گزینه‌های محدود نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه برای مقابله با ارتش ترکیه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در سایه تهدیدات فراینده ارتش ترکیه برای آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی، نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه بار دیگر خود را در برابر گزینه‌های دشوار می‌بینند.

 در سایه تهدیدات فراینده ارتش ترکیه برای آغاز سومین عملیات نظامی در شمال سوریه و مشخصا تل رفعت در حومه شمالی حلب و منبج در شرق آن، نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه بار دیگر خود را در برابر گزینه‌های دشوار می‌بینند.

در این میان، چه‌بسا ارتش ترکیه از تل رفعت و منبج فراتر رفته و شهر عین العرب (کوبانی) در شرق رود فرات را به عنوان هدف اصلی خود انتخاب کند یا اینکه در حومه شمالی رقه به ویژه به سمت شهر راهبردی عین عیسی پیشروی بیشتری کند چرا که عین عیسی در وسط جاده M4 قرار دارد که حلب را به شمال شرق سوریه متصل می کند.

قسد در نتیجه اقدام «نیروهای آزادسازی عفرین» که با دولت سوریه در ارتباط دارند به رویارویی با ارتش ترکیه ناچار شده است؛ این نیروها طی ماه جاری اکبتر چندین بار به ارتش ترکیه در حومه حلب شمالی حمله کردند که منجر به کشته و زخمی شدن چندین سرباز تُرک شد.

علیرغم اینکه قسد هر گونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده اما ترکیه معتقد است که این مناطق در حومه شمالی حلب از جمله تل رفعت تحت سلطه نیروهای دموکراتیک کُرد قرار دارد و مسئولیت این حملات با این گروه است.

عیان است که قسد همانند اواخر سال 2019 که ناچار به عقد توافق نظامی با روس‌ها و گشودن درهای منطقه شرق فرات به روی آنها شدند، این بار نیز در برابر گزینه‌های دشوار قرار دارند تا مانع از پیشروی هر چه بیشتر ارتش ترکیه در مناطق‌شان شوند

انتظار می‌رود تصویر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه پس از نشست «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و «جو بایدن»، همتای امریکایی وی در حاشیه نشست آب و هوایی در شهر گلاسکو اسکاتلند روشن‌تر شود و چه‌بسا نتایج این نشست ابعاد این عملیات را مشخص کند و قواعد بازی و توازن میدانی را دستخوش تغییر دهد.

در همین ارتباط، «ابراهیم قالین»، سخنگوی ریاست جمهری ترکیه روز گذشته گفت: حمایت از گروه‌های تروریستی جرم است و یگان‌های مدافع خلق، قسد و پ ک ک علیه ترکیه و منافع آن عمل می کنند و به زودی در صورت حمله به منافع امریکا مورد هجوم قرار می گیرند.

قالین درباره زمان عملیات نظامی در سوریه گفت: هنگامی که شروط عملیات فراهم شود هر لحظه امکان آغاز آن وجود دارد و ارتش طرح‎‌های لازم برای این عملیات را تدوین کرده است.

از سوی دیگر، «ریاض درار»، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک (مسد) شاخه سیاسی قسد به العربی الجدید گفت: تشدید تنش اخیر از سوی ترکیه غیر قابل توجیه است و تلاشی است برای تغییر توافقات جاری که میان روسیه و امریکا درباره شمال شرق سوریه منعقد شده است.

درار افزود: اردوغان با منازعات داخلی دست به گریبان است لذا می‌خواهد این منازعات را به خارج از مرزهای ترکیه انتقال دهد، این امر ایجاب می‌کند که ما با طرف‌های بین‌المللی که با آنها بر سر تضمین امنیت مرزها و عدم تعرض به آن توافق کرده‌ایم، رایزنی کنیم، در صورتی که به ما حمله ای شود با تمام توان از خود دفاع می کنیم، ما از همگان می خواهیم به توافقات پایبند باشند.

در همین ارتباط، «آرام حنا»، سخنگوی نیروهای قسد گفت: ما به همه توافقات امضا شده درباره کاهش تنش و آتش‌بس پایبندیم.

حنا گفت: همه شواهد میدانی موید آن است که ترکیه مایل به تشدید تنش است و قسد نقض‌های صورت گرفته توسط ارتش ترکیه را به اطلاع روسیه و ائتلاف بین‌المللی می رساند

وی تاکید کرد: قسد از حمایت سیاسی و نظامی ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا برخوردار است و در دفاع از خود و میهن کوتاهی نخواهد کرد.

در این میان، وقایع میدانی بیانگر گسترش شکاف‌ها میان قسد و اداره خودمختار کُردی در شمال شرق سوریه از یک طرف و دولت سوریه از سوی دیگر است و دمشق بارها با مطالبات کُردها به جز برخی حقوق فرهنگی از جمله آموزش زبان کُردی مخالفت کرده است و در مقابل، طرف کُردی خواهان به رسمیت شناختن اداره خودگردان در شمال شرق سوریع از جمله در مناطف دارای اکثریت عرب در رقه و دیرالزور است همچنین خواستار این است که نیروهای قسد به عنوان بخشی از ارتش سوریه به قلمداد شوند.

اما شاید تهدیدات ارتش ترکیه کُردها را ناچار به قرار رو به جلو کند و با وساطت روسیه به راهکارهایی بینابین با دولت سوریه دست یابند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟