ارتباطات استراتژیک ملی: درس‌هایی از عملیات نگهبان دیوارها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ارتباطات استراتژیک ملی: درس‌هایی از عملیات نگهبان دیوارها

اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «یاردن واتیکای» سعی کرده به مهم‌ترین درس‌هایی که رژیم صهیونیستی باید در طی عملیات نگهبان دیوارها بیاموزد، اشاره کند:

  • حفظ مشروعیت اسرائیل در ایالات‌متحده و توجه به افکار عمومی مردم آمریکا (با تأکید بر مخاطبین لیبرال)، نظام سیاسی (دموکرات و جمهوری‌خواه) و دولت. تأکید بر توجه ویژه به جامعه یهودیان آمریکا و انجیلی‌ها
  • تأکید بر ارتباط قوی‌تر مقامات اسرائیل به‌خصوص نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد با مردم اسرائیل از طریق کنفرانس مطبوعاتی برای بیان دستاوردهای خود در طی درگیری و ارائه یک پلت فرم دیجیتال روزانه برای نمایش دستاوردهای اصلی ارتش اسرائیل در طی حمله به حماس در نوار غزه
  • تأسیس یک کمپین رسانه‌ای برای نمایش این‌که حماس از روزنامه‌نگاران خارجی به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند یا از مکان‌های غیرنظامی برای اهداف نظامی خود بهره می‌برد. قبل از تخریب ساختمان، منطقی است که مهمات ارتباطی را از قبل تهیه کنید؛ یعنی داده‌های موردنظر برای استفاده در کانال‌های سیاسی و رسانه‌ای، محصولات اطلاعاتی آنلاین برای توزیع سریع و گسترده و حضور کارشناسانی که می‌توانند در توضیح واقعه و مقابله با انتقادهای مدنظر کمک کنند.
  • تقویت سازوکار ارتباطی استراتژیک به‌ویژه اداره ملی اطلاعات در دفتر نخست‌وزیری از طریق انتصاب متخصصان ارشد، ماهر و قابل‌اعتماد ضروری است. این نهاد باید بین همه ارگان‌ها هماهنگی ایجاد و اختلافات فی‌مابین را حل و در لحظات بحرانی مداخله کند و روابط عمومی داخلی و ارتباطات خارجی را متعادل سازد. موفقیت آن‌ها نه‌تنها به سطح حرفه‌ای آن‌ها بلکه به میزان ادغام آن‌ها در فرایندهای تصمیم‌گیری در ارتش، تشکیلات دفاعی و وزارت خانه‌های دولتی بستگی دارد. گنجاندن متخصصین ارتباطات استراتژیک در فرایندهای تصمیم‌گیری، نه‌تنها تصمیم‌گیری بهتر را ممکن می‌سازد بلکه ارتباطات استراتژیک و جنبه‌های دیپلماتیک را در کنار ابعاد امنیتی در نظر می‌گیرد.
  • دولت اسرائیل نباید به فریب رسانه‌های بین‌المللی اقدام کند زیرا هیچ سرمایه‌ای بهتر و مهم تراز اعتبار این کشور در رسانه‌ها نیست؛ بنابراین سخنگوی ارتش اسرائیل باید توسط رسانه‌ها به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین؛ حرفه‌ای‌ترین و غیرسیاسی‌ترین عناصر در اسرائیل تلقی شود و این تصویر با تمامی زیرکی و هوشیاری حفظ شود.
  • سرمایه‌گذاری قابل‌توجه بر روی جوامع جوان آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی‌تبار، مسلمان و لیبرال در ایالات‌متحده که اخیر قدرت سیاسی و رسانه‌ای زیادی کسب کرده‌اند و تأثیرگذاری آن‌ها بر تصمیم‌گیرندگان به‌صورت قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. ارائه یک برنامه عملیاتی بلندمدت در قالب تشکیل نشست و ارتباط با مشاهیر محلی و بین‌المللی و سازمان‌های اصلی جمعیت فوق.
  • گسترش فعالیت آنلاین از طریق جذب سازمان‌ها و شرکا، به‌ویژه در جوامع یهودی و انجیلی بسیار ضروری است. سرمایه‌گذاری منابع بیشتر در تولید، تبلیغ و تمرکز مطالب اختصاص داده‌شده به رسانه‌های اجتماعی در بین مخاطبان هدف، ضروری است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «ارتباطات راهبردی مبتنی بر روانشناسی، ادراک، ارزش‌ها، شناخت، اعتقادات، آموزش، عواطف و سایر مؤلفه‌های منطقی و احساسی است که جهان‌بینی را شکل می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود که از این عملیات برای تقویت و بهبود توانایی و عملکرد ارتباطات راهبردی برای درگیری‌های آینده در فلسطین، حزب‌الله و ایران و بسیاری از موضوعات دیگر استفاده کنیم. اگر ارتباطات راهبردی یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت ملی است، باید متناسب با آن تولید شود.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟