چرا رئیسی بهترین امید غرب در توافق با ایران است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چرا رئیسی بهترین امید غرب در توافق با ایران است؟
: رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز، کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگزنشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در تحلیلی به قلم «ولی نصر» می‌نویسد: «ظهور دولت جدید در ایران، نه‌تنها کار را برای طرف غربی به‌خصوص ایالات‌متحده دشوار نخواهد ساخت؛ بلکه امکان توافقی پایدار و باثبات را محتمل‌تر کرده است.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم:

 

  • مذاکرات وین اکنون به برهه حساسی رسیده و در زمینه فنی و مسیر بازگشت ایران به‌پای بندی به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، توافق کلی و اصولی شکل‌گرفته است؛ اما محور اصلی اختلاف بین طرفین، عدم موافقت ایالات‌متحده با تقاضای ایران مبنی بر ارائه تضمین این‌که توافق یک‌بار دیگر توسط رئیس‌جمهور آینده ایالات‌متحده کنار گذاشته نخواهد شد. از سوی دیگر ایالات‌متحده به دنبال این است که ایران به‌طور رسمی موافقت خود را با مذاکرات بعدی در زمینه محدودیت‌های بیشتر در برنامه هسته‌ای، مسئله منطقه‌ای و برنامه موشکی را اعلام کند؛ امری که ایران تاکنون از پذیرش آن اجتناب کرده است.
  • جامعه و اقتصاد ایران تحت‌فشار شدیدی قرار دارد و ایرانیان خواهان تعدیل این شرایط هستند و اکنون رد یک توافق قابل‌قبول توسط رژیم بسیار پرهزینه تلقی می‌شود. اکنون { آیت‌الله} ابراهیم رئیسی از حمایت و پشتیبانی کامل مقامات تهران برخوردار است و در دفاع از تمامی ارزش‌ها نهادهای حاکم تحت حمایت تندروها، تمام‌قد ایستاده است. پیوند اعتماد و علاقه مشترک میان رئیسی و تندروها، این امکان را برای او فراهم می‌سازد که رضایت آن‌ها را از ایجاد یک توافق به دست آورد
  • شرایط گذار سیاسی در ایران، ایجاب می‌کند که کشور از بعد اجتماعی و سیاسی باثبات باشد و این شرایط تنها در صورت توافق بین ایالات‌متحده و ایران قابل‌دستیابی است. وعده‌های { آیت‌الله} رئیسی در مورد مبارزه با فساد، کاهش بیکاری و تورم؛ بهبود اقتصادی به معنی جهش درامدهای تجاری و نفتی در گرو موفقیت مذاکرات وین است. ضمن این‌که آینده سیاسی وی در گروی افزایش مقبولیت او است و این وابسته به اقتصادی پررونق و بهبود محسوس در زندگی روزمره ایرانیان خواهد بود.
  • در طی سال‌های گذشته، اصول‌گرایان ذاتاً رویکرد بسیار تند نسبت به ایالات‌متحده اتخاذ کرده‌اند و با تأکید بر ایجاد محور مقاومت، برقراری روابط نزدیک‌تر و دوستانه با چین و روسیه را تبلیغ می‌کنند. در پشت این روکش ایدئولوژیک، با پیروزی { آیت‌الله رئیسی} یک رئالیسم جدیدی در حال شکل‌گیری است. برخلاف گذشته که اصول‌گرایان برای ایجاد مانع در مقابل مخالفان میانه‌رو خود، از آسیب زدن به منافع غربی اجتناب نمی‌کردند؛ اکنون اگر آن‌ها خواهان تحکیم قدرت خود هستند باید روابط باثباتی با جهان داشته‌اند و در وهله نخست آن‌ها مجبور به تعامل با ایالات‌متحده می‌باشند.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «با فهم یکپارچگی قدرت در داخل نظام ایران پس از انتخاب { آیت‌الله } رئیسی، دولت بایدن باید از این فرصت برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای پایدار و کاستن از تنش‌های منطقه‌ای استفاده کند. در چنین شرایطی ایالات‌متحده می‌تواند تمرکز خود را به سمت چین تغییر دهد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟