خشم بایدن از «رفتار ریاکارانه، خطرناک و شرم‌آور» جمهوری‌خواهان

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رئیس‌ جمهوری دموکرات آمریکا گفت جمهوری‌خواهان باید به افزایش سقف بدهی رای دهند 

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه با حمله شدید به حزب جمهوری‌خواه گفت اعمال نمایندگان این حزب در کنگره باعث شده است که شاید آمریکا برای اولین بار در تاریخ خود قادر به پرداخت قسط بدهی‌هایش نباشد. بایدن اعمال جمهوری‌خواهان را «ریاکارانه، خطرناک و شرم‌آور» خواند. 

رئیس‌ جمهوری که از کاخ سفید سخن می‌گفت، به جمهوری‌خواهان انتقاد کرد که چرا به همراه دموکرات‌ها رای به افزایش میزان مجاز بدهی را نمی‌دهند. این اقدام برای پرداخت قسط بدهی‌ها لازم است. بایدن گفت نمایندگان هر دو حزب باید با وحدت ملی به این امر رای دهند تا آمریکا بتواند صورتحساب‌هایش را پرداخت کند. 

بایدن گفت:‌ «نه تنها جمهوری‌خواهان حاضر به انجام کار خود نیستند، که ما را تهدید می‌کنند که از قدرت‌شان استفاده می‌کنند تا نگذارند ما هم کارمان را انجام دهیم؛ یعنی اقتصاد را از رویدادی فاجعه‌بار نجات دهیم. با صراحت می‌گویم که اعمال‌شان به نظرم ریاکارانه، خطرناک و شرم‌آور» است. 

او تاکید کرد: «جمهوری‌خواهان می‌گویند که برای جلوگیری از این فاجعه غیرضروری، حاضر به انجام وظیفه خود نیستند. باشد. اما باید از قمار با اقتصاد آمریکا دست بردارند.»

کنگره آمریکا تا روز ۱۸ اکتبر وقت دارد تا میزان مجاز بدهی را افزایش دهد. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، هفته گذشته ضمن یادآوری این مهلت، به قانون‌گذاران هشدار داد که کمتر از دو هفته به آن باقی مانده است. بایدن در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا ضمانت می‌کند که آمریکا به سقف بدهی نرسد، گفت:‌ «نه، نمی‌توانم چنین ضمانتی بدهم. دیگر به عهده میچ مک‌کانل است… باورم نمی‌شود آخرش به آن‌جا برسیم، چون عواقب خیلی وخیمی خواهد داشت. فکر نمی‌کنم چنین شود. اما می‌توانم ضمانت دهم؟ اگر می‌توانستم می‌دادم، اما نمی‌توانم.»

اشاره آقای بایدن به مک‌کانل، رهبر اقلیت در مجلس سنا، و رهبر تقنینی جمهوری‌خواهان است. موضع سناتور مک‌کانل و حزبش این است که دموکرات‌ها می‌توانند از روند ویژه موسوم به «ترمیم» برای رسیدگی به سقف بدهی استفاده کنند که نیازی به رای جمهوری‌خواهان ندارد. اما نانسی پلوسی، رئیس مجلس، و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، می‌گویند مخالف استفاده از این روند خاص هستند و تاکید دارند که جمهوری‌خواهان باید مسئولیت مشارکت در پرداخت بدهی‌هایی که دولت‌های هر دو حزب بار آورده‌اند، بپذیرند. 

در نتیجه، رهبران هر دو حزب اصلی آمریکا موافق اصل افزایش سقف بدهی هستند، اما اختلاف بر سر چگونگی آن است و هر یک می‌خواهد استفاد‌ه سیاسی خود را از این روند ببرد.

اما با نزدیک شدن روز ۱۸ اکتبر، دولت دموکرات بایدن بر سر دو راهی قرار گرفته است: اگر جمهوری‌خواهان همکاری نکنند، آیا باید از روند ویژه استفاده کند، یا بگذارد آمریکا برای اولین بار در تاریخ دست به نکول بزند؟

 بایدن هشدار داد که چنین کاری «امنیت اوراق بهادار وزارت خزانه‌داری را زیر سوال می‌برد» و جایگاه دلار آمریکا را به عنوان «ارز جهان که کل دنیا به آن متکی است»، به خطر می‌اندازد. رئیس‌ جمهوری یادآوری کرد: «ارزش اعتباری آمریکا کاهش داده خواهد شد، و نرخ بهره وام مسکن و خودرو و کارت‌های اعتباری و بدهی‌ها افزایش می‌یابد.»

بایدن هشدار داد: «شاید تا همین چند روز دیگر پس‌اندازهای شما و حساب بانکی‌تان تحت تاثیر مستقیم این بازی‌های نمایشی جمهوری‌خواهان قرار گیرد. قضیه به همین سادگی است.»

رئیس‌ جمهوری همچنین گفت که نامه‌ای از سناتور مک‌کانل درباره سقف بدهی‌ها گرفته است و با او در این مورد گف‌وتگو خواهد کرد. او گفت، «راحت‌ترین کار» این است که به لایحه‌ای که در مجلس تصویب شده و اکنون در صحن سنا است، رای مثبت داده شود تا سقف بدهی بالا برود. 

رئیس‌ جمهوری دموکرات یادآوری کرد که بخشی از ضرورت کنونی برای افزایش سقف بدهی، سیاست‌های دولت ترامپ در زمینه مالیات، و خرج بی‌مبالات است. او گفت: « زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری بود، جمهوری‌خواهان در کنگره بدهی را سه بار افزایش دادند و دموکرات‌ها هر بار ازشان حمایت کردند. اما حالا با آن ‌که در چهار سال دولت قبلی بیش از هشت تریلیون دلار خرج کرده‌اند و مسئول این بدهی هستند، حاضر به افزایش آن نیستند.»

دموکرا‌ت‌ها هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا اکثریت دارند، اما جمهوری‌خواهان با استفاده از سنتی پارلمانی به نام «فیلی‌باستر» جلو تصویب بسیاری از لوایح را می‌گیرند. برای شکستن فیلی‌باستر، به ۶۰ رای از ۱۰۰ رای نیاز است. کاخ سفید تقاضا کرده بود که جمهوری‌خواهان با استفاده نکردن از روش فیلی‌باستر، اجازه دهند لایحه مربوط به افزایش میزان مجاز بدهی با اکثریت ساده تصویب شود. چنین کاری باعث می‌شد که سناتورهای جمهوری‌خواهان مجبور به رای به افزایش بدهی نیز نباشند. جمهوری‌خواهان اما این پیشنهاد را نپذیرفتند. 

تا زمان نوشتن این گزارش، دفتر مک‌کانل واکنشی به گفته‌های بایدن نشان نداده است. 

اقتصاددانان نظرات مختلفی درباره عواقب احتمالی نکول از سوی آمریکا دارند. خانم یلن اما هشدار داد که این عواقب «فاجعه‌بار» خواهند بود. او در نامه‌ای به خانم پلوسی گفته بود که افزایش نرخ بهره در سراسر اقتصاد، تخریب دلار به عنوان ارز ذخیره جهان، و ایجاد شوک در بازارهای مالی جهان، از جمله عواقب چنین رویدادی خواهند بود. در نتیجه، حساب بازنشستگی بسیاری از شهروندان آمریکا کاهش خواهد یافت و میزان پرداختی وام‌های مسکن و خودرو افزایش می‌یابد. حقوق کارمندان دولت فدرال و ارتش، بازگشت‌های مالیاتی، چک‌های اداره تامین اجتماعی، و پرداخت‌های دولت فدرال به پیمانکاران، همه و همه ممکن است متوقف شوند. 

بایدن همچنین تاکید کرد که افزایش سقف بدهی هیچ ربطی به برنامه‌های کنونی دموکرات‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها و احیای اقتصادی ندارد و برای پرداخت بدهی‌های سابق است. 

رئیس‌ جمهوری در مورد بسته‌های اقتصادی مورد حمایت حزب خودش نیز گفت که با «۹۹ درصد از حزب خود» به توافق رسیده است و فقط «دو نفر» مانده‌اند؛ اشاره‌ای آشکار به دو سناتور جناح راست حزب دموکرات، جو مانچین از ویرجینیای غربی و کریستن سینه‌ما از آریزونا. 

بایدن گفت: «این کار یک روند است و آن‌را به سرانجام خواهیم رساند.»

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟