درس محدودیت‌های قدرت: خروج ایالات‌متحده و متحدانش از افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
درس محدودیت‌های قدرت: خروج ایالات‌متحده و متحدانش از افغانستان

اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «الداد شاویت و شیمون استین» به تبیین و بررسی تحولات افغانستان و راهبرد ایالات‌متحده در قبال منطقه خاورمیانه پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

  • عقب‌نشینی نظامی آمریکا از افغانستان باعث می‌شود که این کشور بتواند توجه و منابع خود را به سمت مقابله و مهار چین متمرکز کند. خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و پیروزی سریع طالبان در این کشور می‌تواند تصویر آمریکا را به‌عنوان یک ابرقدرت تضعیف کند. علاوه بر این، عقب‌نشینی آمریکا باعث خواهد شد تا اعتماد متحدین و شرکای منطقه‌ای نسبت به تضمین امنیتی واشنگتن کاهش پیدا کند. در این راستا بازیگران بین‌المللی مختلف ممکن است سعی کنند قدرت و عزم ایالات‌متحده را مورد آزمایش قرار دهند و به دنبال فرصت‌هایی باشند تا از این موقعیت به‌منظور پیشبرد منافع خود استفاده کنند. بااین‌حال هنوز مشخص نیست که شکست فعلی آمریکا تا چه حد به یک چالش استراتژیک بلندمدت تبدیل می‌شود که می‌تواند جایگاه آمریکا را به‌طورجدی تهدید کند.

برای اسرائیل؛ بررسی تحولات افغانستان در سه سطح از اهمیت بالایی برخوردار است

الف) تأثیر تحولات افغانستان بر انگیزه سازمان‌های تروریستی: کنترل سریع افغانستان توسط طالبان و ترویج روایت شکست ابرقدرت می‌تواند انگیزه سازمان‌های تروریستی افراطی را برای تقویت فعالیت‌های خود در عرصه جهانی به‌خصوص علیه اهداف و مواضع اسرائیل افزایش دهد.

ب) رفتار منطقه‌ای ایران: خروج ایالات‌متحده از افغانستان در راستای منافع ایران بوده و تهران امیدوار است که مرحله بعدی این روند، خروج این کشور از عراق باشد. این مسئله می‌تواند امنیت ایران را به میزان قابل‌توجهی بهبود ببخشد. این رویکرد باعث می‌شود تا این روایت تقویت گردد که باید فشار بیشتری به آمریکا وارد شود تا بتوانند آن‌ها را متقاعد سازند که خروج این کشور از عراق اجتناب‌ناپذیر است؛ اما اگر تحولات افغانستان باعث گردد که ایران میزان مداخله خود را در این کشور افزایش دهد،.

به دلیل کمبود منابع این اقدام می‌تواند به ضرر فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور باشد.

ج) روابط اسرائیل با ایالات‌متحده: باوجود تصاویری که از فرار آمریکایی‌ها از افغانستان پخش می‌شود، انتظار نمی‌رود که دولت بایدن، سیاست خروج خود را ازآنچه منازعات نظامی بی‌پایان (کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه) تعریف می‌کند، تغییر دهد. بازیگران اصلی منطقه بر این نظر هستند که خاورمیانه اهمیت خود را در مجموعه ملاحظات امنیت ملی آمریکا ازدست‌داده و این امر منجر به کاهش تمایل آمریکا برای سرمایه‌گذاری در منابع اقتصادی و نظامی منطقه شده است. این نگرش می‌تواند بر نحوه ارزیابی میزان حمایت آمریکا از اسرائیل در مواجهه با چالش‌های منطقه‌ای تأثیر بگذارد. با وجود تهدیدات ایران، روند خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه می‌تواند ارزش و اهمیت اسرائیل را در زمینه حفظ و تقویت منافع آمریکا در منطقه افزایش دهد.

 

https://www.inss.org.il/publication/afghanistan-withdrawal/

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟