عبدالله عبدالله: تاجیکستان همیشه در برابر افغانستان موضع خیرخواهانه داشته است

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، در تازه‌ترین سخنان خود بار دیگر مانند گذشته، از روابط خوب بین مردم افغانستان و تاجیکستان سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که جنگ و کشتار در افغانستان هرچه زوتر پایان یابد و این کشور صاحب صلح و ثبات پایدار شود.

آقای رحمان گفته است که آرزو دارم شهروندان افغانستان بتوانند بر مشکلات پیش آمده در این کشور پیروز شوند و بر این بحران طولانی نقطه پایان بگذارند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، از سخنان تازه‌ امامعلی رحمان درباره روابط میان دو کشور (افغانستان و تاجیکستان) و حسن نیت او برای پایان جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان استقبال کرد و تاجیکستان را دوست واقعی مردم افغانستان خواند.

آقای عبدالله، در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشته است: «تاجیکستان در سه دهه گذشته، روابط بسیار نزدیک و عمیقی با دولت و مردم افغانستان داشته و همواره با حسن نیت و با در نظر گرفتن اصل همسایگی، برادری و هم‌فرهنگی از صلح و ثبات در کشور ما حمایت کرده و موضع خیرخواهانه و براساس منافع و مصالح ملی افغانستان داشته است.»

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در ادامه نوشته است که تاجیکستان تحت رهبری جناب امامعلی رحمان، با مسئولیت‌شناسی و دوراندیشی با قضایای افغانستان برخورد کرده است.

عبدالله عبدالله گفت: «رئیس‌جمهور تاجیکستان، همواره در دیدارهایش با سران افغانستان و سخنرانی‌هایش در همایش‌های ملی این کشور از همکاری کمک استاد برهان‌الدین ربانی، رهبر فقید جمعیت اسلامی و رئیس دولت اسلامی و احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان یاد و قدردانی کرده است.»

آقای عبدالله، از موضع همیشگی تاجیکستان در رابطه با صلح افغانستان نیز یاد کرد و گفت: «تاجیکستان هموراه تاکید کرده است که یک افغانستان صلح‌آمیز، عاری از تروریسم و هراس‌افکنی به سود همه کشورهای منطقه است.»

او در پایان سخنانش بر دوستی و برادری میان مردم افغانستان و تاجیکستان تاکید کرد و از سایر کشورهای منطقه و همسایه‌های دیگر افغانستان نیز خواست که همانند تاجیکستان با درک پیامدهای تسلط دوباره افراط‌‌گرایی و تروریسم در این کشور در راستای تامین صلح پایدار، با عزت و سراسری افغانستان را یاری کنند.

 

تاجیکستان از جمله همسایه‌های افغانستان به شماری می‌رود که در زبان، فرهنگ، رسم و …، با افغان‌ها به ویژه فارسی‌زبان این کشور بسیار نزدیکی‌ مشترک دارد و این مشترکات توانسته است که روابط و دوستی را میان این دو کشور مستحکم و پایدار نگه دارد.

افغانستان بیش از چهار دهه است که با جنگ و ویرانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند به ویژه در بیست سال اخیر و در این مدت تاجیکستان همیشه روابط‌ خود را به شکل بی‌طرفانه با این کشور حفظ کرده است، اما بارها تاکید کرده که خواهان افغانستانی صلح‌آمیز و با ثبات است و تلاش می‌کند که به افغانستان برای رسیدن به صلح و آبادانی کمک کند.

با انتخاب امامعلی رحمان به عنوان رئیس‌جمهور تاجیکستان، روابط دوستانه میان این دو کشور نسبت به سال‌های گذشته بیشتر و مستحکم‌تر شده است. از زمان زمامداری امامعلی رحمان تاکنون افغانستان هیچ‌گاه شاهد دوستی دوگانه تاجیکستان نبوده است. این کشور همیشه در جنگ و صلح، دیدگاهش را روشن بیان داشته و طرفدار صلح و ثبات بوده است.

امامعلی رحمان در حالی که نگرانی‌اش را از وضعیت جنگی افغانستان اعلام کرده و خواهان پایان جنگ و تامین صلح پایدار شده است، بارها تاکید کرده است که جنگ افغانستان ریشه خارجی دارد و اگر خارجی‌ها بخواهند جنگ در این کشور پایان می‌یابد و صلح پایدار تامین می‌شود.

آقای رحمان هشدار داده است که جنگ در افغانستان به زیان جهان به ویژه کشورهای منطقه و همسایه‌های افغانستان است و باید همه دست‌به‌دست هم داده برای صلح و ثبات پایدار در این کشور تلاش کنند.

شهروندان افغان نیز تاجیکستان را دوست واقعی کشورشان می‌دانند و می‌گویند تاجیکستان هیچ‌گاه رفتار دوگانه و مغرضانه‌ای مقابل کشورشان نداشته، بلکه همیشه طرفدار صلح و پایان جنگ بوده است.

سمیر کاکر، ساکن کابل می‌گوید: «ای کاش مانند تاجیکستان همه همسایه‌های خوب می‌داشتیم که نه از طالب خبر می‌بود نه از داعش یا سایر گروه‌های تروریستی. من برای دوستی تاجیکستان افتخار می‌کنم و آرزو دارم که این دوستی ما پایدار بماند.»

صدف امیری، نیز می‌گوید: «ما با ایران، پاکستان و چند همسایه دیگر خود مشترکات فرهنگی و حتی دینی داریم، اما هیچ یک مانند تاجیکستان با ما رفتار دوستانه و صادقانه نداشته است. همه برای شعله‌ور شدن جنگ و ویرانی افغانستان آستین بالا زده‌اند. باید از تاجیکستان دوستی و همسایگی را بیاموزند.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز دوستی تاجیکستان را با افغان‌ها صادقانه خواند و گفت که در مدت چهارده سال دوره خدمتم با تاجیکستان و به ویژه آقای رحمان، روابط بسیار نیک و برادرانه داشته‌ام.»

آقای کرزی گفت: «تاجیکستان همیشه خواستار تامین صلح پایدار در افغانستان بوده است و این واقعیت یک بار دیگر در سخنرانی اخیر جناب محترم امامعلی رحمان، بازتاب یافت.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟