ظهور دکترین بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ظهور دکترین بایدن

نشریه آمریکایی فارن افرز در تحلیلی به قلم «هال برندس» درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا دولت بایدن می‌تواند، استراتژی کلان آمریکا را بر اساس رقابت جهانی بین دموکراسی و خودکامگی بنا کند؟ در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • ادعای جو بایدن در مورد رقابت بین نظام دموکراتیک و خودکامگی واقعی به نظر می‌رسد و می‌تواند تأثیرات و پیامدهای عمیقی بر ژئوپلیتیک و سیاست خارجی ایالات‌متحده داشته باشد. رقابت بین قدرت‌های بزرگ بیشتر مرتبط با احیای مجدد دموکراسی آمریکا و مبارزه با آفت‌های فراملی مانند فساد و همه‌گیری کووید 19 می‌باشد.

نویسنده بر این عقیده است که دولت‌های دموکراتیک با سه چالش به‌هم‌پیوسته روبرو هستند:

  • تهدید قدرت‌های خودکامه (اقتدارگرا) به‌خصوص روسیه و چین. این دو کشور اکنون در حال رقابت با ایالات‌متحده در سرتاسر جهان و تهدید ملت‌های دموکراتیک از شرق اروپا تا تنگه تایوان هستند. روسیه و چین می‌خواهند نظام بین‌المللی موجود را تضعیف کنند؛ زیرا اصول لیبرال بنیادی آن با سیاست داخلی غیر لیبرال دو کشور در ضدیت است؛ بنابراین تهدید اصلی این است که مسکو و پکن، جهان را از طریق روش‌هایی که برای دموکراسی ناامن است، برای خودکامگی ایمن کنند.
  • تهدید دوم ناشی از مشکلات فراملی به‌خصوص همه‌گیری کووید 19 است. در واقع همه‌گیری کووید 19، چالشی برای این ایده است که دموکراسی‌ها نمی‌توانند به طور مؤثر به جدی‌ترین خطرات و تهدیدات شهروندان خود پاسخ دهند. فساد مرزی تنها تهدیدی برای حکمرانی خوب نیست بلکه ابزار شرورانه‌ای است که مسکو و پکن و سایر نظام‌های اقتدارگرا برای گسترش دامنه نفوذ خود و تضعیف رقبا از آن استفاده می‌کنند. شکاف بین رقابت قدرت‌های بزرگ و مسائل فراملی مصنوعی و ساختگی است و دموکراسی‌ها بدون رسیدگی به مسائل فراملی نمی‌توانند پیروز شوند.
  • تهدید سوم، زوال دموکراسی از داخل است. در طی سال‌های اخیر شاهد انتخاب یک رئیس‌جمهور غیر لیبرال در داخل آمریکا بودیم که تلاش گسترده‌ای برای لغو انتخابات دموکراتیک انجام داد. در سرتاسر جهان لیبرال، احساسات ضد دموکراتیک به اوج خود رسیده است. این روند به‌خودی‌خود هشداردهنده است و ایالات‌متحده و متحدانش را در مقابل استبداد بیشتر آسیب‌پذیر می‌کند. این بحران حاکمیت دموکراتیک در درون بخشی است که با بحران نفوذ دموکراتیک در خارج همراه شده است.

ایالات‌متحده باید در مقابل چالش‌های سه‌گانه فوق بر دو اقدام زیر مبادرت ورزد:

  • تقویت انسجام و مقاومت جامعه دموکراتیک در مقابل رقبای خودکامه. بسیاری از جنبه‌های تهدید به واکنش جهانی نیاز دارد.
  • ایالات‌متحده باید دموکراسی‌های جهان را در رسیدگی به مشکلات فراملی رهبری کند؛ زیرا هیچ کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند این مسائل را حل کند. ایالات‌متحده باید از موضع قدرت، خود را برای رقابت جهانی و نمایش اینکه هنوز دموکراسی‌های می‌توانند نیازهای شهروندان را تأمین کنند، آماده کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «ایالات‌متحده می‌تواند از طریق همبستگی عمیق‌تر با دموکراسی‌های مستقر، جلوی پیشرفت نظام‌های اقتدارگرا را بگیرد. مقابله با قدرت روسیه و چین، چه از بعد نظامی و چه دیپلماتیک نیازمند همکاری با دولت‌های ناقص یا کاملاً مستبد (لهستان – ترکیه – ویتنام و فیلیپین) است. از دیدگاه بایدن، بهبود وضعیت اقتصادی طبقه متوسط مسیری برای تقویت پایه‌های داخلی دیپلماسی آمریکا است. اگر راهبرد بایدن از مفهوم گسترده و جاه‌طلبانه رفاه پشتیبانی نکند، برای انسجام و قدرت دنیای آزاد کار زیادی نخواهد کرد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟