دلایل تکرار حملات تروریستی در عراق چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند امکانات محدود برای مقابله با حملات تروریستی، عدم هماهنگی بین نیروهای امنیتی مختلف در عراق و بکارگیری شیوه های رزمی سنتی از جمله دلایل تکرار حملات تروریستی در عراق است.

کارشناسان مسائل امنیتی در عراق، علت حملات تروریستی که آخرین آن حمله تروریستی در شهر المقدادیه استان دیالی بود را تشریح و راه حل هایی برای بررسی وضعیت امنیتی و ممانعت از این حملات ارائه کردند.

«احمد الشریفی»، از کارشناسان مسائل امنیتی به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: گروه تروریستی، عملیاتی را در دیالی انجام داد و بدون آنکه اثری از خود باقی بگذارد از محل حادثه فرار کرد که این خلل امنیتی به چند دلیل به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: نظام سهمیه بندی ها در عراق منجر به محدود شدن امکانات مقابله با حملات تروریستی شده، بنابراین ما شاهد بروز تخلفات امنیتی آشکار هستیم اما اگر عراق تلاش فنی می کرد می توانست این گروه های مهاجم را رصد و عاملان این حملات را شناسایی کند.

از سویی دیگر «معتز محیی»، یکی دیگر از کارشناسان امنیتی تاکید کرد که گروه تروریستی داعش، روستاهای دوردست در استان ها را هدف قرار می دهد در حالی که تمرکز نیروهای امنیتی عراق بر شهرها و مراکز استان هاست.

وی بیان کرد: گروه داعش در کوهستان حمرین که نزدیک به مرکز استان است، پناه می گیرد، نیروهای امنیتی متعددی در اتاق عملیات دیالی نظیر الحشد الشعبی، پلیس فدرال، الحشد العشائری و غیره حضور دارند اما علت تکرار حملات تروریستی، عدم انسجام نیروهای امنیتی مختلف با یکدیگر و حضور ثابت این نیروها در اردوگاه ها است از این رو تحرکات این نیروها ضعیف و رسیدن به محل حادثه کند است و این مساله در المقدادیه و مناطق جنوب کرکوک مشهود است.

معتز ادامه داد: شهروندان درخواست کرده اند نیروهای امنیتی در مراکز شهرها و نواحی مختلف مستقر شوند اما مساله دیگری که در این مناطق موجب شکنندگی وضعیت امنیتی شده، جابجایی نیروهای امنیتی و عدم اطلاعات کافی نیروهای امنیتی جدید از توپوگرافی منطقه جغرافیایی است.

وی تاکید کرد که باید تلاش اطلاعاتی انجام شود و فرماندهان امنیتی با شهروندان همکاری داشته باشند به ویژه با توجه به اینکه این مناطق گسترده و صعب العبور است و دسترسی نیروهای امنیتی را دشوار می کند که این امر نیازمند شیوه های جایگزینی غیرسنتی است.

این کارشناس مسائل امنیتی گفت طرح های امنیتی قدیمی باید تغییر کند و توانایی های رزمی از طریق انتقال هوایی نیروهای امنیتی و دسترسی به محل حادثه به کارگرفته شود.

وی اشاره کرد که انتقال عادی نیروهای امنیتی به مناطق جغرافیایی صعب العبور موجب تکرار چنین حوادثی به ویژه در مناطق نزدیک به مرزهای عراق و سوریه و همچنین جنوب کرکوک شده است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟