چگونگی تعامل بایدن با پوتین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چگونگی تعامل بایدن با پوتین

نشریه فارن افرز در تحلیلی به قلم «مایکل مک فاول» سفیر سابق آمریکا در روسیه می‌نویسد: «روسیه از دشمنی با ایالات‌متحده سود سیاسی می‌برد؛ زیرا از این طریق چهره روسیه را به‌عنوان قدرت بزرگ تقویت می‌نماید. صرف‌نظر از اینکه پوتین برای همکاری محدود مایل است یا خیر، دولت بایدن باید در کنار مهار کرملین به دنبال تعامل با جامعه روسیه باشد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • بهبود کانال‌های ارتباطی بین دو کشور اجتناب‌ناپذیر است. بیشتر مبادلات دیپلماتیک کنونی از طریق بیانیه‌های مطبوعاتی انجام می‌شود نه نشست‌های غیرعلنی؛ بنابراین برای کاهش ریسک سوءبرداشت، طرفین باید ارتباطات سطح بالا را از طریق کانال کاخ سفید و کرملین یا وزارت امور خارجه را افزایش دهند. در سطح شهروندان عادی، سهولت سفر می‌تواند از طریق عادی‌سازی نمایندگی دیپلماتیک در هر دو کشور بهبود یابد. آن‌ها همچنین می‌تواند در موضوعات چندجانبه مانند ممانعت ایران در تولید سلاح اتمی و انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه برنامه کوچکی برای همکاری داشته باشند.
  • هر طرحی برای مهار روسیه باید با استراتژی جلوگیری از رفتارهای جنگ‌طلبانه پوتین آغاز شود. ناتو مهم‌ترین مجمع چندجانبه برای انجام این کار است. بایدن باید اعضای ناتو را قانع کند تا درزمینهٔ دفاع، حمل‌ونقل و اشتراکات اطلاعات هزینه‌های بیشتری انجام دهند. دولت بایدن باید ناتو را متقاعد سازد تا قدرت دریایی خود را در دریاهای اروپا تقویت نماید، حضور خود را در مناطق جنوب شرقی اتحاد گسترش و به گرجستان و اوکراین در دفاع از خود در مقابل روسیه کمک کنند.
  • بایدن باید یک استراتژی جامع برای مقابله با حملات سایبری و سایر فعالیت‌های نفوذ روسیه ایجاد کند. برای افزایش هزینه‌های حملات سایبری در آینده، دولت بایدن باید با همکاری متحدانش مجرمان سایبری را شناسایی کند. سایر شرکا باید تعهد بایدن را برای مقابله با فساد و شفافیت بین‌المللی به‌خصوص در مورد معاملات مالی روسیه در غرب که باعث کاهش نفوذ روسیه در جوامع دموکراتیک می‌شود، رعایت کنند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت بر نکات زیر تأکید می‌کند

  • تقویت دموکراسی آمریکایی بهترین راه مقابله با ترویج روایت خودکامگی توسط چین و روسیه است. بازگرداندن مشارکت ایالات‌متحده در نهادهای چندجانبه همچنین منافع واشنگتن را در مقابل چین و روسیه پیش می‌برد. بایدن باید با سایر دولت‌های دموکراتیک همکاری کند تا نفوذ دو کشور در نهادهای بین‌المللی را کاهش دهد. بایدن باید یک ابتکار موازی دنبال کند که نیاز به همکاری روسیه ندارد و این شامل تقویت دموکراسی، توسعه و حاکمیت قانون در بخش آزاد اوکراین می‌باشد تا از این طریق کسانی که در مناطق اشغالی زندگی می‌کنند سرانجام قیام کنند و خواستار اتحاد شوند
  • دولت بایدن باید تحصیل دانشجویان در روسیه و سایر مناطق را در ایالات‌متحده تسهیل ببخشد. در صورت لزوم با درخواست پناهندگی رهبران سیاسی موافقت کند. علاوه بر این باید از نشست دموکراسی برنامه‌ریزی‌شده خود برای راه‌اندازی یک نهاد بین‌المللی جدید برای حمایت از رهبران و ایده‌های دموکراتیک در سراسر جهان استفاده کند.

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟