ازآنچه در غزه اتفاق می‌افتد، نباید نگاه تنگ‌نظرانه‌ای داشته باشیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

رئیس‌جمهور جو بایدن پس از اظهارات خود در حمایت از حق اسرائیل در دفاع از خود، به این رژیم چراغ سبز نشان داد تا به بمباران خود در مناطق غزه ادامه دهد. این در حالی است که وی از هرگونه اظهارنظر در مورد مرگ غیرنظامیان فلسطینی خودداری کرد. اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در تحلیلی به قلم «شادی حمید» می‌نویسد: «در پاسخ به چرایی شروع درگیری در غزه؛ جنگ و درگیری‌ها در خلأ رخ نمی‌دهند؛ بلکه آن‌ها محصول انباشت کنش و واکنش‌هایی است که در طی سال‌های گذشته انجام‌شده است.»

 

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • در وهله نخست، باید توجه داشته باشیم که حماس یک سازمان تروریستی تعیین‌شده توسط آمریکا است. حملات راکتی و موشکی حماس برای ارعاب و وحشت‌افکنی غیرنظامیان اسرائیلی طراحی‌شده است. آن‌ها ممکن است به مدارس یا بیمارستان‌ها حملاتی ترتیب دهند یا از این اقدام خودداری نمایند، اما این عدم آگاهی نسبت به این عمل، اقدامات آن‌ها را مؤثر می‌کند؛ اما تمامی این اقدامات بر اساس دیده‌بان حقوق بشر جنایت جنگی می‌باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در آینده از وقوع خشونت یا فعالیت‌های تروریستی جلوگیری کنیم، باید درک کنیم که چه چیزی باعث ایجاد خشونت یا فعالیت‌های تروریستی می‌شود.
  • رهبران حماس از خشونت و سرکوب فلسطینیان توسط اسرائیل نهایت بهره را می‌برند و آن‌ها با حملات موشکی سعی می‌کنند پس از سال‌ها کاهش محبوبیت، حمایت داخلی جلب کنند. رهبران حماس مطابق الگوی سنتی بازیگر خردمند عمل می‌کنند و بر این عقیده‌اند که پس از پایان بحران می‌توانند جایگاه و موقعیت قدرتمندتری پیدا کنند.
  • پایگاه مترقی بایدن در حزب دموکرات متمایل است تا بر «منبع اصلی» خشونت‌های فعلی تأکید کند. دلیل اصلی خشونت و درگیری کنونی اسرائیل و حماس به حملات شدید نیروهای پلیس اسرائیل به فلسطینان در مسجدالاقصی بازمی‌گردد. درحالی‌که حملات نیروهای پلیس اسرائیل علیه فلسطینیان در جریان بود، من در مورد این موضوع، پوشش ناچیزی را در رسانه‌های جریان اصلی دیدم؛ بلکه در عوض به حساب‌های توییتر، اینستاگرام و فیسبوک اعتماد کردم که در زمان واقعی حمله و پیامدهای آن را پوشش می‌دادند، اگرچه بسیاری از آن‌ها به دلیل «محتوای حساس» سانسور شدند. به نظر من جهان تنها زمانی که اسرائیلی با خشونت علیه فلسطینی‌ها عمل می‌کند توجه می‌کنند و فعالیت‌های غیر خشونت‌آمیز اسرائیل را تا حد زیادی نادیده می‌گیرند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:  سیاست‌گذاران آمریکایی صرف‌نظر از این‌که فلسطینیان را کاملاً مستحق حقوق و کرامت می‌دانند؛ باید از این مسئله آگاه باشند که قدرت و توانایی‌های نابرابر، صلح را غیرممکن می‌سازد. باوجود فشارهای بین‌المللی، بازیگران قدرتمند انگیزه کمتری برای مصالحه و ارائه امتیازات اساسی به‌طرف ضعیف‌تر رادارند. تا زمانی که بی‌عدالتی‌های اساسی و اشغالگری که بیش از وجود من ادامه داشته است، رفع نشود، آرامش در روابط طرفین ایجاد نمی‌گردد.

 

 

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/05/18/dont-take-the-narrow-view-of-whats-happening-in-gaza/

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟