چرا ایالات‌متحده در افغانستان شکست خورد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چرا ایالات‌متحده در افغانستان شکست خورد؟
ایالات‌متحده به دلیل فقدان توانایی در تعریف اهداف قابل تحقق و ارتباطی دهی آن‌ها به فرایندهای سیاسی پایدار آمریکا، تلاش‌های ضد شورش‌گرای خود را بی‌نتیجه کرده است

نشریه اکونومیست در تحلیلی به قلم «هنری کسینجر» وزیر خارجه سابق ایالات‌متحده در تبیین و بررسی تحولات افغانستان و آینده قدرت ایالات‌متحده در عرصه بین‌الملل می‌نویسد: «ایالات‌متحده به دلیل فقدان توانایی در تعریف اهداف قابل تحقق و ارتباطی دهی آن‌ها به فرایندهای سیاسی پایدار آمریکا، تلاش‌های ضد شورش‌گرای خود را بی‌نتیجه کرده است. از سویی، اهداف نظامی ایالات‌متحده بیش‌ازحد مطلق و غیرقابل تحقق هستند و از سوی دیگر اهداف سیاسی بیش‌ازحد انتزاعی و غیرقابل دستیابی می‌باشند. فقدان ارتباط دهی میان اهداف نظامی و سیاسی، ایالات‌متحده را درگیر جنگ‌های بی‌پایان کرده و همین امر منجر شده که در داخل کشور، هدف واحد را در باتلاقی از اختلافات داخلی از بین ببریم.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • ما پس از حادثه یازده سپتامبر و حمله به افغانستان، به دنبال ایجاد دولت مدرن با نهادهای دموکراتیک بودیم که بر اساس قانون عمل می‌کنند و جلوی شکل‌گیری مجدد پایگاه‌های تروریستی را می‌گرفت؛ اما هرگز افغانستان یک دولت مدرن نبوده است؛ زیرا برای تشکیل دولت مدرن نیازمند احساس تعهد مشترک و تمرکز قدرت هستیم و این در تضاد با سرشت جغرافیایی، قومی و مذهبی افغانستان می‌باشد. چندپارگی، دسترس‌ناپذیری و عدم وجود مرجعیت مرکزی در افغانستان، آنجا را به پایگاه جذابی برای شبکه‌های تروریستی تبدیل کرده است.

مسئله‌ی اساسی برای کسینجر این است که آیا می‌توان فرایند سیاسی را با گرایش ضد شورش‌گرا هماهنگ نمود؟ مسلماً در تحولات افغانستان، بازیگران جهانی و منطقه‌ای مانند روسیه، چین، پاکستان و هند دارای منافع متفاوتی هستند. یک دیپلماسی خلاق می‌تواند اقدامات مشترک برای مبارزه با تروریسم را در این کشور تسهیل ببخشد. این استراتژی می‌تواند مشابه شکلی باشد که انگلیسی‌ها به مدت یک قرن از پایگاه‌های زمینی خود در هند از منافعش در سرتاسر خاورمیانه دفاع کرد. آن‌هم بدون پایگاه‌های دائمی، اما با آمادگی دائمی برای دفاع از منافع خود و با همراهی متحدان منطقه‌ای خود.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«شرح روند تحولات افغانستان هیچ‌کدام توجیه‌گر شتاب‌زدگی، بی‌صبری و تصمیم ناگهانی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان نیست. ایالات‌متحده آمریکا به دلیل توانایی و ارزش‌های تاریخی خود نمی‌تواند از نقش مهم و تعیین‌کننده خود در نظام بین‌الملل بگریزد و با عقب‌نشینی از آن اجتناب نماید؛ بنابراین مبارزه با تروریسم که از سوی کشورهایی که با تکنولوژی‌های بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر حمایت و پشتیبانی می‌شوند، یک چالش بزرگ جهانی باقی خواهد ماند.

 ما باید با منافع استراتژیک ملی همراه با هر ساختار بین‌المللی که بتوانیم با یک دیپلماسی متناسب ایجاد کنیم، در برابر تروریسم مقاومت کنیم.»

 

 

https://www.economist.com/by-invitation/2021/08/25/henry-kissinger-on-why-america-failed-in-afghanistan

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟