزیابی آن دشوارتر است؛ اما به نظر می‌رسد که در این زمینه اسرائیل پیروز جنگ می‌باشد. حماس خواستار آتش‌بس است تا به تخریب زیرساخت‌های نظامی آن توسط اسرائیل پایان دهد. همچنین هواداران حماس در سراسر جهان خواستار آتش‌بس بودند. در مقابل، اسرائیلی‌ها آماده ادامه جنگ بودند. احتمالاً اسرائیلی از خود می‌پرسند که آیا به‌اندازه کافی به دارایی‌های نظامی حماس آسیب واردشده تا این سازمان تروریستی از جنگ مجدد با اسرائیل منصرف شود یا خیر. این درواقع نشانگر مقاومت اجتماعی و تمایل زیاد برای حفظ درد از سوی مردم اسرائیل است. جنگ زمانی پایان یافت که اهداف نظامی باارزش و قابل‌دستیابی حماس برای حمله هوایی به اسرائیل تمام شد.
  • در دور بعدی جنگ، حملات زمینی اسرائیل ممکن است نتایج بهتری به بار آورد؛ اما این اقدام در تلفات بسیار پرهزینه است. علاوه بر این، تلاش اسرائیل برای مقابله با چالش‌های خطرناک‌تر ازجمله حزب‌الله و ایران در شمال اسرائیل و حفظ قدرت جنگی در آن جبهه ضروری است. این جنگ یک بازی حاصل جمع صفر نیست که در آن‌یک طرف پیروز کامل درگیری باشد. در این حالت، حماس در وهله نخست در داخل فلسطین موفقیتی کسب کرد و با تأکید بر جنگ علیه اسرائیل ثابت کرد که گروه مقاومت در مقابل توسعه‌طلبی اسرائیل می‌باشد. بااین‌حال توانایی حماس بر بهره‌برداری از این جنگ محدود بود؛ زیرا این کشور نتوانست وضع موجود در اورشلیم را تغییر دهد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «هدف اسرائیل در این جنگ احیای بازدارندگی در برابر حماس، حداقل برای یک دوره میان‌مدت بود. درواقع، حماس پس از تقابل نظامی احتمالاً برای بهبودی و بازسازی به زمان نیاز دارد. البته مدت وقفه بین این جنگ و درگیری بعدی به میزان واکنش اسرائیل در برابر تحریکات «جزئی» حماس، مانند شلیک یک یا دو موشک یا ارسال بالن‌های آتش‌زا به اسرائیل وابسته است.»

 

 

https://jiss.org.il/en/inbar-who-won-the-2021-gaza-war/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟