جنجال مداوم عربستان و امارات بر سر تولید نفت نشان‌دهنده تغییری گسترده‌تر در پویایی قدرت‌های منطقه‌ای است.

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از اختلاف نظر علنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این هفته در نشست گروه اوپک+ ، چهره‌های سعودی و اماراتی، به توییتر رفته‌اند تا ناگفته‌های خود را در مورد یکدیگر ابراز کنند. آخرین نبرد مجازی این دو منعکس‌کننده یک «ابرملی‌گرایی» است که در سالهای اخیر در هر دو کشور آشکار شده است.

ترکی آل شیخ، مشاور دربار سلطنتی عربستان و معتمد محمد بن سلمان، پس از کشمکش اوپک+ چنین خود را تخلیه کرد: «دوست من… شما دیگر دوست من نیستید… زمان… و شرایط تو را تغییر داده… اما مرا عوض نکرده».

 دولتمردان اماراتی کمتر شاعر بودند اما به همان اندازه بی‌ملاحظه بودند. ضاحی خلفان، یک مقام سابق که توییت‌های او اغلب نشان‌دهنده دیدگاه دولت است، در یک شور توییتری نوشت: «منافع مقدم بر روابط است»… «این دوران دوستی یا برادری نمی‌شناسد… زمان منافع مادی است»… «بقا برای انسان‌های باهوش تر است و نه قوی تر».

به دنبال تغییر استراتژی امارات در یمن، از سال 2019 مجدداً یک تنظیم مجدد نامحسوس در اتحاد طرفین آغاز شده است. اصل اعلام‌نشده در پشت این تنظیم مجدد «اولویت منافع ملی» است.

 اختلاف اخیر به بهترین وجه در پس زمینه تصور فزاینده در خلیج فارس که دوران پس از نفت نزدیک است، قابل درک است. این امر منجر به تلاش برای ایجاد تنوع اقتصادی در منطقه شده و چندین تصمیم اقتصادی سعودی علیه امارات را هدایت کرده است.

 تحول دیگری که در حال تأثیرگذاری بر مسائل اقتصادی است، افزایش درک امارات از خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است. این وضعیت جدید به این معنی است که به دیگران، از جمله عربستان سعودی، اجازه نمی‌دهد منافع او را نادیده بگیرند.

بخشی از این امر نیز به دلیل عدم موفقیت نهادها است. نه شورای هماهنگی عربستان سعودی و امارات که در سال 2016 تاسیس شده و نه شورای همکاری خلیج فارس نمی‌توانند کمک کنند، زیرا روابط دولت‌ها در خلیج فارس علی رغم وجود چندین نهاد تمایل به شخص‌محوری دارند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟