خروج پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی امریکا از عربستان همزمان با تداوم حملات انصارالله

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خروج پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی امریکا از عربستان همزمان با تداوم حملات انصارالله
آسوشیتدپرس با بررسی عکس‌های ماهوارهای گزارش داد امریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و همینطور موشک‌اندازهای پاتریوت را در هفته‌های اخیر از خاک عربستان سعودی خارج کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بررسی عکس‌های ماهوارهای گزارش داد امریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و همینطور موشک‌اندازهای پاتریوت را در هفته‌های اخیر از خاک عربستان سعودی خارج کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که عربستان همچنان در معرض حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن قرار دارد.

رهبران کشورهای شورای همکاری با توجه به تجربه خروج سرآسیمه ایالات متحده امریکا از افغانستان، با نگرانی رویکرد توجه به شرق امریکا را نظاره می‌کنند.

کریستین اولریشسن، پژوهشگر موسسه جیمز.ای. بیکر، از دانشگاه رایس می‌گوید: «تصمیم‌گیرندگان [کشورهای عربی] به روشنی این احساس را دارند که ایالات متحده امریکا مثل قدیم تعهدی به منطقه ندارد. سعودی‌ها اوباما، ترامپ و حالا بایدن را می‌بینند که تصمیم‌هایی گرفته‌اند که از دید ‌آن‌ها نوعی حس به حال خود رها شدن مداوم است.»

تصاویر ماهواره‌ای نشانگر آن است که سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و پایانه دفاع هوایی ارتفاع بالا که از سال ۲۰۱۹ در پایگاه هوایی سلطان در ۱۱۵ کیلومتری ریاض نصب شده بودند، از این منطقه خارج شده‌اند.

برنامه انتقال این سامانه‌ها از ماه‌ها پیش و زمانی که مقام‌های امریکایی از رویارویی با تهدید قدرت‌های بزرگ، یعنی چین و روسیه سخن گفتند، آغاز شده است. با این همه، ادامه و تکمیل این روند تنها چند روز پس از حمله موشکی-پهپادی حوثی‌ها به فرودگاه سلطنتی ابها، نگرانی متحدان سنتی واشنگتن در منطقه را دوچندان می‌کند.

با این همه جان کربی، سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسشی درباره خروج سامانه‌های دفاع موشکی گفت: «ایالات متحده عمیقا و جدا به همپیمانان خود در خاورمیانه، وفادار است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع عربستان ضمن اذعان به خروج سامانه موشکی امریکا، رابطه ریاض و واشنگتن را «قوی، بلندمدت و تاریخی» توصیف کرد و افزود: ارتش عربستان قادر به دفاع از زمین، دریا، آسمان و مردم این کشور است.

در بیانیه وزارت دفاع عربستان آمده است، بازنشر سامانه‌های دفاعی امریکا از منطقه با تفاهم دو کشور انجام شده است.

«لوید اوستن»، وزیر دفاع امریکا که هفته پیش به خاورمیانه سفر کرده بود به دلیل وجود مشکلات در زمانبدی، سفر خود به عربستان را لغو کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟