محاصره ایران؛ راهبرد مشترک آذربایجان و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محاصره ایران؛ راهبرد مشترک آذربایجان و اسرائیل
درحالی‌که تنش بین ایران و آذربایجان در حال افزایش است، به‌احتمال‌زیاد هر دو طرف به زودی از تشدید تنش خودداری و از تبدیل آن به یک بحران تمام‌عیار اجتناب می‌کنند. در ظاهر، این نزاع و اختلافات اخیر مربوط به نارضایتی آذربایجان از اقدامات ایران می‌باشد که از طریق راه‌های تجاری و ترانزیتی، به ارمنستان کمک و حمایت‌های اقتصادی کرده است.

درواقع، شکافی که بر تنش‌های جاری ایران و آذربایجان تأثیر می‌گذارد، بیشتر مربوط به جهت‌گیری‌های اساسی سیاست خارجی است که تهران و باکو هرکدام اتخاذ کرده‌اند و بعید است که آن را تغییر دهند.

 اندیشکده آمریکایی انستیتو میدل ایست در تحلیلی به قلم «الکس وطن‌خواه»، به تبیین و بررسی راهبرد آذربایجان و اسرائیل علیه ایران پرداخته است .

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

  • از زمان ظهور آذربایجان به‌عنوان یک کشور مستقل در سال ۱۹۹۱، تهران و باکو نسبت به یکدیگر شک و تردید داشته‌اند؛ اما همواره از درگیری آشکار اجتناب کرده‌اند. یکی از نقاط اختلاف اساسی بین دو کشور نگاه متفاوت ایدئولوژیک هست که مدل سکولار آذربایجان در تضاد شدید با الگوی شیعه انقلابی ایران می‌باشد. بزرگ‌ترین شریک منطقه‌ای آذربایجان، دو کشور ترکیه و اسرائیل می‌باشند که هردو ایران را رقیب اصلی خود می‌دانند و به دنبال دستیابی به نفوذ بیشتر در منطقه قفقاز جنوبی هستند. روایت رسمی ایران این است که باکو، آزادی عملی گسترده‌ای به اسرائیل داده است تا از خاک آذربایجان برای اجرای عملیات در عمق ایران استفاده کند. این بار اما به نظر می‌رسد نگرانی تهران دوچندان است. اسرائیل تلاش‌های خود برای نزدیک شدن به سرزمین ایران را راهی برای تشدید فشار به این کشور می‌داند. سیاست اسرائیل در نزدیکی روابط با آذربایجان، امارات، بحرین، اقلیم کردستان در عراق به‌وضوح در راستای استراتژی محاصره ایران می‌باشد.
  • برای ایران، حضور روزافزون اسرائیل در نزدیکی مرز خود یک مسئله امنیتی فوری است، زیرا تصور می‌شود که این امر برای سیاست اصلی تل‌آویو در مقابله با تهران اهمیت فزاینده‌ای دارد.

اسرائیل در هیچ مقطعی از تاریخ خود این تعداد مجموعه روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی-اطلاعاتی با کشورهای هم‌مرز با ایران نداشته است.

  • این استراتژی کاملاً در راستای منافع اسرائیل قرار دارد و همین امر باعث نارضایتی ایران گردیده است؛ اما هنوز، به غیر درخواست از همسایگانش برای دور نگه‌داشتن اسرائیل، سیاستی را برای خنثی‌سازی پیشرفت‌های اسرائیل بیان نکرده است. در حقیقت، تعدادی از همسایگان ایران – آذربایجان، بحرین، امارات متحده عربی و احتمالاً عربستان سعودی و اقلیم کردستان عراق برای مقابله با دستورکار منطقه‌ای ایران، به دنبال همکاری با اسرائیل هستند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«ایران در حال حاضر قادر به تغییر پویایی در منطقه قفقاز جنوبی نیست و درعین‌حال از دست رفتن نفوذ روسیه در این منطقه می‌تواند چالش‌های بزرگی برای تهران ایجاد کند؛ درصورتی‌که ترک‌ها تصمیم بگیرند در مقابله با ایران، از کارت پان‌ترکیسم برای تحریک اقلیت‌های آذری ایران بهره ببرند.»

 

 

https://www.mei.edu/publications/azerbaijan-and-israels-encirclement-iran

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟