بایدن خواهان خروج از خاورمیانه است؛ اما در یک چرخه بمب‌گذاری بی‌رحمانه در عراق گرفتار است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بایدن خواهان خروج از خاورمیانه است؛ اما در یک چرخه بمب‌گذاری بی‌رحمانه در عراق گرفتار است

اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «مایکل نایتس» می‌نویسد: «در شرایط کنونی دولت بایدن در یک چرخه بی‌رحمانه حملات محدود شبه‌نظامیان و درعین‌حال پرهیز از افزایش درگیری گرفتارشده است. تیم بایدن باید با مهار سریع‌تر، شدیدتر و کمتر علنی به این چرخه اقدامات تلافی‌جویانه پایان دهد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • بر اساس پروژه «Militia Spotlight»، از زمان روی کار آمدن بایدن، شبه‌نظامیان 24 حمله به پایگاه‌های ایالات‌متحده ترتیب داده‌اند که تنها سه پاسخ تلافی‌جویانه دریافت کرده‌اند. ارزیابی این‌که آیا ایالات‌متحده به تأسیسات ساخت پهپاد و هواپیمای بدون سرنشین موردحمایت ایران خسارت وارد کرده یا خیر، دشوار است؛ اما با توجه به هزینه نسبتاً پایین ساخت هواپیمای بدون سرنشین (معمولاً زیر 10 هزار دلار)، خسارات به‌سرعت قابل جبران هستند؛ اما برای شبه‌نظامیان همسو با ایران، این‌یک وضعیت ایدئال است. آن‌ها با تحریک دشمن ابرقدرت و بدون تحمل هزینه‌های قابل‌توجه، قدرت ظاهری خود را به رخ می‌کشند. البته حملات ایالات‌متحده به‌اندازه کافی مبتکرانه و هدفمند نیستند که بتواند بر محاسبات رهبران شبه‌نظامیان تأثیر بگذارد.

نویسنده در بخش دیگر یادداشت بر این تأکید دارد که دولت بایدن بین شبه‌نظامیان بی‌رحم و کنگره شکاک گرفتارشده است و باید فرمولی بیابد که نسبت به چند ماه گذشته عملکرد بهتری داشته باشد:

  • دشمنان رو محکم‌تر از آن چیزی که بهت زدن، بزن: بر اساس بررسی‌های دقیق من، رهبران شبه‌نظامی عراق تنها از یک‌چیز می‌ترسند: مرگ خود؛ بنابراین اگر یک حمله بزرگ موشکی و پهپادی به یک پایگاه آمریکا در عراق صورت گرفت، باید یک رهبر شبه‌نظامی کشته شود؛ البته در زمان و مکانی که ما انتخاب می‌کنیم.
  • برای کاهش ریسک تشدید درگیری‌ها، مداخله ایالات‌متحده را در این زمینه عیان نکنید. دولت عراق از آمریکا به خاطر حمله اخیر به عراق انتقاد کرد، اما ایران و شبه‌نظامیانی که در عراق حمایت می‌کند به دلیل حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین موردانتقاد قرار نگرفتند، چون آن‌ها آشکارا از پذیرش حملات خودداری می‌کنند.
  • به ایران اجازه ندهید که از پذیرش ریسک کمک به پروکسی‌ها بگریزد. ایران باید درک کند که حملات موشکی و پهپادی گروه‌های نیابتی آن به مواضع آمریکا هزینه دارد. جدا از مذاکرات هسته‌ای وین، به مراکز امنیتی ایران پیام دهید که ایالات‌متحده، اقدامات پنهان ایران را با اقدامات خود مطابقت می‌دهد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «تنش‌زدایی با ایران از طریق مذاکرات هسته‌ای قابل‌دستیابی نیست. درواقع گفتگوهای وین از تشدید حملات شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا جلوگیری نکرده است. دولت جدید ایران هرگونه مذاکره در مورد مسائل موشکی و منطقه‌ای را رد کرده است؛ بنابراین تنها راه برای حفاظت از نیروهای آمریکا در عراق و سوریه بازدارندگی ساده به سبک قدیمی است. دولت بایدن توانسته با تکیه‌بر حملات دوره‌ای، شبه‌نظامیان موردحمایت ایران را از حمله به سایت‌های ایالات‌متحده منصرف کند؛ اما درواقع این اقدامات، باعث تشجیع آن‌ها برای حملات بیشتر می‌شود و ایالات‌متحده و ایران را در مسیر تقابل و درگیری نگه می‌دارد. ضربه محکم‌تر بهترین مسیر برای خاتمه بخشی به چرخه معیوب است.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟