چرا انتقال اسرائیل به فرماندهی مرکزی آمریکا می‌تواند به بازدارندگی در مقابل ایران کمک کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در تاریخ ۱ سپتامبر، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای ارتش آمریکا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه رسمیِ خود از تحت کنترل درآوردن نیرو‌های آمریکایی در اسرائیل خبر داد که این امر انعکاسی از تغییر و تحولات در روابط اعراب و اسرائیل می‌باشد و همچنین فرصتی را برای وحدت بیشتر در مقابله با توسعه‌طلبی‌های ایران و گروه‌های نیابتی آن فراهم می‌کند. هنگامی‌که سنتکام در ۱۹۸۳ تأسیس شد، باوجود موقعیت برجسته اسرائیل در خاورمیانه، مسئولیت دولت یهودی به فرماندهی اروپایی ایالات‌متحده (EUCOM) واگذار شد.

این تصمیم نشانگر انزوای سیاسی اسرائیل از همسایگان عرب خود بود. انزوای منطقه‌ای اسرائیل، تلاش‌های سنتکام را برای هماهنگی رزمایش‌ها و عملیات چندجانبه پیچیده‌تر خواهد کرد. در این راستا اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی در تحلیلی به قلم «برادلی بومن و بهنام بن طالبلو» به تبیین و بررسی تأثیر انتقال اسرائیل به سنتکام بر بازدارندگی در مقابل ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

بهبود روابط اعراب و اسرائیل یک فرصت بزرگ را برای همسویی شرکای اصلی در برابر تهدیدات مشترک منطقه‌ای ارائه می‌دهد. کاتالیزور بهبود روابط اعراب و اسرائیل، تلاش دیرینه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه توانایی تسلیحات هسته‌ای و تلاش مستمر این کشور برای ایجاد گروه‌های نیابتی در سرتاسر خاورمیانه برای حمله به مواضع و اهداف اعراب و اسرائیل می‌باشد.

در ماه مه، دور دیگری از جنگ بین اسرائیل و گروه‌های تروریستی موردحمایت ایران در نوار غزه آغاز شد.

  • این گروه‌ها بیش از ۴۳۰۰ موشک به اسرائیل شلیک و همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح‌های ضدتانک استفاده کردند. این حملات فقط برای اسرائیل تهدید نیست. سلاح‌های مورداستفاده ایران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌تواند علیه اسرائیل، آمریکایی‌ها و شرکای عرب مورداستفاده قرار بگیرد.
  • بر اساس گزارش‌ها، از ماه مه ۲۰۱۹ تاکنون، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بیش از ۱۰۰ حمله موشکی، خمپاره‌ای و پهپادی علیه مواضع آمریکا در عراق ترتیب داده‌اند. ایالات‌متحده و دیگران، تهران را مسئول سازمان‌دهی حملات پهپادی و موشکی به میدان نفتی خوریس و تأسیسات بازفرآوری نفتی عبقیق دانستند که بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید نفت جهان را به‌صورت موقت متوقف کرد. جمهوری اسلامی به‌طورمعمول علیه منافع آمریکا، اعراب و اسرائیل در حوزه دریایی به رفتار ایذایی پرداخته است. تهران از هواپیماهای بدون سرنشین و تهاجم سریع برای به چالش کشیدن شناورهای نظامی آمریکایی در خلیج‌فارس استفاده کرده و نفت‌کش‌ها را توقیف و عملیات مین‌گذاری را که مانع جریان آزاد تجارت می‌شود، افزایش داده و مستقیماً بر همسایگان عرب ایران تأثیر می‌گذارد.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند:

«البته انتقال اسرائیل از فرماندهی اروپایی آمریکا به سنتکام این چالش‌ها را برطرف نکرده و امنیت منطقه را تقویت نمی‌کند. سنتکام در حال حاضر همکاری نزدیکی با اسرائیل دارد و این انتقال می‌تواند چشم‌انداز عملیاتی بیشتری را برای توافقنامه ابراهیم به ارمغان آورد.

یکی از راه‌های اصلی این امر این است که با قاطعیت در جستجوی فرصت‌هایی برای رزمایش و آموزش‌های نظامی مشترک با مشارکت ایالات‌متحده، اسرائیل و هرچه بیشتر شرکای عرب باشید.

 به‌عنوان‌مثال، سنتکام باید اسرائیل را تشویق کند تا مصر و امارات متحده عربی را به رزمایش بعدی نوبل دینا در مدیترانه شرقی اضافه کند.

 سنتکام همچنین باید ابوظبی را تشویق کند تا نیروهای دفاعی اسرائیل را به رزمایش بعدی اتحادیه آهن دعوت نماید.»

 

Why Israel’s transfer to US Central Command could help deter Iran

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟