موازنه بخشی جدید ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پیامدهای تحولات افغانستان بر رویکرد ایالات‌متحده در سایر مناطق کلیدی جهان ازجمله خاورمیانه تأثیر خواهد گذاشت. دولت بایدن همانند اقدامات اخیر خود در افغانستان به دنبال کاهش مشارکت نظامی در منطقه خاورمیانه می‌باشد.

دولت بایدن در طی شش ماه نخست در خاورمیانه بر محدودسازی مداخله مستقیم آمریکا در منطقه متمرکز بود و بیشتر بر مسائل همه‌گیری کووید 19، بحران اقتصادی داخلی، چالش‌های کلیدی جهانی مانند تغییرات آب‌وهوا و رقابت با چین و روسیه اولویت داده است. در این راستا اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا در تحلیلی به قلم «برایان کاتولیس و پیتر ژول» به تبیین و بررسی راهبرد منطقه‌ای دولت بایدن در خاورمیانه پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد

  • یکی از شعارهای رایج اعضای تیم جدید خاورمیانه دولت بایدن این است که دیگر نباید دولت‌های شکننده وجود داشته باشد و این جز اهداف عمل‌گرای سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا می‌باشد. با نگاهی به آینده، ایالات‌متحده به‌احتمال‌زیاد در دو جبهه‌ی اصلی با چالش‌هایی روبرو خواهد شد: نخست، مسئله دیپلماتیک مرتبط با احیای توافق هسته‌ای؛ درحالی‌که ایران و گروه‌های نیابتی همسو با آن در منطقه همچنان مواضع ایالات‌متحده را مورد هدف قرار می‌دهند؛ دوم تنش‌های موجود بین اسرائیل و برخی از همسایگانش ازجمله حماس در نوار غزه، حزب‌الله لبنان و طیف وسیعی از گروه‌ها که از خاک سوریه فعالیت می‌کنند، می‌تواند به درگیری گسترده‌تری منجر شود. درواقع این دو جبهه ایران و جبهه عربی – اسرائیلی می‌تواند یکی از چالش‌های راهبردی برای دولت بایدن در خاورمیانه باشد؛ اما بزرگ‌ترین چالش نوظهور پیش رو منطقه چالش‌های مزمن امنیتی انسانی است که تهدیدی برای ایجاد خشونت و ناآرامی‌های بیشتر است.

در شش ماه نخست ریاست جمهوری، دولت بایدن برای محدودسازی مشارکت مستقیم آمریکا در خاورمیانه بر اولویت‌های سیاست خارجی آسیا، اروپا و چالش‌های جهانی تمرکز کرده است.

  • در این راستا دولت بایدن به اقدامات مهم مانند شروع مذاکرات با ایران، تجدید دیپلماسی برای خاتمه بخشی به جنگ یمن، گسترش فعالیت‌های بشردوستانه در سوریه مبادرت ورزیده است. به‌طورکلی دولت بایدن به دنبال محدودسازی هزینه‌ی مداخله‌گری آمریکا می‌باشد و این امر ایالات‌متحده را بیشتر در موقعیت راهبردی واکنشی قرار می‌دهد و به‌جای این‌که به دنبال شکل‌گیری فعالانه روندها از طریق دیپلماسی و سایر اشکال تعامل باشد به رویدادها توجه می‌کند.»

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«اگر توافق هسته‌ای ایران احیا نشود، به نظر می‌رسد تنش‌ها بین تهران و واشینگتن همچنان بالا خواهد ماند. در سطح اساسی‌تر، مشکلات اساسی امنیت انسانی منطقه برطرف نمی‌شود، به‌خصوص آن‌هایی که احتمالاً ناشی از تغییرات آب و هوایی است. درنتیجه اهداف میانه‌رو و عمل‌گراتری که تیم بایدن برای خود در خاورمیانه تعیین کرده، مستلزم مشارکت مجدد استراتژیک در منطقه‌ای است که در شش ماه اول ریاست جمهوری، دولت بایدن تا حد زیادی از آن عقب‌نشینی کرده است.»

 

 

 

https://www.americanprogress.org/issues/security/reports/2021/09/07/503429/seeking-new-balance-u-s-policy-middle-east

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟