روابط بین چین و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس: فرصت‌ها و تهدیدات علیه منافع اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روابط بین چین و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس: فرصت‌ها و تهدیدات علیه منافع اسرائیل
اندیشکده صهیونیستی «موسسه مطالعات امنیت ملی» در تحلیلی به قلم «یوئل گوزانسکی و گالیا لاوی» در بررسی مناسبات نزدیک چین با کشورهای عربی خلیج‌فارس و تأثیر آن بر منافع و امنیت ملی اسرائیل می‌نویسد:

«باوجود شک و تردید نسبت به پای بندی ایالات‌متحده به تضمین امنیت کشورهای عربی، در حال حاضر برای ممانعت از توسعه‌طلبی ایران، هیچ جایگزین و بدیلی برای حضور نظامی ایالات‌متحده در منطقه خلیج‌فارس وجود ندارد؛ اما از سویی، کشورهای عربی خواهان تنوع‌بخشی به منابع حمایتی خود هستند تا از بروز وضعیت وابستگی مطلق به ایالات‌متحده جلوگیری کنند. ازآنجایی‌که ایالات‌متحده این تصور را تقویت کرده که قصد دارد مداخله خود را در منطقه کاهش دهد، باید در نظر داشته باشد که رقبای خود ازجمله چین از این وضعیت بهره‌برداری خواهند کرد تا مشارکت خود را به هزینه ایالات‌متحده تشدید ببخشند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • امروزه، انگیزه‌های اقتصادی چین با نیات و مقاصد سیاسی این کشور در منطقه خاورمیانه همراه شده است. چین از حضور نظامی ایالات‌متحده که وظیفه تأمین امنیت و ثبات خاورمیانه را بر عهده دارد؛ بهره‌مند ‌می‌شوند. اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که چین، منطقه خاورمیانه را به مکانی برای فعالیت‌های دیپلماتیک خود تبدیل کرده و خود را به‌عنوان بازیگر قدرتمند سیاسی و اخلاقی به تصویر می‌کشد و ایالات‌متحده را عامل و سرچشمه اصلی مشکلات منطقه معرفی می‌کند. در عملیات «نگهبان دیوارها»، چین از جایگاه خود به‌عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد تا ایالات‌متحده را به‌عنوان یکی از طرفین درگیری نشان دهد و موقعیت واشنگتن را به‌عنوان یک میانجی گر قابل‌اعتماد تضعیف کند.
  • میزان همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با چین؛ تابعی از فشار ایالات‌متحده می‌باشد. هر چه این فشار قدرتمندتر باشد، توسعه روابط چین با کشورهای عربی خلیج‌فارس دشوارتر خواهد بود؛ اما کشورهای عربی تاکنون موفق شده‌اند تا سیاست موازنه بخشی و مدیریت ریسک را دنبال و ضمن توسعه روابط اقتصادی با چین؛ مناسبات راهبردی خود را با ایالات‌متحده حفظ کنند. بااین‌حال غیرمحتمل نیست که پکن از فرصت‌های آینده برای ارتقا جایگاه خود به هزینه‌ی واشنگتن استفاده و تداوم سیاست موازنه بخشی را برای کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس دشوار سازد. یکی از عرصه‌های نگرانی ایالات‌متحده آمریکا، گسترش روابط چین و کشورهای عربی در حوزه فناوری به‌خصوص نسل G5 است.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند: «در کنار افزایش اهمیت کشورهای عربی برای امنیت انرژی چین و مشارکت سیاسی بیشتر این کشور در خاورمیانه؛ رژیم صهیونیستی باید روابط خود با کشورهای عربی خلیج‌فارس را از منظرهای مختلف موردبررسی قرار دهد و برای حداقل رساندن تهدیدات جدید، گام بردارد. رژیم صهیونیستی باید در خصوص همکاری‌های امنیتی چین و کشورهای عربی اطلاعات و داده‌های بیشتری کسب کند. این کشور باید در حوزه سرمایه‌گذاری چین در منطقه، پایگاه اطلاعاتی ایجاد و همکاری‌های فناوری آن‌ها را موردبررسی قرار دهد. رژیم صهیونیستی باید مکانیسم نظارت بر سرمایه‌گذاری در منطقه را تقویت و گسترش دهد تا از هماهنگی با ایالات‌متحده در مقابل خطرات و تهدیدات مشترک دو کشور اطمینان حاصل کند.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟