ایالات‌متحده نه توانایی انکار درگیری میان فلسطین و اسرائیل را دارد و نه توانایی حل آن را

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

با تشدید خشونت و منازعات در سرزمین‌های اشغالی، پایگاه مترقی بایدن در حزب دموکرات به‌شدت به دنبال آن هستند تا واشنگتن نه‌تنها جلوی جنگ و درگیری را بگیرد؛ بلکه به‌طورکلی به درگیری‌ها پایان دهد. نشریه آمریکایی «فارن افرز» در تحلیلی به قلم «مارتین ایندیک» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل سعی کرده تا مشکلات دولت بایدن را در این زمینه موردبررسی قرار دهد.

 

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنی

 

  • رویکرد دولت بایدن تا شرایط کنونی مبتنی بر آن است که واشنگتن چندان با پذیرش این پایان ناخوشایند مشکلی ندارد؛ زیرا که ایالات‌متحده با اولویت‌های مهم دیگر مانند ویروس کرونا، بحران اقتصادی داخلی، اوج‌گیری چین و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران روبرو است. تمکین رئیس‌جمهور بایدن به جدول زمانی نتانیاهو گویایی این تغییر راهبرد است که در آن طرفین در میان درگیری‌ها به امان خود رها شوند و ایالات‌متحده به‌جای تلاش برای خاتمه بخشی به درگیری‌ها، تنها به محکوم کردن آن اکتفا کند.
  • در این دور منازعات، هدف حماس و اسرائیل کاملاً محدود است. حماس بر این امید است که بتواند جایگاه خود را در میان فلسطینیان ارتقا دهد. اسرائیل هم بر این امید است که بتواند توان بازدارندگی خود را در برابر حملات حماس حفظ کند. هیچ‌کدام از طرفین علاقه‌مند نیستند که راه‌حل دو کشور توسط ایالات‌متحده انجام شود. حماس خود را ملزم به راه‌حل یک کشور می‌داند که در آن اسرائیل وجود ندارد. نتانیاهو هم متعهد به راه‌حل سه کشور است که در آن حماس در غزه حکمرانی می‌کند و تشکیلات خودگردان فلسطین بر کرانه باختری.
  • پیش از شروع درگیری اخیر، این امید وجود داشت که دولت جدیدی در اسرائیل تشکیل شود که به حکومت نتانیاهو پایان دهد. یائیر لاپید (رهبر حزب یش عتید) و نفتالی بنت (رهبر حزب یامینا) در آستانه یک ائتلاف چپ و راست میانه بودند که در صورت حمایت احزاب عربی رأی اکثریت را به دست می‌آوردند؛ اما با به پا خواستن موج تکان‌دهنده‌ای از خشونت میان یهودیان و فلسطینیان، درگیری‌ها از بیت‌المقدس به سایر شهرهای سرزمین‌های اشغالی گسترش یافت. این نبردها دست‌کم مانعی بر سر راه تشکیل دولت می‌شوند. به نظر می‌رسد که با این شرایط اسرائیل در آستانه برگزاری پنجمین انتخابات خود در طی دو سال اخیر قرارگرفته و بدین ترتیب هر نوع انعطاف‌ نشان دادن در برابر بحران فعلی سخت‌تر خواهد شد. حتی اگر این پیش‌بینی اشتباه باشد و یک دولت ائتلافی شکل بگیرد، اولین نخست‌وزیر آن نفتالی بنت خواهد بود. در میان رهبران اسرائیل، او سرسخت‌ترین مخالف تشکیل دولت مستقل فلسطین و راسخ‌ترین طرفدار الحاق کرانه باختری [به اسرائیل] است.

نویسنده در بخش نهایی یادداشت می‌نویسد: «دولت بایدن باید در سطح بالاتر مداخله کند و جلوی نتانیاهو را در اخراج و خشونت پلیس اسرائیل در قدس شرقی را بگیرد. پس از کاهش شعله‌های درگیری فعلی، دولت بایدن باید منازعه بین طرفین را به‌گونه‌ای مدیریت نمایند که به ایجاد افق سیاسی روشن برای فلسطینی‌ها کمک کند. نقطه شروع این مسئله می‌تواند توقف توسعه شهرک‌سازی و تلاش برای قانونی کردن این سکونت‌گاه‌ها باشد. فشار بر اسرائیل برای ممانعت از اخراج و تخریب خانه‌ها در بیت‌المقدس شرقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دولت بایدن از یک‌سو باید محمود عباس را به برگزاری مجدد انتخابات تشویق کند و از سوی دیگر اسرائیل را متعهد سازد تا به فلسطینیان ساکن در بیت‌المقدس شرقی اجازه رأی دهد.»

 

 

 

https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/2021-05-14/us-can-neither-ignore-nor-solve-israeli-palestinian-conflict

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟