بحران های داخلی و خارجی که محمود عباس با آن مواجه است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از یک طرف با عدم مشارکت برخی گروه های عضو سازمان آزادی بخش فلسطین در نشست های کمیته اجرایی این سازمان مواجه است و از طرف دیگر بدعهدی امریکا و عدم وعده به عمل هایش را تجربه کرده است.

 نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین که شب دوشنبه گذشته برگزار شد، عمق بحران داخلی و خارجی که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با آن مواجه است را نشان داد.

از یک طرف دو حزب اصلی در فلسطین یعنی الشعب و جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین اعلام کردند که در نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین شرکت نخواهند کرد و بازگشت آنها به این نشست مشروط خواهد بود، و از طرفی دیگر محمود عباس و حسین الشیخ، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اقرار کردند که دولت امریکا در عمل به وعده هایش تعلل می کند و دروغ می گوید.

بحران داخلی

در سطح داخلی، جنبش فتح توانست، حزب الشعب و جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین را از تحریم نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین منصرف کند.

گفته می شود دلیل این تحریم، اقدام محمود عباس در قطع بودجه مالی این دو حزب از ژوئن تا سپتامبر و در پی مواضع این دو حزب نسبت به قتل نزار بنات، مخالف سیاسی و انتقاد آنها از سرکوب آزادی ها و ضرب و شتم معترضان بوده است.

پس از آنکه محمود عباس با پرداخت بودجه مالی این دو حزب در این 4 ماه موافقت کرد، «محمود العالول»، نائب رئیس جنبش فتح، «جبرئیل الرجوب»، دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح و «عزام الاحمد»، عضو مرکزی فتح توانستند طی نشست هایی این دو حزب را به عدول از تصمیم خود درخصوص تحریم نشست های کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین راضی کنند.

محمود عباس از زمانی که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را برعهده گرفته است، هر زمان که با بحرانی مواجه می شود، به گام هایی نظیر گفت وگو با گروه های مختلف و برگزاری نشست با آنها روی می آورد اما در نهایت معمولا، مساله با عدم اجرای مصوبات و تصمیمات آن جلسات به پایان می رسد.

برخی از اعضای حزب الشعب و جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین به پایگاه خبری العربی الجدید گفتند که در نشست اخیر، تنها مساله بودجه مالی بررسی نشد بلکه توافق سه جانبه ای بین فتح و دو حزب الشعب و جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین بر سر مسائل مهمی از جمله تضمین پرداخت حقوق مالی گروه ها و تحت تاثیر اختلافات سیاسی قرار نگرفتن و تعهد به پرداخت حقوق مالی گروه ها صورت گرفت.

به گفته این منابع، این توافق بر اصلاح وضعیت کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و لزوم برگزاری جلسات منظم به ریاست رئیس و ایفای نقش کامل در ارتباط با مسئولیت های این کمیته و تضمین دستیابی منظم به گزارش های مرتبط با ارتباط های سیاسی تاکید کرد.

توافق صورت گرفته همچنین تاکید دارد که سازمان آزادی بخش فلسطین مرجع تشکیلات خودگردان فلسطین است و سازمان آزادی بخش و تشکیلات به وضوح از یکدیگر جدا هستند.

این توافق، گفت وگوی دوجانبه و جمعی برای حل اختلافات درون سازمان آزادی بخش فلسطین و آمادگی فوری برای برگزاری نشست چهارجانبه با حضور جنبش فتح، حزب الشعب و جبهه ملی و جبهه دموکراتیک را نیز تضمین کرد.

اما منابعی از جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین و حزب الشعب به العربی الجدید گفتند که معلوم است محمود عباس به هیچ یک از بندهای این توافق پایبند نخواهد بود و وعده های خود مبنی بر اصلاح سازمان آزادی بخش فلسطین و برگزاری گفت وگوی ریشه ای با گروه ها را تکرار می کند.

با وجود اینکه حزب الشعب تحرکات خود را آغاز کرد و با جبهه دموکراتیک و ملی درخصوص تحریم نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین مذاکره کرد، اما توافق بین فتح و حزب الشعب و جبهه دموکراتیک صورت گرفت و جبهه ملی همچنین بر موضع خود در تحریم نشست های کمیته اجرایی تاکید دارد.

منابعی در جبهه ملی به العربی الجدید گفتند که محمود عباس این جبهه را با توقف پرداخت بودجه مالی آن از صندوق ملی فلسطین از سه سال گذشته و تاکنون مجازات می کند.

بحران خارجی

در سطح خارجی نیز حسین الشیخ، روابط با دولت امریکا را ناامید کننده توصیف کرد و گفت که جو بایدن، به هیچ یک از وعده های خود به فلسطینیان عمل نکرد، امری که موجب شد عباس و الشیخ درباره مقامات امریکایی بگویند که آنها به ما می خندند و دروغگو هستند.

خشم مقامات فلسطینی از دولت امریکا پس از آن صورت می گیرد که معاون وزیر امور خارجه امریکا با محمود عباس در 4 اکتبر دیدار می کند و نارضایتی خود از سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل را اعلام می کند.

وی در این دیدار به محمود عباس نسبت به هر گامی در عقب نشینی از به رسمیت شناختن اسرائیل و یا سخن از یک کشوری هشدار می دهد.

بازگشایی مجدد دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن، ارائه کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین، به رسمیت شناختن راه حل دو کشوری و مذاکرات با اسرائیل براساس آن و بازگشایی مجدد کنسولگری امریکا در قدس شرقی از جمله بارزترین وعده های امریکا به فلسطینیان است.

یک منبع بلندپایه به العربی الجدید گفت که دولت امریکا روابطش با تشکیلات خودگردان فلسطین را بر تهدید و باج خواهی از طریق مجموعه شروطی نظیر قطع بودجه مالی اسرا و شهدا بنا کرده است و مخالفت بایدن با دیدار با محمود عباس بر این موضوع تاکید می کند.

گفتنی است «محمد اشتیه»، نخست وزیر فلسطین اخیرا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود هیچ چشم انداز سیاسی در منطقه و چشم اندازی از سوی دولت امریکا وجود ندارد و طرح صلح عربی نیز با موج های عادی سازی روابط با اسرائیل از بین رفته است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟