سفر خالد بن سلمان به واشنگتن؛ اهداف و پیامدها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این هفته، شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با مقامات آمریکا در واشینگتن دیدار خواهد کرد. از زمان حضور جو بایدن در کاخ سفید، این بالاترین مقام کشور سعودی است که با مقامات عالی‌رتبه آمریکا دیدار خواهد کرد. اندیشکده آمریکا واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم سیمون هندرسون سعی می‌کند اهداف و پیامدهای دیدار وی از واشینگتن را موردبررسی قرار دهد.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • خالد بن سلمان با توجه به فعالیت وی در جنگ علیه دولت اسلامی و حوثی‌های یمن، اکنون به‌عنوان معتمدترین مشاور ولیعهد شناخته می‌شود. بندی در قانون جانشینی عربستان، وی را از جانشینی بن سلمان به‌عنوان ولیعهد منع می‌کند؛ اما با توجه به سن پایین پسران ولیعهد، وی همچنان محتمل‌ترین نامزد می‌باشد. دوره ملک خالد به‌عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا، دو سال پیش با اختلافات سیاسی در مورد قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن‌پست در اکتبر 2018 م پایان یافت. درواقع خاشقچی قبل از سفر به ترکیه با شاهزاده خالد در سفارت عربستان سعودی در واشنگتن دیدار کرده بود.
  • سفر شاهزاده خالد به واشنگتن پس از اخبار مبنی بر خروج برخی از سامانه دفاع موشکی آمریکا از پادشاهی و سایر کشورهای عربی خلیج‌فارس صورت می‌گیرد. این سامانه‌ها در سال 2019 پس از هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی عربستان توسط حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها مستقرشده‌اند. هنگامی‌که شاهزاده خالد با مقامات وزارت امور خارجه، پنتاگون و شورای امنیت ملی ملاقات کند، بر اساس گفته‌ها، رایزنی در مورد وضعیت عراق، سوریه، جنگ یمن و بحران انسانی مرتبط با آن و مسئله فلسطین می‌باشد. وال‌استریت ژورنال خاطرنشان کرد که تلاش می‌شود وی با نمایندگان نیز ملاقات کند؛ اما آن‌ها اکنون در تعطیلات به سر می‌برند و اعضای آن با توجه به حساسیت‌های زیاد، فعلاً تمایلی به تعامل با سعودی‌ها ندارند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «نگرانی اصلی ریاض احتمالاً ایران و احیای توافق هسته‌ای است. سعودی‌ها احتمالاً از اینکه واشنگتن با صادرات جنگنده F-35 به امارات متحده عربی موافقت کرده، ناراحت است. سایر تحولات در روابط عربستان و امارات می‌تواند جو مذاکرات این هفته را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه دیدار شاهزاده خالد گامی مهم در احیای روابط عربستان و امریکا به شمار می‌رود، اما این دیدار یادآور اختلافات میان دولت‌ها و شرکای منطقه‌ای آن می‌باشد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟