بایدن می‌تواند راه‌حل دو دولتی را زنده نگه دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بایدن می‌تواند راه‌حل دو دولتی را زنده نگه دارد

نشریه آمریکایی «فارن افرز» در تحلیلی به قلم «ایلان گلدنبرگ»، مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی، در تبیین و بررسی راهبرد دولت بایدن در قبال مسئله فلسطین می‌نویسد: «دولت بایدن برای بهبود مسیر درگیری اسرائیل و حماس و ممانعت از شعله‌ور شدن دوره‌ای آن نیازمند یک استراتژی هماهنگ است. برکناری بنیامین نتانیاهو و شکل‌گیری دولت جدید اسرائیل به رهبری نفتالی بنت و یائیر لاپید، فرصت بی‌نظیری برای بایدن فراهم می‌کند تا به یک استراتژی هماهنگ دست یابد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • دولت ائتلافی جدید در اسرائیل، طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد و این نشانگر نوید بهبود اساسی در مقایسه با دولت فاسد و ضد دموکراتیک نتانیاهو می‌باشد. به دلیل این‌که هر هشت حزب دولت ائتلافی، اصولاً در مورد مسائل مهم دارای حق وتو هستند، پیاده‌سازی اقدامی بزرگ در مورد کشمکش اسرائیل و فلسطین غیرممکن است. این بدان معنا است که ایالات‌متحده باید با ادامه روند شهرک‌سازی در کرانه باختری، اسرائیل را از بدتر کردن اوضاع منصرف نماید و در مقابل بی‌سروصدا برای پیشبرد مسائل عملی و غیر ایدئولوژیکی مانند بهبود دسترسی به برق و آب در غزه و صدور مجوز ساختمانی برای فلسطینی‌ها در بخش‌هایی از کرانه باختری تلاش کند.
  • دولت بایدن همچنین باید به بهبود شرایط بد در غزه اولویت دهد. در غزه ۷۵۰۰۰ خانواده به‌تازگی بی‌خانمان شده‌اند و ۲.۲ میلیون فلسطینی که در غزه زندگی می‌کنند فقط می‌توانند به حدود هشت ساعت برق در روز متکی باشند؛ فقط ۱۰ درصد از آن‌ها به آب سالم دسترسی دارند؛ اما ایالات‌متحده نمی‌تواند به‌تنهایی به این بحران انسانی رسیدگی کند؛ چراکه در غزه نه‌تنها حضوری ندارد بلکه هیچ کانال ارتباطی با حماس ندارد؛ بنابراین ایالات‌متحده به‌جای آن در مورد طرح مشترک بازسازی غزه باید همکاری نزدیکی با مصر و هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه داشته باشد. ایالات‌متحده باید در این تلاش نقش هماهنگ‌کننده و مجری را ایفا کند و به بازیگران منطقه‌ای به‌خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تکیه کند تا سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز را به‌صورت هماهنگ انجام دهد و اسرائیل را به همکاری با یکدیگر تشویق کند؛ اما تلاش برای بازسازی باید شامل سیستم پالایش‌شده برای بررسی و نظارت بر دریافت‌کنندگان کمک باشد.
  • یکی از راهبردهایی که دولت بایدن باید پیاده کند، ارتباط با شهروندان عرب اسرائیل می‌باشد. عرب‌ها بیست درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند و حضور آن در دولت می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدتی بر سیاست اسرائیل داشته باشد. در سال‌های اخیر، احزاب عربی از ده تا 15 کرسی در کنست به دست آورده‌اند و آن‌ها را به یک بلوک بانفوذ بالقوه تبدیل کرده است؛ اما همیشه از عضویت در دولت اجتناب کرده‌اند و اگر این تابو شکسته شود، جامعه اسرائیلی عرب می‌تواند از نفوذ قابل‌توجهی در سیاست اجتماعی و اقتصادی در اسرائیل برخوردار شود که حتی فلسطینیان کرانه باختری و غزه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. در حال حاضر، صرف جلسات بیشتر با نمایندگان این جوامع و طرح مطالبات آن‌ها نخستین قدم مثبت برای دولت بایدن است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «ایالات‌متحده و شرکای آن باید فتح و حماس را تشویق کنند تا با توافق تقسیم قدرت، به بن‌بست کنونی پایان دهند. ایالات‌متحده باید از مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس که اخیراً در مصر آغازشده است، حمایت کند. هدف از این گفتگوها دستیابی به آتش‌بس پایدارتر است اما می‌تواند با گسترش آن زمینه تشکیل دولت ائتلافی در فلسطین را فراهم کند.»

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟