ضرورت استراتژی سازمان بین‌المللی در دولت بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ضرورت استراتژی سازمان بین‌المللی در دولت بایدن

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «ریچارد گلدبرگ» کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌نویسد: «ایالات‌متحده آمریکا باید رهبری کارزاری را بر عهده بگیرد که از کنترل نهادهای چندجانبه وابسته به سازمان ملل توسط چین و روسیه جلوگیری می‌کند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • هنگامی‌که رئیس‌جمهور جو بایدن به جامعه اطلاعاتی آمریکا دستور داد تا در مورد احتمال گسترش کووید 19 از آزمایشگاه ووهان چین تحقیق کند، آن‌ها بر یک واقعیت اساسی تأکید کردند: سازمان‌های چندجانبه نظیر سازمان بهداشت جهانی بارها توسط رژیم‌های خودکامه دست‌کاری می‌شود و آن‌ها قادر به حفظ منافع آمریکا و جهان نیستند. دولت بایدن و کنگره آمریکا با یک سؤال اساسی روبرو هستند: استراتژی آمریکا برای مقابله با بهره‌برداری سیستماتیک از سازمان‌های بین‌المللی توسط کشورهای متخاصم هنگام دفاع از حاکمیت، امنیت ملی و ارزش‌های دموکراتیک چیست؟
  • چین در حال حاضر به دنبال کنترل نهادهای بین‌المللی برای پیشبرد طرح «کمربند و جاده»، احیای تصویر و پرستیژ خود در سرکوب اقلیت‌ها و منزوی کردن تایوان می‌باشد. چین در طی سال‌های اخیر برای نفوذ در نظام سازمان ملل تلاش گسترده‌ای انجام داده است. فشار اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم و بدهی‌های خارجی در استراتژی خرید آرا در مجمع عمومی نقش مهمی را ایفاء کرده است؛ بنابراین ایالات‌متحده باید متعهد شود که مقابله با چین و روسیه را در اولویت‌های اصلی خود قرار دهد.
  • در سوی دیگر، روسیه مانع تلاش برای پاسخ‌گویی کشورهای سرکش مانند سوریه به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌شود و آن‌ها را از هرگونه پیامدی محافظت می‌کند. به‌طور مشخص مسکو ضمن گسترش اطلاعات غیرقانونی برای جلوگیری از اقدام سازمان منع سلاح‌های شیمیایی علیه سوریه، از ایران در تحقیقات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دفاع کرده است.
  • نویسنده در بخش دیگر معتقد است که دو نهاد تخصصی وابسته به سازمان ملل یعنی کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل نیازمند اصلاح عمیق هستند. واشینگتن چه با همکاری متحدان و چه به‌تنهایی به این اقدام مبادرت ورزد، باید رهبری کارزار اصلاح نهادهای چندجانبه وابسته به سازمان ملل را بر عهده بگیرد. در این راستا همکاری دولت بایدن با کشورهای هم‌فکر خود اجتناب‌ناپذیر است و در عوض باید یک گروه جدیدی تشکیل دهند که شامل کشورهای دموکراتیک می‌باشد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «واشنگتن چه با متحدان خود همکاری کند و چه به‌صورت تنهایی در نبرد با آن‌ها باشد، باید پیکاری را برای بازسازی نظم بین‌المللی به رهبری امریکا انجام دهد؛ بنابراین مبارزه برای پیشبرد منافع آمریکا و مقابله با دشمنان داخل سازمان‌های بین‌المللی (چین و روسیه) نیازمند استقامت و تعهد است. این تعهد باید از طرف دموکرات‌ها و جمهوری خواهان یکسان صورت بگیرد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟