دیپلماسی عمومی علیه پکن در دریای چین جنوبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی به این مسأله پرداخته که چگونه می‌توان با اقدامات نظامی چین در دریای چین جنوبی مقابله کرد. نویسندگان که از افسران نیروی دریایی آمریکا هستند، معتقدند با توجه به هزینه‌های تقابل نظامی، بهتر است از دیپلماسی عمومی بهره برد.

در این یادداشت شرح داده شده که چین از نیروهایی موسوم به «شبه‌نظامیان دریایی مسلح مردمی» برای جلوگیری از ورود ماهیگیران و دریانوردان دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا به آن محدوده استفاده می‌کند. این نیروها مورد حمایت ارتش خلق چین هستند.

  از منظر دیپلماسی رسمی علاوه بر عضویت دائم چین در شورای امنیت که مانع استفاده آمریکا و متحدانش از این نهاد شده، در گروه آسه‌آن نیز به دلیل نفوذ چین نمی‌توان به اجماعی علیه پکن در خصوص ادعاهایش درباره تملک بر دریای چین جنوبی امید داشت.

  تقابل نظامی نیز بسیار خطرناک است و می‌تواند جرقه نبردی خونین میان آمریکا و چین را روشن کند. حمله به این نیروهای شبه‌نظامی، چه موجب عقب‌نشینی متحدان مانند فیلیپین شود و چه سبب ورود به نبرد گردد، هزینه‌زاست.

   پیشنهاد نویسندگان آن است که دولت‌های منطقه‌ای مانند فیلیپین و ویتنام با حمایت مالی ژاپن و آمریکا بتوانند کمپین‌های هماهنگی در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنند تا به ماهی‌گیران کمک کند تصاویر، ویدئو و داستان‌هایی از آزار خود توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت چین در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

  تلاش آمریکا برای گسترش فعالیت‌های دیپلماسی عمومی علیه پکن اولاً نشان می‌دهد که رویکرد دولت بایدن نسبت به چین بیشتر بر مبنای «قدرت نرم» پی‌ریزی شده و ثانیاً از حساسیت چین نسبت به نحوه ترسیم تصویر این دولت در افکار عمومی جهان آگاه است.

 

 

منبع:https://www.cfr.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟