توافق هسته‌ای مشکل نیست، بلکه مسئله اصلی، ایران است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نشریه آمریکایی «آتلانتیک» در تحلیلی به قلم «جیمز جفری و دنیس راس» می‌نویسد: «بازگشت به برجام برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران کافی نیست؛ بلکه دولت بایدن باید با نقش و فعالیت‌های ایران در منطقه مقابله کند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره‌کنیم

  • نحوه برخورد و تعامل دولت بایدن با مسئله ایران کاملاً متفاوت با نگاه اوباما نسبت به ایران است. تیم بایدن در مواجهه با تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم از سوی ایران منفعل نخواهد بود. حملات هوایی به شبه‌نظامیان شیعه ایران در سوریه و عراق، ممانعت از انتقال تسلیحات ایران به گروه حوثی در یمن و حمایت قدرتمندانه از حق اسرائیل در دفاع از خود در مقابل موشک‌های حماس ازجمله شاخص‌هایی است که دولت بایدن نسبت به فعالیت‌های ایران در منطقه انفعال نشان نداده و به صورت قاطعانه با آن برخورد کرده است.
  • اگر خواهان این هستیم که جلوی اقدامات ایدئولوژیک و مذهبی ایران را بگیریم، باید بتوانیم به رهبران این کشور نشان دهیم که آن‌ها هزینه‌ی این اقدامات را خواهند پرداخت. ازآنجایی‌که اسرائیل اکنون در حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا قرار دارد، دولت بایدن باید زمینه همکاری اسرائیل و شرکای عرب را برای مقابله با تهدیدات شبه‌نظامیان شیعه فراهم کند. دولت بایدن همچنین باید کشورهای عربی خلیج‌فارس را به حمایت از دولت عراق تشویق کند و از دارایی‌های جمعی خود برای قطع توانایی ایران در صدور تسلیحات به گروه‌های نیابتی استفاده کند. دولت بایدن باید از حملات مداوم اسرائیل علیه تلاش‌های ایران برای ایجاد زیرساخت نظامی و توسعه قابلیت‌های هدایت‌شونده دقیق برای موشک‌های سوریه و حزب‌الله حمایت و پشتیبانی کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «دولت بایدن باید با شرکای عرب، اسرائیلی و ترک درزمینه مسائل منطقه‌ای به‌خصوص در مقابله با ایران همکاری کند. چنین رویکردی مانع دیپلماسی نیست بلکه کاملاً بالعکس می‌تواند آن را ارتقاء دهد. درواقع با مدیریت صحیح ممکن است ایران را وادار به گفتگو کنیم. درمجموع اگر قرار باشد مذاکرات منطقه‌ای با تهران شانس کاهش تنش و حداقل رساندن پتانسیل درگیری داشته باشد، باید با نوعی عقب‌نشینی از منطقه، به ایران دلیلی برای تغییر رفتار دهیم»

 

 

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/06/iran-nuclear-deal-middle-east/619307/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟