چرا واشنگتن برای ملک عبدالله، پوشش سیاسی جهت مشارکت با رژیم اسد فراهم کرده است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در تاریخ ۳ اکتبر و در نخستین تماس علنی میان ملک عبدالله و بشار اسد، امان اعلام کرد که مذاکرات بین طرفین مربوط به روابط دوجانبه و مسیرهای تقویت همکاری بود. این تغییر و تحول راهبردی پس از سفر ملک عبدالله به واشنگتن در ماه ژوئیه گذشته آغاز شد.

اندیشکده آمریکایی انستیتو میدل ایست در تحلیلی به قلم «اسامه الشریف» به تبیین و بررسی رویکرد دولت اردن در قبال سوریه پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد:

  • در تاریخ ۳ اکتبر و در نخستین تماس علنی میان ملک عبدالله و بشار اسد، امان اعلام کرد که مذاکرات بین طرفین مربوط به روابط دوجانبه و مسیرهای تقویت همکاری بود. این تغییر و تحول راهبردی پس از سفر ملک عبدالله به واشنگتن در ماه ژوئیه گذشته آغاز شد. پادشاه در مصاحبه‌ای با سی.ان.ان گفت که رژیم بشار اسد از مشروعیت برخوردار است و از ایالات‌متحده و اروپایی‌ها خواسته است تا به گروهی ملحق شوند که به جای تغییر رژیم، بر تحول رفتاری دولت سوریه تأکید می‌کند. دولت اردن درواقع به دنبال این است که گاز طبیعی و برق را از طریق خاک سوریه به لبنان ارسال کند و از این اقدام دو هدف دارد: الف) کمک به لبنان برای مقابله با بحران انرژی و مشارکت دولت دمشق در این زمینه ب) دور کردن لبنان و سوریه از ایران و گروه‌های نیابتی همسو با آن.
  • از نظر امنیت ملی، اردن بر این امید است که سوریه و روسیه، ایران و گروه‌های شبه‌نظامی را مجبور سازند تا از مرزهای اردن فاصله بگیرند. از نظر اقتصادی، امان امیدوار است که بازگشایی مرزها با سوریه تجارت دوجانبه را تقویت کرده و بخش حمل‌ونقل زمینی و هوایی را احیا کند. از نظر استراتژیک تر، اردن شدیداً به منابع آب نیاز دارد که سوریه به توافقنامه‌های قبلی مبنی بر تأمین سهم پادشاهی از رودخانه یرموک-که برای آشامیدن و آبیاری ضروری است، عمل کند. البته پادشاهی اردن امیدوار است که بتواند پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی در دوران ترامپ، نقش منطقه‌ای امان را تقویت کند. در این راستا وی خود را به‌عنوان میانجی کلیدی معرفی کرده؛ زیرا ضمن تحکیم ائتلاف سه‌گانه با مصر و عراق، چشم به مشارکت سوریه در آینده دارد.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«سؤال بزرگ این است که آیا روسیه به رژیم بشار اسد فشار خواهد آورد تا از ایرانیان فاصله بگیرد؟

یک اقدام مثبت از سوی دمشق مطمئناً تلاش‌های ملک عبدالله را تقویت و درعین‌حال فرصتی نادر برای حل‌وفصل سیاسی را فراهم می‌کند؛ اما گذشته از این روند فعلی و غیرقابل‌پیش‌بینی، بسیاری از سؤالات بی‌پاسخ ‌مانده‌اند، ازجمله سؤالات مربوط به ادعاهای جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت که رژیم و همچنین گروه‌های شورشی مرتکب شده‌اند. آشتی نهایی و پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری در سوریه فعلاً مبهم باقی خواهد ماند.»

 

https://www.mei.edu/publications/why-washington-has-provided-king-abdullah-political-cover-engage-assad-regime

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟