حملات ایالات‌متحده به تهدیدات روبه رشد هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی اشاره دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حملات ایالات‌متحده به تهدیدات روبه رشد هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی اشاره دارد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دستور حمله هوایی به سه تأسیسات شبه‌نظامیان موردحمایت ایران در عراق و سوریه را صادر کرد. البته این حمله در واکنش به حملات پهپادی و راکتی آن‌ها به پایگاه‌های محل اقامت سربازان ایالات‌متحده در عراق انجام‌شده است. در این راستا، نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «جک دتچ» سعی کرده است تا تهدید هواپیمای بدون سرنشین ایران را موردبررسی قرار دهد.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • حملات اخیر آمریکا نشانگر تهدید رو به رشد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه هست که مواضع آمریکا و شرکایش را مورد هدف قرار می‌دهد. البته این حملات می‌تواند در چارچوب اهرم فشار در مذاکرات حساس و پیچیده دولت آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) موردتوجه قرار بگیرد. شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران یعنی گردانه‌ای کتائب حزب‌الله و سیدالشهدا، تسلیحات و مهمات را در تأسیسات انبار کرده بودند تا به نیروهای آمریکایی حمله کنند. افزایش شمار هواپیمای بدون سرنشین ارزان‌قیمت می‌تواند برتری آمریکا را در نظارت هوایی و هدف قرار دادن پهپادها کاهش دهد.
  • پاتریک مولروی معاون دستیار وزیر دفاع برای خاورمیانه در اظهاراتی گفت: تکنولوژی پهپادها به‌سرعت در حال پیشرفت است و بیش از توانایی ما در مقابله با آن‌ها می‌باشد. آمریکا باید بر این تهدید تمرکز کند؛ همان‌طور که در مورد تهدید وسایل انفجاری دست‌ساز در عراق کار می‌کرد. درواقع تهدیدات شدید در زمان دشوار برای پنتاگون رخ می‌دهد؛ زمانی که ایالات‌متحده سعی در چرخش به آسیا دارد و به‌طور بالقوه درصدد خروج منابع نظامی بیشتر از خاورمیانه می‌باشد.
  • تام کاراکو کارشناس دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل معتقد است «وزارت دفاع به انرژی هدایت‌شده و سلاح‌های دیگری علاقه‌مند‌است که می‌تواند هواپیمای بدون سرنشین را منهدم سازد. پایگاه‌های عملیاتی پیش رو در منطقه دارای سنسورهای بالایی برای مقابله با حملات موشکی هستند که می‌توانند برای مقابله با هواپیمای بدون سرنشین مورداستفاده قرار گیرد.»

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «حملات اخیر دولت آمریکا به شبه‌نظامیان نیابتی ایران در عراق و سوریه می‌تواند به درگیری سیاسی دشواری برای دولت بایدن در واشنگتن دامن بزند، جایی که قانون‌گذاران، سال‌ها تلاش کرده‌اند بر توانایی رئیس‌جمهور برای انجام عملیات نظامی بدون تأیید قبلی کنگره نظارت کنند. در هفته‌های اخیر، کنگره مجوز سال 2002 م برای استفاده از نیروهای نظامی علیه عراق را لغو کرد، این لایحه نشان می‌دهد که قانون‌گذاران به دنبال نظارت بیشتر بر عملیات نظامی هستند.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟