اتفاقات جدید در تشدید درگیری کنونی بین اسرائیل و حماس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در تحلیلی به قلم «شالوم لیپنر» می‌نویسد: «گسترش درگیری و منازعه بین اسرائیل و گروه حماس و جهاد اسلامی در خلأ ایجاد نشده است بلکه محصول تحولات چندین ساله می‌باشد. به نظر می‌رسد که شدت درگیری‌ها باعث شده تا بسیاری از متخصصان باسابقه و باتجربه در حوزه مسائل خاورمیانه و دیپلماسی با غافلگیری روبرو شوند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم:

  • نویسنده در بخش دیگر مقاله با اشاره به پیامدهای این منازعات بر تضعیف جایگاه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌نویسد: «تعویق انتخابات فلسطین توسط محمود عباس باعث می‌شود تا توانایی گروه فتح بر کنترل بر مسئله فلسطین به‌شدت کاهش یابد و در مقابل به گروه حماس که دارای طرح‌هایی برای تصدی رهبری و مدیریت بر کرانه باختری است، قدرت بخشیده است؛ بنابراین رویکرد تهاجمی حماس باعث خواهد شد تا قدرت و نفوذ این گروه در رویارویی آینده با محمود عباس تقویت شود.»
  • کمیت، ارزش و بازه زمانی طولانی‌مدت ازجمله شاخص‌هایی است که درگیری اخیر را از سایر درگیری‌های گذشته متمایز می‌کند؛ اما دولت اسرائیل در مشابه با عملیات «تیغه محافظ» (2014)، ضمن تخریب تأسیسات زیرزمینی حماس، فرماندهان ارشد حماس و جهاد اسلامی را مورد هدف قرار داده است. اظهارات 11 مه نتانیاهو مبنی بر این‌که کارزار حمله به حماس و جهاد اسلامی زمان خواهد برد، نشانگر این است که اسرائیل برای عقب‌نشینی نیروهای خود هیچ طرح فوری ندارد.
  • اگرچه نتانیاهو، جنگ کنونی با گروه حماس و جهاد اسلامی را طراحی نکرده؛ اما تداوم روابط تلافی‌جویانه با حماس در کنار دوری از محمود عباس می‌تواند منافع سیاسی وی را تأمین کند. اکنون اسرائیلی‌ها اشتهای خود را برای سیاست از دست داده‌اند و تمایل کمتری برای برکناری نتانیاهو و انتقال قدرت به دست گروه‌های که از تجربه کمتری برخوردار هستند، دارند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «قدیمی‌ترین دشمنان اسرائیل که اکنون روابط خود را با دولت یهود عادی کرده‌اند، می‌توانند از فشار علیه اسرائیل جلوگیری نمایند؛ زیرا فعالیت‌های حماس آن‌ها را ترغیب می‌کند تا به‌طور ضمنی با حملات اسرائیل به غزه موافقت کنند؛ بنابراین اسرائیل در چنین شرایط از قدرت لازم برای نمایش قدرت برخوردار است؛ درحالی‌که ایران، حزب‌الله و سایرین به دنبال نشانه‌های ضعف از اسرائیل هستند. نهایتاً انتظارات بر این است که حماس و اسرائیل به حالت عادی بازگردند و به میانجی‌گری قطر یا مصر تن دهند و درنهایت هر یک از آن‌ها ادعا کنند که در طی این جنگ پیروز شده‌اند. آن‌ها از این طریق جایگاه و موقعیت خود را قبل از درگیری‌های آینده تقویت می‌کنند»

 

 

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/the-escalation-between-israel-and-hamas-whats-newand-whats-not/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟