ناظران بین المللی برای رای گیری شفاف و منصفانه انتخابات سرنوشت ساز عراق آماده می شوند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شورای امنیت سازمان ملل در ماه مه برای تمدید اختیارات نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق قطعنامه شماره 2576 را تصویب کرده و شمار کارکنان آن برای نظارت بر انتخابات عراق افزایش داده است.

زمان زیادی تا انتخابات سراسری عراق در ماه اکتبر باقی نمانده و این کشور برای اطمینان از شفافیت و ایجاد اعتماد به روند رای گیری از ناظران بین المللی دعوت کرده است. قاضی جلیل عدنان خلف، رئیس شورای کمیسیونر در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، 29 اوت اعلام کرد که از بیش از 75 کشور و سازمان بین المللی برای نظارت بر انتخابات 10 اوت دعوت کرده است.

انتخابات زودهنگام که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در واکنش به تظاهرات گسترده ضددولتی سال 2019 تصمیم به برگزاری آن گرفت، ابتدا برای ماه ژوئن برنامه ریزی شده بود، اما با هدف آماده سازی مقدمات برگزاری، به تعویق افتاد. خلف گفت: «ما با دعوت از ماموریت های بین المللی ناظر، می خواهیم در رابطه با انتخابات، پیام اطمینان را به عراقی ها و جامعه بین المللی ارسال کنیم.» کاظمی هم 26 اوت در دیدار با گروهی از رسانه ای عربی و خارجی گفت: «انتخابات آتی مجلس سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود.» واژگان انتخابی کاظمی نشان دهنده اهمیت حیاتی این انتخابات است.

ساعاتی پس از اظهارات کاظمی، مقامات عراقی از دستگیری هکرهای متخصص در باج خواهی سایبری و قصد تقلب در انتخابات آتی و تغییر نتایج خبر دادند. شورای عالی قضایی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: «این گروه متخصصانی را استخدام کرده است که سعی دارند در انتخابات آتی مجلس تقلب کنند و به شرکت کنندگان در رقابت های انتخاباتی آسیب برسانند.»

انتخابات ماه اکتبر از آن جهت اهمیت زیادی دارد که در پی فشار معترضانی که از اکتبر 2019 در خیابان های شهرهای عراق حضور داشته اند، برگزار می شود. اعتراضات موفق آمیز بود و به برکناری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق، انجامید و پارلمان عراق را به اصلاح قانون کمیسیون انتخاباتی واداشت. انتخابات زودهنگام مهمترین خواسته معترضان بود.

گروه های ناظر بین المللی در میانه همه چالش هایی که عراق در حال حاضر به ویژه در سطح سیاسی با آنها مواجه است، آماده می شوند تا ماموریت نظارتی خود را آغاز کنند. حسن سلمان، مدیر رسانه ها و ارتباطات جمعی در کمیسیون عالی مستقل انتخاباتی، 25 اوت در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که 100 ناظر از سازمان ملل متحد و 130 نفر دیگر از اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت. او تاکید کرد که ناظران در جریان مراحل انتخابات از آزادی حرکت در همه مراکز رای دهی برخوردار خواهند بود.

حضور ناظران بین المللی در عراق در ماه های اخیر موضوع بحث برانگیزی بوده است. برخی از معترضان از این ناظران خواسته اند بر رای گیری نظارت داشته باشند. در همین حال، احزاب عمده سیاسی بر لزوم محدود شدن وظایف ناظران به مشاهده تاکید کرده اند. به نظر می رسد دولت عراق روی این مساله حساب می کند که حضور گروه های ناظر بین المللی به صورت یک کاتالیزور برای ارسال تصویری مثبت از انتخابات به جامعه بین المللی عمل کند. ناظران و کشورهایی که گروه های ناظر از آنجا می آیند، روی دولت عراق برای محافظت در میانه گسترش سلاح و مشارکت گروه های مسلح در انتخابات از طریق احزاب سیاسی، حساب می کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در این باره گفته: «ما مجددا درخواست خود را به دولت عراق مطرح کرده ایم تا همه اقدامات خود را برای حفاظت از تیم نظارت بر انتخابات (نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق)، ناظران اتحادیه اروپا، ناظران داخلی و سایر افراد مستقر در سراسر کشور برای جلوگیری از تقلب در انتخابات و کمک به یکپارچگی و شفافیت روند انتخابات، اتخاذ کنند.» نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق در سال 2003 ایجاد شد و از آن زمان به عنوان بخشی از نقش خود در این کشور به روند برگزاری انتخابات کمک کرده است.

سازمان ملل متحد شروع به افزایش شمار کارکنان خود در عراق کرده است. شورای امنیت سازمان ملل هم در ماه مه برای تمدید اختیارات نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق قطعنامه شماره 2576 را تصویب کرده و شمار کارکنان آن برای نظارت بر انتخابات عراق افزایش داده است.

به نظر می رسد جامعه بین المللی سعی دارد تا حد ممکن به ایجاد یک فضای پایدار انتخاباتی کمک و زمینه را برای تشکیل دولت و پارلمان جدید فراهم کند تا شاید آنها بتوانند وضعیت را به قبل از اعتراضات 1 اکتبر 2019 بازگردانند. این تلاش ها در میانه تنش های منطقه ای که کشورهای منطقه را به دیدار در اجلاس بغداد در 28 اوت وادار کرد، بسیار حیاتی تر شده اند.

اسامه محسن، مدیر برنامه های عراق در بنیاد فردریش ابرت آلمان، به المانیتور گفت: «انتخابات عراق بسیار مهم است. ما برای نظارت آماده می شویم. ما به عنوان ناظران بین المللی از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در عراق حمایت می کنیم. ما از فناوری های مدرن برای نظارت انتخاباتی استفاده خواهیم کرد که مهمترین آنها بسترهای الکترونیکی است. نظارت بین المللی نقش مثبتی در تامین شفافیت در محیط انتخاباتی خواهد داشت.» او افزود: «ما تنها ناظران بین المللی حاضر در عراق نخواهیم بود. ما پروژه هایی با گروهی از سازمان ها مانند سازمان توسعه اجتماعی تموز داریم که 600 ناظر انتخابات محلی را به عراق اختصاص داده است. ما همچنین پروژه دیگری با دیده بان حقوق بشر عراق برای نظارت و تجزیه و تحلیل گفتمان انتخاباتی رسانه ها داریم. ما معتقدیم نقش جامعه بین المللی در رصد انتخابات آتی عراق بسیار مهم است.»

به رغم آمادگی های محلی و بین المللی برای نظارت بر انتخابات، هشدارها درباره تقلب احتمالی همچنان پابرجاست. ژانین هنیس پلاشارت، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، 26 اوت در بیانیه ای مطبوعاتی تایید کرد که «اعتبار» این روند برای آینده عراق ضروری است و موفقیت انتخابات به ذی نفعان و مقامات عراق بستگی دارد.

یحیی الکوبیسی، نویسنده و محقق سیاسی عراق، به نوبه خود نقش ناظران بین المللی در انتخابات قبلی را زیر سوال برده و گفته که موارد قبلی ایفای نقش آنها گمراه کننده بوده است و از این رو، نمی توان برای نظارت بر انتخابات آتی بر آنها تکیه کرد. کوبیسی 19 اوت نوشت: «جامعه بین المللی آمادگی مواجهه با وضعیت بی ثباتی سیاسی در عراق را ندارد و مشتاق است که آرامش شکننده موجود را حفظ و از چالش های جدید اجتناب کند، و ممکن است برای این منظور، تقلب سیستماتیک را نادیده بگیرد.»

شاید بتوان ادعا کرد که نظارت بین المللی نقش مثبتی در صداقت در انتخابات آتی ایفا می کند، اما بی شک چنین نظارتی نمی تواند از انواع مداخله های منفی جلوگیری کند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟