خروج آمریکا از افغانستان خلاء و آینده نامعلومی را به همراه دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خروج آمریکا از افغانستان خلاء و آینده نامعلومی را به همراه دارد
خروج قریب‌الوقوع ایالات‌متحده از افغانستان، اهداف دولت‌های گذشته‌ی آمریکا را برای پایان بخشیدن به نقش ایالات‌متحده به عنوان نجات‌بخش، پلیس و تأمین‌کننده امنیت افغانستان برآورده می‌کند.

 ایالات‌متحده در تهاجم نظامی خود به افغانستان به اهداف اولیه خود یعنی حمله به القاعده و سرنگونی رژیم طالبان دست‌یافت؛ اما متعاقباً این کشور نتوانست از بازپس‌گیری قدرت طالبان جلوگیری کند. ایالات‌متحده متعهد شده است که در صورت حمله مجدد به خاک خود، واکنش تندی نشان خواهد داد، اما همسایگان افغانستان با توجه به خلاء ایجادشده، با نگرانی به آینده می‌نگرند. اسرائیل و شرکایش در غرب باید خود را برای احتمال بازگشت افغانستان به‌عنوان پایگاه تروریسم جهانی آماده کنند. در این راستا اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «یورام شورایتزر و اودن اِران» به تبیین و بررسی تحولات داخلی افغانستان پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم.

اهداف ایالات‌متحده آمریکا در افغانستان پس از عقب‌نشینی از این کشور شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حفظ برتری اطلاعاتی در منطقه
  • کمک به دولت افغانستان و جلوگیری از فروپاشی آن در برابر طالبان
  • دستیابی به توافق بین طالبان و دولت افغانستان
  • ممانعت از قدرت‌یابی و استقرار گروه طالبان در افغانستان
  • ممانعت از فعالیت دولت اسلامی در خراسان علیه ایالات‌متحده

نویسندگان در بخش دیگر یادداشت بر این نظر هستند: «منتقدان تصمیم عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان معتقدند که عقب‌نشینی و خروج تمام نیروهای آمریکا از افغانستان و از دست دادن حضور اطلاعاتی و نظامی در این کشور می‌تواند به تسخیر سریع طالبان در افغانستان و استقرار مجدد یک بنیادگرای رادیکال در این کشور منجر شود.

 درصورتی‌که این نیروها مجدداً به خاک آمریکا حمله کنند، ایالات‌متحده توانایی پاسخ‌گویی مؤثر در قبال آن‌ها از دست خواهد داد.»

تصمیم عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان نشانگر جهت‌گیری راهبردی این کشور برای تمرکز منابع جهانی علیه دشمنان اصلی آمریکا (چین) و حرکت از خاورمیانه به سمت شرق آسیا می‌باشد. با قدرت یابی طالبان در افغانستان و خروج آمریکا از این کشور، می‌توان آن را به‌عنوان شکست ابرقدرت غربی در نظر گرفت و این امر زمینه ایدئولوژیک مناسب را برای سازمان‌های شبه‌نظامی اسلامی فراهم می‌کند تا منافع آمریکا و شرکایش را در منطقه به چالش بکشند.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند: «عقب‌نشینی نظامی آمریکا از منطقه پیام واضح به شرکای منطقه‌ای است که آن‌ها باید مسئولیت نظامی و مالی که ایالات‌متحده بر دوش داشت را بپذیرند.

در این راستا احتمال بهبود روابط آن‌ها با اسرائیل در حوزه‌های مختلف افزایش خواهد یافت. البته ایالات‌متحده باید در صورت لزوم، در تقابل با ایران و احتمال تجدید تروریسم ناشی از تحولات افغانستان به شرکای منطقه‌ای کمک کند.»

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟