ظهور روابط شورای همکاری خلیج‌فارس و اسرائیل در خاورمیانه در حال تغییر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ظهور روابط شورای همکاری خلیج‌فارس و اسرائیل در خاورمیانه در حال تغییر
توسعه روابط دوستانه عیان بین اسرائیل و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به عنوان یک پویایی جدید مهم در منطقه خاورمیانه پدیدار شده است.

در منطقه‌ای که با تحولات گسترده و جنگ داخلی، تغییر خطوط ژئوپلیتیک و رقابت بین ائتلاف‌های رقیب که به دنبال گسترش حوزه‌های نفوذ خود و تعیین نتایج در کشورهای ضعیف منطقه هستند، همراه بوده است. کاهش توانایی جنبش ملی فلسطین در تأثیرگذاری بر سیاست‌های منطقه‌ای به کشورهای عربی خلیج‌فارس فرصت بیشتری داده تا منافع خود را بر منافع عربی اولویت ببخشند. اندیشکده آمریکایی بروکینگز در تحلیلی به قلم «عمر رحمان» سعی می‌کند تأثیر تحولات منطقه‌ای در حال تغییر خاورمیانه را بر بهبود روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و اسرائیل مورد بررسی قرار دهد.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • اگرچه توافق‌نامه دیپلماتیک امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل در سال 2020 م به عنوان پیشرفت در روابط دو کشور به شمار می‌رود، اما خطوط ارتباطی و همکاری بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل مسئله جدیدی نیست. چندین بازیگر در منطقه ازجمله قطر، بحرین و عمان در دهه 1990 م پس از امضای توافق‌نامه اسلو با اسرائیل ارتباط برقرار کردند. اگرچه صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هرگز به نتیجه نرسید، اما خط قرمز ممنوعیت ارتباط با اسرائیل در بین کشورهای عربی تیره‌وتار شد.
  • در میان تمام کشورهای حوزه عربی خلیج‌فارس که روابط خود را با اسرائیل دنبال می‌کنند، شاید انگیزه‌های امارات متحده عربی به بهترین نحو تغییرات پویایی منطقه‌ای را به نمایش بگذارد.
  • برخلاف دیدگاه هنجاری تاریخی اسرائیل در جهان عرب، امارات متحده عربی، اسرائیل را نه دشمن و نه تهدیدی برای ثبات منطقه می‌داند. بر اساس جهان‌بینی شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، تهدیدات اصلی برای امارات و متحدانش، ایران و اسلام‌گرایان سیاسی فراملی می‌باشند.
  • در بحبوحه تهدیدات ناشی از گسترش خیزش‌های مردمی در منطقه، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به خریدار مشتاق فناورهای نظارتی پیچیده تبدیل‌شده‌اند تا بتوانند به صورت مؤثرتری بر جمعیت خود نظارت داشته باشند. به‌نوبه‌ی خود، اسرائیل با کمترین تردید در مورد نقض احتمالی حقوق بشر، مایل به ارائه این فناوری بوده است؛ بنابراین این امر به نفع روابط آن‌ها است و راه‌های تجاری جدیدی را ارائه می‌دهد که با بلندپروازی ابوظبی مبنی بر تبدیل‌شدن به قطب فناوری و نوآوری منطقه‌ای مطابقت دارد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟