رئیس‌جمهور بایدن در اروپا: آیا ایالات‌متحده به‌عنوان رهبر بازمی‌گردد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رئیس‌جمهور بایدن در اروپا: آیا ایالات‌متحده به‌عنوان رهبر بازمی‌گردد؟
رئیس‌جمهور بایدن پس از تمرکز بر مسائل داخلی «ریشه‌کن کردن کووید 19، پیشرفت اقتصادی و مسائل اجتماعی»، نخستین سفر ریاست جمهوری خود را در خارج از ایالات‌متحده به اروپا انجام داد.

وی در جریان سفر خود در نشست جی 7 و ناتو شرکت کرد و ضمن گفتگو با رهبران اتحادیه اروپا، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ژنو دیدار کرد. اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «الداد شاویت و شیمون استین»، به تبیین و بررسی سفر رئیس‌جمهور بایدن به اروپا پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور بایدن به نخستین هدف خود یعنی احیای روابط ایالات‌متحده با اروپا دست‌یافته است. اهمیت اصلی دیدار این است که به جهانیان نشان دهد که رفتار وی با رئیس‌جمهور ترامپ متفاوت است و تحت رهبری وی، ایالات‌متحده به جایگاه رهبری بازمی‌گردد. از دیدگاه بایدن، اعتماد متقابل و همکاری با شرکایی که جهان را از منظر ایالات‌متحده می‌بینند، شرط اصلی برای بهبود و مقابله با چالش‌های فراملی مانند بیماری‌های همه‌گیر، بحران‌های اقتصادی و تغییرات اقلیمی است.
  • اختلافات میان اروپا و آمریکا بر سر مسائل تجاری و اقتصادی و جنگ علیه تغییرات آب و هوایی همچنان باقی است. طرفین باید این اختلافات را با حسن نیت برطرف کنند. در این چارچوب، پس از سال‌های اختلاف، اتهامات متقابل و اعمال تعرفه‌های با مجموع بیش از 12 میلیارد دلار، تمایل طرفین برای دستیابی به مصالحه بر سر یارانه‌های غیرقانونی اعطاشده به صنایع هوانوردی آن‌ها (بوئینگ در آمریکا و ایرباس در اروپا) چشم‌گیر است. دولت امریکا به نشانه حسن نیت در قبال انگلا مرکل، صدراعظم المان، تمایل خود را برای تعلیق تحریم‌های بیشتر علیه آلمان (اعمال‌شده در دولت ترامپ) در ارتباط با پروژه خط لوله گازی شمال استریم-۲ ابراز کرد که انتظار می‌رود میزان گاز روسیه به آلمان را دو برابر کند. این تصمیم از سوی اوکراین، لهستان و کشورهای بالتیک که شدیداً با این خط لوله مخالف‌اند و نیز از سوی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات موردانتقاد قرارگرفته است.
  • ازنظر رئیس‌جمهور بایدن، ترمیم روابط با شرکا و بازگشت آمریکا به جایگاه رهبری به پیشبرد اهداف اصلی سیاست خارجی دولت کمک می‌کند. بسیج کشورها برای همسویی با آمریکا برای مقابله با چین و تدوین یک راهبرد مشترک نسبت به روسیه هدف اصلی سفر دولت بایدن به اروپا بود. به نظر می‌رسد که دولت موفق شده است که این پیام را انتقال دهد که از توانایی مقابله با بسیاری از چالش‌های پیچیده‌ای که رژیم‌های استبدادی فراهم کرده‌اند، برخوردار هستند. آن‌ها نه‌تنها نظم جهانی را که ایالات‌متحده از زمان پایان جنگ جهانی دوم تدوین و رهبری کرده است تهدید می‌کنند، بلکه به دنبال جایگزینی آن می‌باشند.
  • به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور بایدن موفق شده، رهبران اروپا را در چالشی که چین برای دموکراسی‌ها به وجود می‌آورد، متقاعد کند. بااین‌حال اظهارات وی نشانگر آن است که همه با تعریف دقیق دولت از تهدید چین موافق نیستند و حتی نسبت به این‌که آیا جنگ صلیبی آمریکا علیه چین، واقع منافع ملی آن‌ها را تأمین می‌کند، تردید دارند. از دیدگاه کشورهای اروپا، چالش اصلی همچنان روسیه است و ناتو قصد ندارد به سمت آسیا حرکت کند؛ گر چه باید به چالش‌های امنیتی ناشی از قدرت فزاینده چین رسیدگی کرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «موفقیت رئیس‌جمهور بایدن در القای این پیام به شرکای دولت مبنی بر این‌که چین چالش اصلی است و راهبردی اصلی برای مقابله با آن، ائتلاف‌سازی است، باعث خواهد شد که دولت جدید اسرائیل به سمت بازنگری راهبرد خود با چین قدم بردارد. درواقع دولت بایدن انتظار دارد که متحدانش در مقابل این تهدید پیچیده برای امنیت کشورهای دموکراتیک همکاری کنند. در این زمینه، مانند سایر موضوعات به‌ویژه ایران و مسئله فلسطین، مناسب است که اسرائیل یک گفتگوی محرمانه با دولت بایدن بر اساس اعتماد متقابل و فهم خوب از منافع مشترک و متعارض ترتیب دهد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟