نقش امارات و عربستان در پروژه جاسوسی پگاسوس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تارنمای شبکه TRT ترکیه در گزارشی به موضوع افشای جاسوسی بدافزار پگاسوس از شخصیت‌های منطقه و نقش عربستان و امارات در همراهی نمودن رژیم صهیونیستی در این پروژه جاسوسی پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن می‌آید.

نرم‌افزار نظارتی (Pegasus) گروه NSO در قلب «سرکوب دیجیتالی» ابوظبی و ریاض در داخل و خارج بوده است و این دولت‌ها با استفاده از این نرم‌افزار به منظور نفوذ غیرقانونی به دستگاه‌های تلفن همراه صدها روزنامه‌نگار، فعال حقوق‌بشر و … در سراسر جهان از سال 2016 استفاده نموده‌اند.

 تحقیقات انجام شده توسط سازمان غیردولتی فرانسوی داستان‌های ممنوعه و شرکای رسانه‌ای آن به شناسایی بیش از 50 هزار شماره تلفن در سراسر جهان منجر شد که توسط بدافزارهای اسرائیلی که از مشتریان NSO در یازده کشور جهان بودند صورت گرفته که سه مورد از آن‌ها در خلیج‌فارس بود: بحرین، عربستان و امارات.

 این افشاگری‌ها پیوند بین کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات و عربستان را با اسرائیل و نقش این جاسوس‌افزار را در تشدید «سرکوب دیجیتالی» ریاض و ابوظبی تأیید کرد؛ جایی‌که انتقاد آنلاین یا مخالفت با دولت، غیرقانونی تلقی می‌شود.

 الرشید (افشاگر) معتقد است که اسرائیل، عربستان و امارات «به گروهی از قدرت‌های مخرب تبدیل شده‌اند که هدف آن‌ها خفه‌کردن فعالیت‌ها و تلاش‌ها برای ترویج دموکراسی در منطقه است».

 در دسامبر 2020 موسسه Citizen Lab واقع در تورنتو اعلام کرد که مقامات سعودی و اماراتی از پگاسوس برای هک کردن اطلاعات 36 روزنامه‌نگار «الجزیره» استفاده کرده‌اند. این یافته‌ها چندان شگفت‌آور نیست، زیرا پیش‌تر حوادث بسیاری گزارش شده، از جمله این‌که چگونه تلفن‌های خاشقچی و یکی از نزدیکان عمر عبدالعزیز با استفاده از این نرم‌افزار جاسوسی توسط اطلاعات عربستان کنترل شده است.

 افشای اطلاعات پگاسوس ادعاهای بی‌اساس مکرر گروه NSO مبنی بر اینکه جاسوس‌افزارهای آن منحصراً برای جلوگیری از جنایت و تروریسم استفاده می شود را رد می‌کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟