دلایل واقعی سفر لاپید به ابوظبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دلایل واقعی سفر لاپید به ابوظبی

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «آرون دیوید میلر» پژوهشگر ارشد اندیشکده کارنگی در تبیین و بررسی دلایل واقعی سفر یائیر لاپید به امارات متحده عربی می‌نویسد: «دولت بایدن برای جلوگیری از وقوع انفجاری دیگر در روابط اسرائیل با فلسطینی‌ها، باید فعالانه وارد میدان شود و از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • باید توجه داشت که دولت بایدن نیز چندان اسرائیل را در مسئله فلسطین تحت‌فشار قرار نمی‌دهد. بایدن و دولت وی به‌خوبی می‌دانند که توافق ابراهیم، پاسخی را برای حل منازعات اسرائیلی‌ها با ملت فلسطین ارائه نمی‌کند. با این حالا، وی صرفاً بر این مسئله تأکید دارد که چون این توافق به دنبال تأمین صلح است، باید از آن ستایش شود. شنیده‌ها حتی حاکی از این هستند که بایدن و تیم او سعی دارند تا یک پُست جدید با عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در مسئله توافق ابراهیم و همچنین مراقبت از توافق ایجاد کنند.
  • در شرایط کنونی، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با بحران محبوبیت مردمی روبه‌رو شده است. اگر لاپید با محمود عباس دیدار کند، عملاً با فردی دیدار کرده که عمیقاً موقعیت سیاسی‌اش با چالش مواجه شده است. در جریان یک نظرسنجی که اخیراً از فلسطینی‌ها در مورد عملکرد بازیگران و جناح‌های مختلف در جریان درگیری‌های ماه میِ فلسطین و اسرائیل برگزار شد، حماس ۷۵ درصد با مقبولیت مردمی روبه‌رو بود، اما محمود عباس تنها ۸ درصد از محبوبیت برخوردار بود. شهروندان فلسطینیِ ساکن در اسرائیل نیز به دلیل اعتراضات گسترده خود علیه اسرائیل، با اقبال ۸۵ درصدی نسبت به رفتارهایشان در قبال رژیم تل‌آویو روبه‌رو شدند. طنزِ تلخ این است که چهره سرشناس فلسطینی در روند تحولات جاری فلسطین در این روزها، محمود عباس نیست بلکه این فرد، «منصور عباس» از رهبران احزاب فلسطینی در داخل اسرائیل است که خود با دولت نفتالی بنت جهت تشکیل دولت جدید در اسرائیل، ائتلاف کرده است.
  • شکی نیست که دولت جدید رژیم صهیونیستی برای بقای خودش هم که شده، از طرح‌های بزرگ و جاه‌طلبانه نظیر توسعه شهرک‌سازی‌ها و الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، به دلیل مخالفت یائیر لاپید و همچنین خروج احزاب فلسطینی ساکن در اسرائیل از دولت ائتلافیِ اسرائیل و فروپاشی احتمالی آن (دولت جدید اسرائیل)، خودداری خواهد کرد. این دولت حتی امکان دارد که به کرانه باختری و تشکیلات خودگردان از حیث اقتصادی نیز کمک‌هایی را ارائه کند کما اینکه اخیراً شاهد بودیم که تل‌آویو اقدام به ارائه واکسن کرونا به تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری کرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «یکی از بحران‌های اصلی در مسئله روابط رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها این است که آن‌ها چندان با یکدیگر نزدیک نیستند و کانال ارتباطی زیادی میان آن‌ها برقرار نیست. اگر دولت بایدن به معنای واقعی کلمه می‌خواهد که بار دیگر شاهد به اوج رسیدن تنش‌ها و یک جنگ جدید میان فلسطینی‌ها و اسرائیل نباشد، این دولت حداقل ظاهری هم که شده باید وانمود کند که به منازعه فلسطینی‌ها و اسرائیل اهمیت می‌دهد و تمام تلاش خود را می‌کند تا ثبات در غزه برقرار شود، فلسطینی‌ها توانمند شوند و به اسرائیل فشار آورد که وضعیت کنونی را در بیت‌المقدس حفظ کند و از انجام اقدامات تحریک‌آمیز پرهیز کند.»

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟